ملا هبت‌الله از حمایت طالبان پاکستان دست‌بردار نیست

پاکستان در حالی که در بحران اقتصادی دست و پا می‌زند با موجی از حملات مرگبار مواجه است

طالبان پاکستان در ماه ژانویه امسال ۴۴ حمله علیه مواضع نیروهای دولتی پاکستان سازماندهی و اجرا کرده‌اند که در نتیجه این حمله‌ها دست‌کم ۱۳۴ نفر کشته شدند. بیشتر کشته‌ها‌ را سربازان و افسران نیروهای امنیتی پاکستان تشکیل می‌دهند. دلیل کشته شدن اغلب حمله‌های انتحاری، انفجار مین‌های کنار جاده و کمین‌های مرگبار بوده است.

مرگبارترین حمله در ۳۰ ژانویه در یک مسجد در شهر پیشاور به وقوع پیوست که در آن ۶۰ نیروی امنیتی پاکستان کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت بیشتر این حمله‌ها را تحریک طالبان پاکستان برعهده گرفته است.

انستیتوی صلح ایالات متحده در مطلب تحلیلی جدید در مورد طالبان پاکستان نوشت که دولت پاکستان در حالی با موجی از حمله‌های مرگبار طالبان در این کشور مواجه شده است که در وضعیت آشفته اقتصادی دست و پا می‌زند.

به باور نویسندگان این مطلب، طالبان پاکستان از حمایت همه جانبه طالبان افغان برخوردارند و افغانستان برای این گروه جایگاه پناهگاه امن را دارد که در آن برای حمله به پاکستان برنامه‌ریزی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسفندیار میر، یکی از نویسندگان در انستیتوی صلح ایالات متحده نوشت که تعدادی که از رهبران طالبان به ویژه سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان، هرازگاهی به درخواست دولت پاکستان، طالبان پاکستانی را محدود می‌کند، اما اختلاف میان رهبران طالبان، به این گروه فرصت داده است تا از فضا به نفع خود استفاده کنند. به باور اسفندیار میر، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان افغان با تحریک طالبان پاکستان در مورد غیراسلامی بودن نظام در پاکستان موافق است و به همین دلیل به صورت همه جانبه از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کند.

اندرو واتکینز، نویسنده دیگر انستیتوی صلح آمریکا نوشت که در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان طالبان افغان و دولت پاکستان، به نظر می‌رسد که طالبان افغانستان از حمایت از طالبان پاکستان دست‌بردار نیستند.

اسفندیار میر معقتد است که حمله پیشاور، نشان‌دهنده قدرت تحریک طالبان پاکستان در انجام حمله‌های پیچیده شهری و نفوذ در مناطق به‌شدت محافظت شده شهرها است. جایی که مهاجم تحریک طالبان پاکستان در ۳۰  ژانویه حمله کرد، مسجدی ویژه نیروهای امنیتی پاکستان بود که در منطقه محافظت شده و امن واقع شده است.

اسفندیار میر در مورد حمایت طالبان افغان از طالبان پاکستانی نوشت: «طالبان افغانستان همچنان از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کنند و پناهگاه امنی را برای این گروه فراهم می‌کنند. تحریک طالبان پاکستان همچنین از حمایت مردمی زیادی در افغانستان برخوردار است، جایی که هم حوزه‌های طالبان و هم حوزه‌های غیرطالبان به دلیل بیزاری شدید از پاکستان، پشت این گروه قرار دارند.»

جنگجویان طالبان پاکستان به صورت گسترده به سلاح‌های آمریکایی رها شده در افغانستان مجهز شده‌اند. به باور کارشناسان، پس از خروج نیروهای آمریکایی و فروپاشی دولت افغانستان، شماری از فرماندهان طالبان و قاچاقچیان اسلحه، به خرید و فروش سلاح‌های موجود در افغانستان اقدام کردند. بیشتر این سلاح‌ها به پاکستان قاچاق شدند، چون شبه‎نظامیان فعال در پاکستان برای دوام جنگ به این سلاح‌ها نیاز دارند. در تصاویر منتشر شده از اعضای تحریک طالبان پاکستان و اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، سلاح‌های آمریکایی رها شده در افغانستان به وضوح به چشم می‌خورند. در همین حال مقام‌های هندی چند بار گزارش دادند که سلاح‌های آمریکایی رها شده در افغانستان، از ترویست‌ها در کشمیر تحت اداره هند نیز به دست آمده است.

براساس گزارش وزارت دفاع آمریکا که آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد، مقادیر بزرگ اسلحه و تجهیزات نظامی به ارزش حدود هفت میلیارد  و۳۰۰ میلیون دلار آمریکا در افغانستان باقی مانده‌اند که اکنون در اختیار طالبان است. 

چندی قبل، مفتی نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان در مصاحبه‌ای گفت، با روحیه و تجهیزات نظامی که این گروه در اختیار دارند، می‌توانند دهه‌ها با دولت پاکستان مقابله کنند.

بیشتر از جهان