نظامیان حکومت پیشین: جامعه جهانی به نظامیانی که در زندان‌های طالبان‌اند کمک کند

نظامیانی که زندان طالبان را تجربه کرده‌اند از شکنجه‌های بسیار شدید طالبان سخن می‌گویند

سازمان‌های حقوق بشری، در یکسال گذشته بارها طالبان را متهم به شکنجه، اعدام و ناپدیدسازی نظامیان دولت پیشین کردند-REUTERS

شماری از نظامیان حکومت پیشین، از ادامه قتل، بازداشت و شکنجه به دست طالبان خبر دادند. آن‌ها به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان روزانه نظامیان ارتش پیشین، به‌ویژه نیروهای کماندو را بازداشت و شکنجه می‌کنند.

عبدالله نام مستعار یک عضو نیروهای کماندو است که روز پنجشنبه در استان لغمان، به دست افراد طالبان بازداشت شد. عبدالله به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان او را روز پنجشنبه در مرکز استان لغمان بازداشت و شکنجه کردند. او گفت که پس از سه روز شکنجه، با قرار وثیقه آزاد شده است، اما نگران جان همقطارانش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته عبدالله، طالبان او را به‌شدت شکنجه کردند، به او شلاق زدند، دستانش را با دستبند بستند و ساعت‌ها او را از سقف آویزان کردند و وزنه بسیار سنگینی را از کمرش آویختند. در تصویرهایی که او از خودش ارسال کرده است، نشانه‌های شکنجه در بدنش دیده می‌شوند.

از سوی دیگر، احمد یکی دیگر از کسانی است که بیش از دو ماه را در زندان طالبان سپری کرده است. احمد به ایندیپندنت فارسی گفت برخی از شکنجه‌های طالبان در زندان‌ها به گونه‌ای است که پس از دو ماه، آثار ظاهری آن‌ها از بدن پاک می‌شوند، اما زندانیان دچار ناتوانی‌های جسمی می‌شوند.

به گفته احمد، طالبان در زندان‌ها افراد را با ملحفه‌های خیس می‌پیچانند و به آن‌ها شوک برقی می‌دهند. احمد که این شکنجه‌ها را تجربه کرده است، گفت که طالبان او را به صندلی فلزی می‌بستند؛ بستن دست‌ها با دستبندهای فلزی و از سقف آویزان کردن، شکنجه‌هایی‌اند که تمامی زندانیان آن را تجربه می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منابعی آگاه که خواستند نامی از آن‌ها برده نشود، طالبان بیشتر کسانی را که در حکومت پیشین کار کرده‌اند، به‌ویژه نظامیان را به بهانه‌های گوناگون بازداشت می‌کنند.

به گفته کسانی که در زندان ریاست استخبارات (اطلاعات) طالبان زندانی بودند، حدود چهار هزار نفر در این زندان نگهداری می‌شوند و بیشتر آن‌ها به ترتیب ساکنان پنجشیر، اندراب، پروان و کاپیسا، ننگرهار و کنرند.

بیشتر از جهان