یک درصد ثروتمندان هند ۴۰ درصد ثروت کشور را در اختیار دارند

یک درصد ثروتمندترین‌های جهان تقریبا دو سوم کل ثروت جدید به ارزش ۴۲ تریلیون دلار را که از سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است، به خود اختصاص داده‌اند

ابرثروتمندان حتی از ناممکن‌ترین رویاهایشان نیز پیشی گرفته‌اند - Public Media

ثروتمندترین افراد هند که یک درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، صاحب بیش از ۴۰ درصد کل ثروت این کشورند، درحالی‌که طبق گزارشی جدید، نیمی از جمعیت این کشور تنها ۳ درصد از کل ثروت آن را در اختیار دارند.

گزارش آکسفام با عنوان «بقای ثروتمندترین‌ها» روز دوشنبه هم‌زمان با افتتاحیه مجمع اقتصاد جهانی (WEF) در داووس سوئیس، منتشر شد.  

این گزارش نشان داد که تعداد کل میلیاردرهای هند از ۱۰۲ نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۶ نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. مجموع ثروت ۱۰۰ ثروتمند هندی به ۶۶۰ میلیارد دلار (۵۴۰ میلیارد پوند) رسیده است – مبلغی که بودجه دولت فدرال را برای مدتی بیش از ۱۸ ماه تامین می‌کند.

این گزارش می‌گوید: «مالیات یکباره بر درآمدهای محقق‌نشده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، تنها برای یک میلیاردر، گوتام آدانی به ۱.۷۹ تریلیون روپیه رسیده است، که با این مبلغ می‌توان  بیش از پنج میلیون معلم مدرسه ابتدایی هندی را به مدت یکسال استخدام کرد.»

آمیتاب بهار، مدیر عامل آکسفام هند، گفت که این سرزمین «به‌سرعت به کشوری فقط مخصوص ثروتمندان تبدیل می‌شود».

او در بیانیه‌ای گفت: «تعداد هندی‌های گرسنه از ۱۹۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸، به ۳۵۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲، افزایش یافته است.»

او گفت: «دولت هند به‌دنبال مشاهده رنج و مرگ دسته‌جمعی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، باید برای مقابله با بی‌عدالتی و فقر اقدام‌های تهاجمی انجام می‌داد. اما متاسفانه این موقعیت را درک نکرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش نشان داد که در سطح جهانی، ثروتمندترین افراد که یک درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، تقریبا دو سوم کل ثروت جدید به ارزش ۴۲ تریلیون دلار را که از سال ۲۰۲۰ ایجاد شده به خود اختصاص داده‌اند و تقریبا دوبرابر بیشتر از ۹۹ درصد باقی جمعیت جهان پول دارند.

در طول یک دهه اخیر، این یک درصد ثروتمندترین افراد جهان حدود نیمی از کل ثروت جدید را تصاحب کرده بودند.

در جایی دیگر از گزارش آکسفام آمده است که یک درصد ثروتمندترین افراد بریتانیا اکنون از مجموع ۷۰ درصد جمعیت ثروتمندترند.

براساس این گزارش، ۶۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر از ثروتمندترین افراد بریتانیا در مجموع ۲.۸ تریلیون پوند ثروت دارند، درحالی‌که مجموع دارایی ۴۸ میلیون نفر از جمعیت این کشور ۲.۴ تریلیون پوند است.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام بین‌الملل، گفت: «درحالی‌که مردم عادی روزانه برای ملزوماتی مثل غذا جانفشانی می‌کنند، ابرثروتمندان حتی از ناممکن‌ترین رویاهایشان نیز پیشی گرفته‌اند. درست تا دو سال دیگر، این دهه به بهترین دوران برای میلیاردرها بدل می‌شود – شکوفایی پررونق دهه ۲۰ برای ثروتمندترین‌های جهان.»

این گزارش نشان می‌دهد که ثروت میلیاردرها در سال ۲۰۲۲ در اثر افزایش سریع سود مواد غذایی و انرژی زیاد شده است. این گزارش افزود که ۹۵ شرکت مواد غذایی و انرژی در سال ۲۰۲۲ سودی بیش از دو برابر به جیب زده‌اند.

«آن‌ها ۳۰۶ میلیارد دلار سود بادآورده به دست آورده‌اند و ۲۵۷ میلیارد دلار (۸۴ درصد) از آن را به سهامداران ثروتمند پرداخت کردند. خاندان والتون که صاحب نیمی از والمارت است، در سال گذشته ۸.۵ میلیارد دلار سود برده است. گوتام آدانی، میلیاردر هندی و مالک شرکت‌های بزرگ انرژی، تنها در سال ۲۰۲۲، ۴۲ میلیارد دلار (۴۶ درصد) به ثروتش افزوده شده است. سود بیش از حد شرکت‌ها موجب دست‌کم نیمی از تورم استرالیا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا بوده است.»

این گزارش از دولت‌ها خواسته است تا برای خاتمه سودجویی از بحران، مالیات یک‌بار پرداخت یکپارچه و مالیات‌ بر ثروت‌های بادآورده وضع کنند.

همچنین [این گزارش] پیشنهاد می‌کند که «نرخ مالیات این یک درصد ثروتمندترین افراد باید آنقدر بالا باشد تا تعداد آن‌ها و ثروتشان را به‌میزان چشمگیری کاهش دهد و این ثروت دوباره توزیع شود».

© The Independent

بیشتر از جهان