تداوم هوای آلوده و ناسالم در پایتخت؛ «حذف الزام یورو۶ برای خودروها اشتباه بود»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: «تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس اگر تا انتهای هفته ادامه داشت و مردم از شهر خارج می‌شدند، شاید بر کاهش آلودگی هوا تاثیر اندکی داشت»

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز پنجشنبه ۲۴ آذر اعلام کرد که تهران در ۹ ماه گذشته، تنها دو روز هوای سالم داشته است- STR/ AFP

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هوای پایتخت ایران در روز یکشنبه ۲۷ آذر هم برای اکثر شهروندان و تمام گروه‌‌های حساس، ناسالم و خطرناک است. این شرکت پیش‌بینی کرد کاهش سرعت باد تا ساعات پایانی یکشنبه و نیز افزایش ترافیک شامگاهی به افزایش غلظت ذرات معلق منجر شود و کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد در تهران در وضعیت «ناسالم» و «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گیرد.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» در صبح یکشنبه را ۱۲۸، یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام کرد و گفت که آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته نیز میانگین ۱۳۹ را نشان می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران، تعطیلی مدارس با هدف کاهش آلودگی هوای تهران را «بی‌فایده» دانست و تصریح کرد: «تصمیم روز شنبه مبنی بر تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس اگر تا انتهای هفته ادامه داشت و مردم از شهر خارج می‌شدند، شاید بر کاهش آلودگی هوا تاثیر اندکی داشت، اما تعطیلی مدارس تنها برای حفظ سلامت مردم است و راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید نقش منابع آلاینده متحرک مانند خودروها در آلودگی هوای تهران ۸۳ درصد است که از این مقدار، ۵۸ درصد آن مربوط به ناوگان فرسوده است؛ دلیلی که سال‌ها است به عنوان منبع آلودگی هوای پایتخت ایران عنوان می‌شود، اما تاکنون برای حل آن و نوسازی ناوگان شهری مانند اتوبوس‌ها در تهران چاره‌ای اندیشه نشده است.

میرزایی قمی در این گفت‌وگو، از مصوبه هیئت وزیران دولت ابراهیم رئیسی در اسفند ۱۴۰۰ برای «حذف الزام دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۶» در خودروهای ساخت داخل هم گلایه کرد و گفت که سازمان محیط زیست ایران نیز با این مصوبه هیچ مخالفتی نکرده است.

او می‌گوید: «هر اقدامی در بخش کاهش آلودگی هوا بخواهیم انجام دهیم، باید در بخش حمل‌ونقل باشد. اخیرا دو مصوبه در هیئت وزیران داشتیم که عقب‌گردی در بخش آلودگی هوا است. امروز هیچ ردی از استاندارد آلایندگی یورو ۶ در قانون هوای پاک نیست و سقف اجرایی امروز آلایندگی یورو ۵ است.» تصمیمی سیاسی که به نظر می‌رسد جز عقب‌ماندگی بخش خودروسازی ایران از فناوری روز دنیا در زمینه بهبود وضعیت آلایندگی خودروها دلیل دیگری ندارد.

آلودگی هوای پایتخت در روزهای اخیر به لغو دربی تهران بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال نیز منجر شد. کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران روز شنبه ۲۶ آذر طی نامه‌ای، به فدراسیون فوتبال اعلام کرد که به دلیل آلودگی هوای پایتخت، دربی روز سه‌شنبه نباید برگزار شود.

بر اساس آخرین اخبار منتشرشده، مسئولان سازمان لیگ فوتبال ایران روز یکشنبه اعلام کرده‌اند که تا پایان وقت اداری این روز منتظر خواهند بود تا اگر مجوز برگزاری بازی در روز سه‌شنبه صادر نشود، آن را با ۲۴ یا ۴۸ ساعت تاخیر برگزار کنند. صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری بدون تماشاگر دربی تهران نیز مطرح شده است که از نگاه برخی از ناظران، می‌توان آن را به ترس حکومت از حضور ۸۰ هزار تماشاگر در یک ورزشگاه و سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی مرتبط دانست.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز پنجشنبه ۲۴ آذر اعلام کرد که تهران در ۹ ماه گذشته، تنها دو روز هوای سالم داشته است. همچنین طبق بررسی‌های وزارت بهداشت و درمان، در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران ۲۰ هزار و ۸۰۰ مورد بوده و این بحران در کنار ضرر هشت میلیارد دلاری برای اقتصاد کشور، سومین علت مرگ‌ومیر در ایران معرفی شده است.

این آمارها تهران را در زمره آلوده‌ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۲ قرار داده است و با ادامه استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌ها به دلیل مشکلات صنعت گاز، به نظر می‌رسد همچنان پاییز و زمستان سخت و آلوده‌ای در انتظار ساکنان کلانشهرهای ایران باشد.