تورج دریایی: پرچم شیر و خورشید نماد ایران باستان است

برافراشته شدن پرچم درفش کاویانی پس از دو هزار سال در ایران، نشانه آگاهی ملی است

پرفسور تورج دریایی، پژوهشگر تاریخ، در گفت‌وگو با کاملیا انتخابی‌فرد، سردبیر ایندیپندنت فارسی در پاسخ به این پرسش که برافراشته شدن پرچم‌های شیر‌ و‌ خورشید و درفش کاویانی در اعتراض‌های چهار ماه اخیر به چه معنا و مفهومی است و چه پیامی دارد، گفت: برافراشته شدن پرچم درفش کاویانی پس از دو هزار سال در ایران، اتفاقی بی‌نظیر و نماد «بازگشت به خویشتن و آگاهی ملی» است و پرچم شیر‌ و‌ خورشید هم همواره نماد ایران بوده است.

تورج دریایی می‌گوید استفاده از پرچم درفش کاویانی که در تاریخ ایران نماد مقاومت و مبارزه کاوه آهنگر با ضحاک ماردوش است در این دور از اعتراض‌ها، به‌منزله آگاهی ملی جوانانی است که در جمهوری اسلامی زندگی کرده‌اند و حالا پرچم مبارزه برافراشته‌اند.

او توضیح می‌دهد از آنجا که پرچم درفش کاویانی نمادی از مقاومت و ایستادگی در جنگ‌ها و مبارزات در سنت ساسانیان است، استفاده دوباره از آن در اعتراض‌های اخیر معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

این پژوهشگر و تاریخ‌نگار در حوزه مطالعات ایران این مسئله را اتفاقی بی‌نظیر و جالب‌توجه در میان جوانان ایران دانست که آگاهی‌ و شناخته‌های پیرامون این نماد و پرچم را در مدارس جمهوری اسلامی نیاموخته‌اند.

دریایی درباره گسترش استفاده از پرچم شیر و خورشید در تجمعات اعتراضی ایرانیان داخل و خارج کشور هم گفت که این پرچم نماد و سمبل ایران باستان است و متعلق به هیچ گروه، قوم و قبیله خاص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این استاد دانشگاه افزود: پرچم شیر و خورشید نماد ایران بوده است و در تاریخ هخامنشیان، سلجوقیان، تیموریان، صفویان و پهلوی ریشه دارد.

تورج دریایی همچنین تاکید می‌کند پرچم شیر و خورشید در ایران همواره نماد هویت ملی بوده و ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که تنها یا یک پرچم شناخته می‌شد.

پرچم شیر و خورشید در ایران سال‌ها است که به نماد بازگشت مردم به هویت ملی و باستانی و اتحاد دوباره آن‌ها در برابر جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

استفاده از پرچم شیروخورشید حالا نماد اتحاد و اعتراض بسیاری از ایرانیان است و روزبه‌روز نیز به‌طور گسترده‌تر در گردهمایی‌ها و تجمع‌‌ها برافراشته می‌شود.

این جریان و نماد که خواستار بازسازی تاریخ پرافتخار ایران و عبور از حاکمیت ایدئولوژیک متضاد با ارزش‌های ملی و جهانی است، به مهم‌ترین موتور حرکت اعتراضی ایرانیان تبدیل شده است.

علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم استفاده از پرچم شیروخورشید و تمایل روزافزون مردم ایران به بازسازی دوباره ایران شکوهمند را جریانی «ارتجاعی» خوانده است و تلاش می‌‌کند مهم‌ترین عناصر آن را به نفع جمهوری اسلامی مصادره کند.

راه یافتن مفاهیمی همچون ایران، ایرانی، سرزمین، ملت و ملی‌گرایی در سخنرانی‌های چند سال اخیر خامنه‌ای آشکار می‌کند که او از نقش و نفوذ این عناصر ملی در پیشبرد مبارزه‌ها علیه کلیت جمهوری اسلامی به‌شدت نگران است.