برخاستن هشت شهر در جمعه اعتراضی سیستان و بلوچستان: کشته شدن دو جوان

این هفته در جمعه اعتراضی سیستان و بلوچستان، دست‌کم هشت شهر از جمله زاهدان، خاش، سراوان، راسک، چابهار، و ایرانشهر به صحنه تجمع‌های اعتراضی مردم علیه جمهوری اسلامی تبدیل شدند

در پی تجمع‌های اعتراضی در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، راسک، چابهار، ایرانشهر و بسیاری از شهرهای دیگر مناطق استان سیستان و بلوچستان، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دو نفر هم‌زمان با تجمع‌های اعتراضی جمعه ۲۰ آبان ماه زاهدان و زخمی شدن شماری دیگر از معترضان در شهرهای مختلف است.

وب‌سایت حال‌وش از کشته شدن دو نفر در روز جمعه ۲۰ آبان خبر داد و افزود که «امید آلاده»، ۲۵ ساله، و «اسماعیل جریزهی»، ۲۰ ساله از ساکنان منطقه جام جم زاهدان، روز جمعه در ورودی زاهدان با شلیک «نیروهای نظامی» کشته شدند.

این سایت نوشت: «امید و اسماعیل روز جمعه ۲۰ آبان حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر از سمت منطقه منزل آب در نزدیکی ورودی شهر زاهدان با موتور سیکلت در حرکت بودند که توسط نیروهای نظامی و لباس شخصی بدون هشدار قبلی با تیراندازی مستقیم به رگبار گرفته و کشته شدند.»

کارزار فعالان بلوچ گزارش داد که روز جمعه ۲۰ آبان، معترضان پس از برگزاری نماز جمعه در دست‌کم هشت شهر سیستان و بلوچستان از جمله شهر‌های زاهدان، سراوان، راسک، خاش، پیشین، چابهار، ایرانشهر و زهک به خیابان‌ها آمده و در تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی شرکت کردند.

بنابر این گزارش، «نیروهای نظامی» پس از شکل‌گیری اولیه تجمع‌های روز جمعه به سمت معترضان با سلاح جنگی و ساچمه‌ای تیراندازی کردند و در نتیجه این تیراندازی، چندین تن از معترضان در شهرهای ایرانشهر و راسک زخمی شدند‌.

پس از تیراندازی نیروهای نظامی به معترضان در شهر راسک، مردم با تجمع مقابل فرمانداری این شهر اقدام به پرتاب سنگ به سوی آن‌ها کردند و پرچم‌ جمهوری اسلامی را پایین کشیده و آتش زدند.

به گفته کارزار فعالان بلوچ، «نیروهای نظامی در تجمع‌های روز جمعه ۲۰ آبان ماه تعدادی از شهروندان بلوچ را بازداشت کردند».

معترضان در این تجمع‌ها، کشتار جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر و کشتار جمعه خونین خاش در سیزدهم آبان‌ماه را محکوم کردند.

اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به دختری ۱۵ ساله، بازداشت دانش‌آموزان و دانشجویان و حمایت از مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی و همچنین حمایت از خیزش سراسری مردم ایران از جمله دلایل برگزاری تجمع‌های اعتراضی جمعه ۲۰ آبان ماه بوده است.

در کشتار خونین زاهدان در جمعه ۸ مهرماه که در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر از بالای یک کلانتری به سوی مردم و نمازگزاران اهل سنت زاهدان آغاز شد، بیش از ۹۴ نفر از مردم این شهر از جمله چند کودک کشته شدند.

کشتار در جمعه خونین خاش نیز پس از آغاز تجمع‌های اعتراضی مسالمت‌آمیز مردم این شهر در جمعه ۱۳ آبان‌ماه و هنگامی رخداد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از بالای فرمانداری این شهر اقدام به تیراندازی مستقیم با گلوله جنگی به سوی مردم کردند.

بنابر آمار اعلام‌شده در بیانیه مولوی عبدالحمید، دست‌کم ۱۶ نفر در جمعه خونین خاش کشته و بیش از ۳۰ نفر نیز زخمی شدند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ روز پنجشنبه ۱۹ آبان‌ماه خود، تعداد کشته‌شدگان جمعه خونین خاش را ۱۸ نفر اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان افزود که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، پس از آغاز تجمع‌های اعتراضی مردم خاش در روز جمعه ۱۳ آبان‌ماه، بلافاصله اقدام به تیراندازی مستقیم با گلوله جنگی به سوی مردم کردند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود گفت که بنابر شواهد و اسنادی که به دست آورده است، بیشتر کشته‌شدگان و زخمی‌ها در خاش مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفتند.

این سازمان که پیشتر در گزارشی درباره کشتار جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه، اعلام کرده بود که بیستر گلوله‌ها به سر و سینه مردم و کودکان در زاهدان شلیک شده بود، در بیانیه جدید خود نیز اعلام کرد در کشتار خاش نیز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به «سر، قفسه سینه و بالاتنه» مردم شلیک کرده‌اند.

عفو بین‌الملل افزود که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در سرکوب تجمع‌های اعتراضی مردم سیستان و بلوچستان بلافاصله از «گلوله و مهمات جنگی» استفاده کرده‌اند و تیراندازی این نیروها به سوی مردم نیز با هدف «کشتار یا آسیب جدی» به مردم انجام شده است.

در همین حال، گزارش‌ها از سیستان و بلوچستان حاکی است که در تجمع‌های اعتراضی روز جمعه ۲۰ آبان‌ماه، به‌دنبال حمایت گسترده مردم و کاربران رسانه‌های اجتماعی، نیروهای سرکوبگر بیش از گذشته از سلاح‌های ساچمه‌زن و پرتاب گاز اشک‌آور علیه مردم معترض استفاده کردند.

تصاویر و گزارش‌های تجمع‌های اعتراضی روز جمعه ۲۰ آبان‌ماه نیز حاکی از آن است که شماری از معترضان زخمی مورد اصابت سلاح‌های ساچمه‌زن قرار گرفتند.

اعتراض‌های مردم در سیستان و بلوچستان پس از تجمع‌های اعتراضی روز جمعه، در شامگاه جمعه و بامداد شنبه در برخی مناطق این استان، از جمله راسک، ادامه داشت و مردم معترض برخی از جاده‌های منطقه را با برپا کردن آتش مسدود کردند.