احتمال شکایت از «چت‌ جی‌پی‌تی» در استرالیا به دلیل انتشار اطلاعات نادرست

چت‌جی‌پی‌تی به اشتباه از شهردار یکی از مناطق‌ استرالیا با ‌عنوان «گناهکار در رسوایی رشوه‌خواری» نام برده است

در سایر کشورهای از جمله فرانسه نیز شکایت‌هایی علیه چت‌چی‌پ‌تی مطرح شده است- Lionel BONAVENTURE / AFP

اوپن ای‌آی، شرکت پژوهشی فعال در حوزه هوش مصنوعی و طراح نرم‌افزار «چت ‌جی‌پی‌تی»، ممکن است در استرالیا با دردسر روبرو شود.

برایان هود، شهردار یکی از مناطق استرالیا، می‌گوید چنانچه چت‌ جی‌پی‌تی اطلاعاتی نادرستی را که درباره او به اشتراک گذاشته است، تصحیح نکند، از اوپن ای‌آی، مالک نر‌م‌افزار چت‌ جی‌پی‌تی، شکایت خواهد کرد.

برایان هود نوامبر ۲۰۲۲ به سمت شهردار هپبورن‌شایر در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی ملبورن انتخاب شد. گفته می‌شود چت‌جی‌پی‌تی به‌غلط از او با ‌عنوان «گناهکار در رسوایی رشوه‌خواری از یکی از شرکت‌های تابعه بانک رزرو استرالیا در اوایل دهه ۲۰۰۰» نام برده است. این موضوع برایان هود را از خدشه‌دار شدن حیثیت و اعتبارش نگران کرد.

به گفته وکلای مدافع شهردار هپبورن‌شایر، با اینکه او برای شرکت تابعه چاپ اسکناس استرالیا کار می‌کرد، فردی بود که موضوع پرداخت رشوه به مقام‌های خارجی برای برنده شدن در قراردادهای چاپ اسکناس را به مقام‌های استرالیا اطلاع داد و هرگز به جرمی متهم نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتبار و شهرت کسی که به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود و این سمت را برعهده می‌گیرد، در اعتماد عمومی تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل، توجه جدی به تبعات آنچه روی داده، به نوبه خود بااهمیت است. در همین ارتباط، جیمز ناتون، از شرکت حقوقی گوردون لگال، این لحظه را «مهم» ارزیابی کرد؛ به این دلیل که «قانون افترا» در حوزه جدیدی از هوش مصنوعی و انتشار محتواهای تازه در فضای فناوری اطلاعات هم اعمال می‌شود.

در صورت شکایت برایان هود از اوپن ای‌آی، این نخستین شکایت از چت‌ جی‌پی‌تی، این دستیار مجازی هوشمند، به دلیل تهمت ناروا خواهد شد. مجازات افترا در استرالیا پرداخت غرامتی حدود ۴۰۰ هزار دلار استرالیا است و گمان می‌رود ماهیت این افترا به‌گونه‌ای باشد که برای آن، بتوان ۲۰۰ هزار دلار غرامت درخواست کرد.

چت ‌جی‌پی‌تی از زمان عرضه در سال ۲۰۲۲ محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شرکت مایکروسافت در ماه فوریه چت‌جی‌پی‌تی را در موتور جست‌وجوگر خود، بینگ، ادغام کرد و در پی آن، تنها در ۴۸ ساعت، بیش از یک میلیون نفر خواستار دسترسی به نسخه‌ جدید موتور جست‌و‌جو‌گر بینگ شدند.

بیشتر از تکنولوژی