معلولان طالبان و تلاش برای قهرمان‌سازی

طالبان با انجام حمله‌های چریکی، مسلحانه، ترور، انفجار و انتحار باعث کشته شدن هزاران افغان شده‌اند و شماری از نیروهای این گروه هم کشته، زخمی و معلول شده‌اند

وزارت دفاع طالبان برای نیروهای جنگی‌شان که در جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن معلول شده‌اند، مرکزی برای حمایت و آموزش راه‌اندازی کرده است- WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت دفاع طالبان برای نیروهای جنگی‌شان که در جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن معلول شده‌اند، مرکزی برای حمایت و آموزش راه‌اندازی کرده است.

رسانه‌های زیر نظر طالبان از جمله خبرگزاری باختر در تلاش برای «قهرمان‌سازی» از نیروهای معلول و کشته‌شدگان طالبان‌اند.

خبرگزاری باختر با تهیه گزارش ویدیویی از «مرکز احیای مجدد معلولان و فلج‌شدگان جنگ‌های ۴۰ ساله» ادعا کرده است که نیروهای حکومت سرنگون‌شده افغانستان نیز در این مرکز تحت مراقبت و آموزش قرار دارند، اما هیچ مصاحبه و سندی در این مورد ارائه نکرده است.

طالبان طی دو دهه اخیر با انجام حمله‌های چریکی، مسلحانه، ترور، انفجار و انتحار باعث کشته شدن هزاران افغان شده‌اند و شماری از نیروهای این گروه هم کشته، زخمی و معلول شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش باختر تمام معلولانی که با آن‌ها مصاحبه انجام شده است، پشتوزبان‌اند. این در حالی است که طالبان به انحصار شدید قدرت متهم‌اند و در بیشتر بخش‌های حکومتشان پشتون‌تباران قدرت را در اختیار دارند.

در این مرکز در کنار مراقبت‌های پزشکی، برای معلولان طالبان زمینه برای آموزش سواد، کامپیوتر، علوم دینی و فن و مهارت فراهم می‌شود. بخش زیادی از نیروهای طالبان بی‌سوادند.

شمس‌الله یکی از نیروهای طالبان است که دو سال قبل با اصابت چندین گلوله به پاهایش فلج شد. او در حال حاضر، دوره آموزشی کفش‌سازی را فرا می‌گیرد تا در آینده از این حرفه درآمد کسب کند.

او مشخص نمی‌کند که در کجا و چگونه معلول شده، اما از حکومت طالبان برای زمینه‌سازی برای یادگیری فن و مهارت ستایش می‌کند: «من از امارت اسلامی خیلی خوشحال هستم که اینجا در بخش کفش‌دوزی برای من زمینه آموزش را فراهم کردند. ما در اینجا چگونگی استفاده از کامپیوتر را هم یاد می‌گیریم.»

غیرت یکی دیگر از نیروهای طالبان است و شش سال می‌شود که فلج شده است. او در مرکز احیای مجدد معلولان در کنار ورزش کردن، حرفه خیاطی را یاد گرفته است.

او می‌گوید: «در بیمارستان وزارت دفاع، زمینه برای مراقبت و آموزش ما فراهم شده است و ما از این کار راضی هستیم. وقتی در این مرکز نبودیم، زندگی برای ما خیلی سخت بود و ما به رضای خدا راضی هستیم.»

قاری منیر، مسئول مرکز احیای مجدد معلولان و فلج شدگان جنگ‌های ۴۰ ساله، گفت که در این مرکز، پزشکان ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات به معلولان مشغول‌اند.

او در ادامه افزود که برای معلولان امارت اسلامی (حکومت طالبان) واحدی جدا در نظر گرفته شده و به آن‌ها آموزش‌های دینی داده می‌شود و تلاش شده است که تمام امکانات برایشان فراهم شود.

بیش از یک سال و نیم از حکومت طالبان می‌گذرد، حکومتی که با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان مسلط شده و انتخابی نبوده است.

طالبان در این مدت، تلاش کردند که برای سفیدنمایی و تطهیر عملکرد ۲۰ ساله‌شان که به کشته شدن هزاران شهروند افغانستان انجامیده است، اقدام کنند.

نیروهای انتحاری طالبان در چندین مراسم نظامی این گروه رژه رفتند و حتی از این نیروها برای ترساندن مخالفان طالبان نیز استفاده شده است. مقام‌های طالبان از عملکرد این نیروها ستایش کردند و با خانواده‌های کشته‌شدگان این نیروها نیز دیدار کردند.

رهبران و نیروهای طالبان در توییتر حضور فعالی دارند و از قابلیت‌های این رسانه برای بازتاب فعالیت و تطهیر خود استفاده می‌کنند.

بیشتر از جهان