چرا از دلقک‌ می‌ترسیم؟

عامل دیگری که بالاترین رتبه را در میان پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی به خود اختصاص داد، رفتار پیش‌بینی‌‌ناپذیر دلقک‌ها بود

ویژگی‌های اغراق‌آمیز صورت دلقک‌ها و آرایشی که اشارات احساسی را پنهان می‌کند، دلایل اصلی ترس مردم از آن‌ها است - Canva

یک مطالعه جدید در مورد ترس از دلقک‌ها این هدف را دنبال می‌کند که چرا مردم از بازیگرانی که تمام هدفشان خنداندن مخاطبانشان است، می‌ترسند.

ترس از دلقک‌ها یا کولروفوبیا (coulrophobia) چیزی است که در فرهنگ‌های مختلف، به طور گسترده‌ای در بزرگسالان و کودکان گزارش شده است.

در تحقیق جدیدی که به‌تازگی در مجله مرزهای روانشناسی (Frontiers in Psychology) منتشر شد، دانشمندان دانشگاه ولز جنوبی داده‌های یک نظرسنجی بین‌المللی از حدود یک هزار شرکت‌کننده بزرگسال از ۶۴ کشور را ارزیابی کردند و دریافتند بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان درجاتی از کولروفوبیا را گزارش کرده‌اند. 

حدود پنج درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از دلقک‌ها «به‌شدت» می‌ترسند‌ــ این رقم برای سایر فوبیاها مانند ترس از ارتفاع، حیوانات یا فضاهای بسته بیشتر است.

بر اساس این مطالعه، ویژگی‌های اغراق‌آمیز صورت دلقک‌ها و آرایشی که اشارات احساسی را پنهان می‌کند، دلایل اصلی ترس مردم از آن‌ها است. دلیل دیگری که ذکر شد، نمایش منفی دلقک‌ها در فرهنگ عامه بود؛ مانند شخصیت پنی وایز در کتاب استیون کینگ به نام «آن».

عامل دیگری که بالاترین رتبه را در میان پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی به خود اختصاص داد، رفتار پیش‌بینی‌‌ناپذیر دلقک‌ها بود.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که کمترین میزان توافق در میان شرکت‌کنندگان، ترس ناشی از تجربه شخصی ترسناک با دلقک‌ها بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان احتمال می‌دهند هیچ‌یک از این دلایل به‌تنهایی ایجاد ترس نکنند، «بلکه کنار هم قرار گرفتن این ویژگی‌ها ترس‌آور باشد».

آن‌ها گفتند «اثر دره وهمی» (uncanny valley effect)‌ــ به دلیل اینکه دلقک‌ها از نظر ظاهری کاملا شبیه انسان نیستندــ ترکیب شده با آرایشی که پوست را کاملا می‌پوشاند، ممکن است برخی از دلایلی باشند که در ترکیب با هم ترس را به انسان‌ها القا کنند.

محققان همچنین بر این باورند که قرمزی روی آرایش که «یادآور بیماری و واگیری» است، می‌تواند در ایجاد ترس در بزرگسالان و کودکان نقش داشته باشد.

آن‌ها نوشتند: «این عوامل می‌توانند به یک دلقک ظاهری بدشکل بدهند که (متاسفانه اما اجتناب‌ناپذیر) انسان‌ها به آن‌ واکنش طبیعی تنفر و ترس نشان می‌دهند.

آن‌ها گفتند تحقیقاتی که شرکت‌کنندگان را ارزیابی کند و واکنش‌های بعدی آن‌ها هنگام مشاهده تصاویر دلقک و همچنین آرایش و رنگ‌های مختلف موی آن‌ها را اندازه‌گیری کند، می‌تواند در مورد این فوبیا بینش تازه‌ای ارائه دهد.

پژوهشگران با استناد به برخی محدودیت‌های این مطالعه گفتند در حالی که حدود ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان گزارش دادند تا حدودی از دلقک‌ها می‌ترسند، مطالعه این موضوع را ارزیابی نکرد که آیا پاسخ‌دهندگان معیارهای خاص تشخیص یک فوبیا را دارند یا نه.

دانشمندان گفتند تحقیقات آینده باید سایر عوامل مرتبط با «شرایط سلامت روانی هم‌زمان» را در نظر بگیرند.

پژوهشگران همچنین امیدوار بودند در مطالعات آینده، دریابند آیا افرادی که صورت‌هایشان مانند حیوانات نقاشی شده است، همان ترس را ایجاد می‌کنند یا اینکه آرایش دلقک‌ها به طور خاص خاصیت ترس‌آور دارد.

آن‌ها افزودند: «در پایان، این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که علت‌شناسی ترس از دلقک را بررسی می‌کند و توضیحات رقابتی را از منشا این پدیده در نظر می‌گیرد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی