حملات گسترده روسیه به تاسیسات انرژی؛ اوکراین در خاموشی فرو رفت

زلنسکی: نیروهای ما روز شنبه ۲۰ موشک و بیش از ۱۰ پهپاد شاهد ساخت ایران را سرنگون کردند

قطعی برق از بسیاری نقاط اوکراین گزارش شده است و مقام‌های محلی بارها خواستار کاهش مصرف انرژی شده‌اند - AFP

حمله روسیه به نیروگاه‌های انرژی در سراسر اوکراین بیش از یک میلیون خانوار را بدون برق گذاشت.

به گزارش گاردین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خبر داد که روسیه یک «حمله گسترده» انجام داده که در نتیجه آن، برخی زیرساخت‌های انرژی آسیب دیده‌اند و به قطع برق در سراسر این کشور منجر شده است.

نیروی هوایی اوکراین نیز اعلام کرد که بیش از ۱۲ فروند موشک روسی روز شنبه تاسیسات انرژی و دیگر زیرساخت‌ها در سراسر اوکراین را هدف قرار دادند و این حملات خاموشی بخش‌هایی از مناطق مختلف را در پی داشته است.

زلنسکی درباره این اتفاق گفت: «این‌ها حملاتی شرورانه به تاسیسات مهم ما بودند. جهان می‌تواند و باید این ترور را متوقف کند.»

قطعی برق از بسیاری نقاط اوکراین گزارش شده است و مقام‌های محلی بارها خواستار کاهش مصرف انرژی شده‌اند. در کی‌یف، بخش‌های گسترده‌ای از شهر در خاموشی فرو رفته‌اند که به بسته شدن مغازه‌ها منجر شده است. در برخی شهرها، حتی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز از کار افتاده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شبانه خود، با اشاره به حمله گسترده روسیه به مناطقی در غرب، مرکز و جنوب اوکراین گفت: «ما برای سرنگونی ۱۰۰ درصد موشک‌های روسیه و حملات پهپادی توان فنی کافی نداریم. با این حال من مطمئنم که به‌تدریج و با کمک شرکایمان، به این قدرت دست خواهیم یافت. در حال حاضر، ما بیشتر موشک‌های کروز و اکثر پهپادها را سرنگون می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «نیروهای ما روز شنبه ۲۰ موشک و بیش از ۱۰  پهپاد شاهد ساخت ایران را سرنگون کردند.»

او روز پنجشنبه نیز در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی کانادایی، ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نفروختن پهپادهای انتحاری به روسیه را رد کرد و گفت که حرف آن‌ها را باور ندارد. زلنسکی تاکید کرد که دولت اوکراین هیچ شکی ندارد که پهپادهای ایرانی شاهد۱۳۶ مسئول حملات اخیر به شهرهای اوکراین بوده‌اند. او گفت که کشورهای متحد اوکراین هم به طور جداگانه اطلاعاتی ارائه کرده‌اند که از موضع دولت او حمایت می‌کند.

در دویست‌وچهل‌ودومین روز حمله مسکو به کی‌یف، میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که مسکو می‌خواهد با این حملات، موج جدیدی از پناهجویان به اروپا بفرستد. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، هم در توییتر نوشت که این حملات نسل‌کشی‌اند.

مسکو هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی را پذیرفته اما حمله به غیرنظامیان را رد کرده است.

پترو پانتلیف، معاون مدیریت شهری کی‌یف، هشدار داد که حملات روسیه ممکن است پایتخت اوکراین را برای «چند روز یا چند هفته» بدون برق و گرمایش باقی بگذارد.

بیشتر از جهان