سکوت مطلق در نوروز؛ تعطیلی سال نو از تقویم افغانستان حذف شد

طالبان هشدار داد اگر کسی به بهانه نوروز سر کار حاضر نشود، حقوقش کسر می‌شود

طالبان تعطیلی روز نخست سال نو در افغانستان را که از سال‌ها پیش به مناسبت جشن نوروز در تقویم این کشور در نظر گرفته شده بود، حذف کرد. روز دوم سال نو هم که در دولت‌های پیشین افغانستان جشن دهقان نام گرفته و به رسمیت شناخته شده بود، نیز گرامی داشته نمی‌شود.

مسئولان این گروه در کابل و شهرهای مختلف شفاها به کارمندان ادارات دولتی خبر دادند که دوشنبه، اول فروردین، هم باید کار کنند و هر کسی که در این روز سر کار حاضر نشود، در پایان ماه، کسر حقوق خواهد داشت.

ادارات رسمی تحت کنترل طالبان روز دوشنبه طبق معمول، گزارش‎‌هایی از برنامه‌های کاری‌ خود در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند و در هیچ‌یک از شهرهای افغانستان برنامه‌ رسمی برای گرامیداشت سال جدید و جشن نوروز برپا نشد؛ تنها در زیارتگاه سخی شهر کابل، گروهی از مردم از جمله چند تن از ملاهای شیعه، در یک مراسم غیررسمی درفش نوروز را که به «جهنده سخی» مشهور است، برافراشتند. این برنامه هم به شکل غیررسمی و بسیار فشرده برگزار شد و تشریفات و حواشی سال‌های قبل را نداشت.

در افغانستان، سال‌ها است که این درفش برافراشته می‌شود، تا ۴۰ روز پس از نوروز پابرجا می‌ماند و در شب چهلم، طی یک آیین ویژه دوباره پایین کشیده می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا طالبان اجازه خواهد داد این درفش همچنان برافراشته بماند یا آن را پایین خواهد آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، در رسانه‌های تحت کنترل طالبان از سال نو و جشن نوروز اصلا یاد نشد و هیچ‌یک از سران طالبان هم به این مناسبت پیامی منتشر نکرد. در یک نامه‌ دست‌نویس از مهندس حبیب‌الله دین‌دوست، یکی از مسئولان طالبان در وزارت کار و امور اجتماعی، که برای کارمندان این وزارتخانه فرستاده شده، آمده است که روزهای نخست و دوم سال نو تعطیل نیستند و همه باید سر کارهایشان حاضر باشند.

شماری دیگر از مسئولان طالبان در گروه‌های واتس‌اپ به همکاران و کارمندانشان پیام فرستادند و هشدار دادند که اگر کسی به بهانه سال نو و جشن نوروز، سر کار حاضر نشود، مجازات خواهد شد. این پیام‌های صوتی از دو روز پیش به این‎‌‌سو میان مردم و به‌ویژه کارمندان دولتی دست‌به‌دست می‌شد و در نهایت، روز دوشنبه همه کارمندان دولت سر کار رفتند.

در استان بلخ با مرکزیت مزارشریف که به عنوان مهد نوروز شناخته می‌شود، هم هیچ برنامه‌ای برای گرامیداشت نوروز و برافراشتن درفش نوروزی برگزار نشد و هرچند طالبان علنا در مورد جلوگیری از برگزاری جشن نوروز اعلامیه‌ای صادر نکرد، مسئولان این گروه در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که نوروز حرام است و هرکسی که در برنامه‌‌ای مرتبط با نوروز شرکت کند، از اسلام خارج شده است. بسیاری از مردم هم به دلیل ترس از مواجهه با خشونت طالبان حتی از گروهی برگزار کردن مراسم نوروز در خانه‌هایشان هم خودداری کردند.

طالبان در حالی تعطیلی نوروز را لغو کرد که در این مورد هیچ توضیحی نداد. این اقدام طالبان با واکنش تند و انتقاد گسترده مردم در افغانستان مواجه شد. در سال‌های گذشته، مردم در نوروز ضمن شرکت در برنامه‌های رسمی جشن نوروز که دولت برگزار می‌کرد، این روز را در دامنه‌ تپه‌ها و حومه‌ شهرها سپری می‌کردند و در پارک‌‎ها به شادمانی می‎‌‌پرداختند. اما روز نخست سال ۱۴۰۱ در افغانستان زیر سلطه طالبان، در سکوت مطلق و بی‌هیچ جشنی سپری شد.

با این حال افغان‌های ساکن سایر کشورهای مختلف جهان با برگزاری تجمعات فرهنگی و راه‌اندازی کنسرت‌ها نوروز را جشن گرفتند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در پیام نوروزی‌ خود در که توییتر منتشر کرد، جشن نوروز را به افغان‌ها، به‌ویژه افغان‌هایی که در پی فروپاشی دولت افغانستان به بریتانیا پناه برده‌اند، تبریک گفت. نخست‌وزیر بریتانیا آرزو کرد که سال جدید برای افغان‌ها و به‌ ویژه آن‌هایی که برای نخستین بار نوروز را در خارج از افغانستان جشن می‌گیرند، با اتفاق‌های خوبی همراه باشد.