فرمانده زنان سرکوبگر: در خانه ظریف و مهربانیم و در کار، مقتدر و جدی

فرمانده زنان یگان ویژه پلیس جمهوری اسلامی از ضرب‌وشتم و خشونت نیروهای خود علیه زنان ایرانی در خیابان‌ها دفاع کرد

زنان سرکوبگر پلیس جمهوری اسلامی در خیابان‌های تهران‌ــ عکس از Twitter / Dear_SSICKNESS

سرهنگ حیدری، فرمانده زنان یگان ویژه پلیس جمهوری اسلامی که وظیفه اصلی نیروهای آن سرکوب، بازداشت و قتل زنان معترض به جمهوری اسلامی در خیابان‌ها است، برای اولین‌بار با رسانه‌های داخل ایران مصاحبه کرد و درباره ماهیت تشکیل این یگان سرکوبگر توضیح داد.

سرهنگ حیدری به خبرگزاری فارس گفت که ماموریت اصلی زنان یگان ویژه پلیس در «کنترل اغتشاشات و ناآرامی‌های اجتماعی»، دستگیری محرکان، لیدرها و متهمان زن است که ماموران مرد برای دستگیری آن‌ها محدودیت شرعی دارند و در حوزه‌های دستگیری، شناسایی لیدرها و بدرقه متهمان هم به عنوان «نیروهای پشتیبانی رزم» کنار ماموران مرد کار می‌کنند.

این ادعا در حالی بیان می‌شود که از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و حضور پرشمار زنان معترض در خیابان‌ها، ویدیوهای زیادی از بازداشت و ضرب‌وشتم زنان ایرانی به دست مردان سرکوبگر و حتی تعرض و آزار جنسی زنان معترض در خیابان‌ها منتشر شده است.

سرهنگ حیدری در پاسخ به سوال خبرگزاری سپاه پاسداران که «آیا زنان یگان ویژه واقعا خشن‌اند؟» پاسخ داد: «بحث خشن بودن مطرح نیست؛ بحث اقتدار و جدی بودن در زمان کار است. وجهه یک خانم در محیط کار باید نسبت به محیط خانه متفاوت باشد. این زنان در محیط کار به عنوان نیروی کادر افسر یا درجه‌دار حضور دارند و باید در عین رعایت حقوق شهروندی با جدیت و قاطعیت به وظایف محوله عمل کنند، اما در محیط خانواده یا دوستانه درست شبیه سایر بانوان‌اند. با تمام ظرافت‌ها، ترحم‌ها و مهربانی و علاقه و محبت‌های خانم‌ها.»

توضیح‌های فرمانده زنان سرکوبگر پلیس درباره خصوصیات اخلاقی نیروهایش این سوال را مطرح می‌کند که چرا این «ظرافت‌ها، ترحم‌ها و مهربانی‌ها» زنان پلیس شامل حال زنان بی‌دفاع و معترض به جمهوری اسلامی نمی‌شود. در چهار ماه اخیر تصاویر و اخبار زیادی از شلیک زنان سرکوبگر به سمت مردم و همچنین ضرب‌وشتم خشن زنان به دست زنان سرکوبگر منتشر شده است و برخی از زنان بازداشتی میزان خشونت ماموران زن را «بسیار بیشتر از ماموران مرد» توصیف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار تصاویر لباس زنان سرکوبگر جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی، شماری از کاربران و همچنین خبرنگاران ایرانی این انتقاد را مطرح کردند که چرا ماموران گشت ارشاد پلیس به مانتوهایی گشادتر و بلندتر از این که بر تن زنان ایرانی است گیر می‌دهند و آن‌ها را ضرب‌وشتم بازداشت می‌کنند؟

سرهنگ حیدری در جواب به این انتقاد ادعا کرد: «به عنوان زنان یگان ویژه که کارمان برخورد با ناآرامی‌ها در قالب اعتراض‌ها و تجمع‌های غیرقانونی است، باید لباسمان از طراحی ویژه برخوردار باشد؛ همان‌طور که به لباس مشاغل دیگر ایراد نمی‌گیریم و به این نکته توجه داریم که لباس هر شغلی با کارشناسی و تاییدیه‌‌های لازم طراحی، دوخته و در نهایت استفاده می‌شود. ماموران ما در زمان‌های معمولی از مانتو و شلوار و مقنعه و چادر که حجاب برتر است، استفاده می‌کنند اما در مواجهه با عده‌ای معترض که با گفت‌وگو و اقناع هم قائل به آرامش نیستند، باید قاطعانه در صحنه حاضر شد و در آن صورت، از لباس‌‌های مشکی ضدضربه مخصوص رزم استفاده می‌کنیم.» پاسخی عجیب که سراسر دروغ و توجیه‌کننده به نظر می‌رسد؛ زیرا ماموران پلیس، سپاه پاسداران و نیروهای بسیج طی ۴۳ سال اخیر بارها به لباس مشاغل دیگر ایراد گرفته‌اند و طی سال‌های اخیر، شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری زیادی به‌ دلیل ایراد گرفتن نهادهای سرکوبگر و امنیتی جمهوری اسلامی از نوع پوشش کارمندانشان، با بازداشت یا پلمب مواجه شده‌اند.

از جمله انتقادهای وسیع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی لباس مهمانداران زن در خطوط هواپیمایی ایرانی است که به کوتاه آمدن این شرکت‌ها و «اسلامی‌تر» کردن لباس مهمانداران زن در سال‌های گذشته منجر شده است.

پیش از این، حسین کرمان‌پور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، گزارش‌ها درباره اینکه ماموران سرکوبگر به عمد اندام جنسی و صورت زنان معترض را هدف قرار می‌دهند، تایید کرده بود. روزنامه گاردین نیز در گزارشی فاش ‌کرد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان زن به‌ عمد صورت، چشم‌، پستان‌‌ و اندام‌ جنسی زنان را هدف قرار داده‌اند. این گزارش بر پایه جمع‌آوری و راستی‌آزمایی اطلاعات ۱۰ پزشک و پرستار و بررسی پرونده پزشکی صدها نفر از آسیب‌دیدگان سرکوب‌‌های خیابانی تهیه شده بود.