صدها تن در افغانستان در اثر انفجار مین‌ کشته می‌شوند

بیش از چهار دهه است که جنگ در افغانستان جریان دارد و در این مدت هزاران تن در پی انفجار مین‌ کشته شده‌اند

 مین‌روبی در بامیان، نوامبر ۲۰۱۹-  MOHAMMAD ALI SHAIDA / AFP

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ چهارم آوریل، روز جهانی آگاهی از خطر مین‌، اعلام کرد که سالانه صدها‌ نفر در افغانستان در اثر انفجار مین‌ و سایر مهمات منفجرنشده قربانی می‌شوند.

این کمیته در حساب توییتر خود نوشت که طی سال ۲۰۲۲ در افغانستان، ۹۹۵ نفر در پی انفجار مین‌ یا بمب‌های منفجرنشده کشته یا زخمی شده‌اند. بنا به اعلام این کمیته، در این مدت ۴۵۰ مورد انفجار مین و بمب منفجرنشده در افغانستان به ثبت رسیده است.

این کمیته اطمینان داد که با همکاری داوطلبان تلاش می‌کند آگاهی مردان، زنان و کودکان افغانستان را در این خصوص افزایش دهد تا از تکرار رویدادهای «تلخ» جلوگیری شود.

بیش از چهار دهه است که در افغانستان جنگ جریان دارد و در این مدت هزاران تن در نتیجه انفجار مین‌ کشته شده‌اند.

اوچا، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در توییتر نوشت: «در روز جهانی آگاهی از مین‌ها، هم از زندگی‌های از دست‌رفته و هم از زندگی‌هایی که برای همیشه در اثر این انفجارها تغییر کرده‌اند، یاد‌ می‌کنیم.»

اوچا نوشت که از سال ۱۹۸۹ به‌ این سو، حدود ۵۷ هزار غیرنظامی افغان بر اثر انفجار مین‌ها و مواد منفجره در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند. در این مدت همچنین بیش از ۱۹ میلیون مین و بمب منفجرنشده پاکسازی و بیش از چهار هزار و ۱۵۰ منطقه دارای خطر مین که تهدیدی مرگبار به‌ویژه برای کودکان است، شناسایی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از حمله به افغانستان در دهه ۸۰ میلادی، برای مقابله با نیروهای مجاهدین موردحمایت پاکستان و غرب، در مناطق مختلف افغانستان مین‌گذاری کرد. در نتیجه انفجار این مین‌ها، شمار زیادی از شهروندان افغانستان کشته یا معلول شدند.

در زمان حکومت پیشین افغانستان که حمایت کشورهای غربی را با خود داشت، تلاش‌ها برای پاکسازی مناطق آلوده به مین‌ شدت گرفت و بخش‌های زیادی از این مناطق پاکسازی و مین‌روبی شدند اما این بار طالبان برای مقابله با دولت افغانستان کارگذاشتن بمب‌های بشکه‌ای زردرنگ را آغاز کردند.

طالبان در رژه‌های نظامی‌ با افتخار خودروهای بمب‌گذاری‌شده، بمب‌های بشکه‌‌‌ای، مین‌های کنارجاده‌ای خود را به نمایش می‌گذارند. در بخش‌های از افغانستان مین‌های کارگذاشته‌شده طالبان خنثی‌نشده باقی مانده‌اند که خطری جدی برای زندگی مردم این کشور محسوب می‌شود. طالبان با استفاده از مین‌های دست‌ساز بخش‌های زیادی از اموال و دارایی‌های عمومی نظیر شاهراه‌ها و پل‌ها را نیز تخریب کرده‌اند.

در دوران حکومت پیشین افغانستان شماری از نیروهای ارتش دوره‌های مین‌روبی را پشت سر گذاشتند و حتی تعدادی از زنان نیز در کنار مردان در بخش مین‌روبی تلاش می‌کردند اما وقتی طالبان بر افغانستان حاکم شدند، زنان مین‌روب کارشان را ترک کردند.

بیشتر از جهان