وزیران خارجه فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در چین ملاقات کردند  

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، خواستار آزادی فوری فرانسوی‌های بازداشت‌شده در ایران شد

منابع رسمی از دیدار کاترین کولونا و حسین امیرعبداللهیان، وزیران خارجه فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در پکن، پایتخت چین، خبر دادند. 

وزارت خارجه فرانسه نوشت کولونا که همراه با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به چین سفر کرده، در دیدار با امیرعبداللهیان خواستار آزادی اتباع فرانسوی شد که تهران «خودسرانه آنان را بازداشت کرده است». 

مکرون روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، همراه با هیئتی بلندپایه از مقام‌های اروپایی، ازجمله اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، برای سفری سه روزه وارد چین شد. 

خبرگزاری ایرنا بدون اشاره به مطرح‌شدن موضوع شهروندان فرانسوی بازداشت‌شده در ایران، نوشته است که وزیران خارجه ایران و فرانسه شامگاه پنجشنبه ۱۷ فروردین، در ملاقاتشان «درخصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک» گفت‌وگو کردند. 

حسین امیرعبداللهیان برای ملاقات با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، به چین سفر کرده است. آنان روز پنجشنبه در پکن ملاقات کردند. این اولین دیدار وزیران خارجه دو کشور از سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۶) به این سو است. پیش‌تر تهران و ریاض با میانجیگری پکن توافق کردند که مناسبات دیپلماتیک خود را ازسر گیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کولونا در دیدارش با حسین امیرعبداللهیان، بار دیگر «تقاضای خود برای آزادی فوری شش شهروند فرانسوی که ایران خودسرانه بازداشت کرده است» را تکرار کرد. 

شش فرانسوی بازداشت‌شده در ایران از جمله شهروندان خارجی‌اند که نیروهای جمهوری اسلامی آن‌ها را به بهانه‌های مختلف بازداشت و زندانی کرده‌اند. فعالان و تحلیلگران سیاسی و دولت‌های غربی می‌گویند هدف جمهوری اسلامی از بازداشت این شهروندان غربی یا دوتابعیتی که شمارشان ۲۴ نفر تخمین زده شده است، گروگان‌گیری تهران برای گرفتن امتیاز از غرب است. 

تهران به‌دلیل سرکوب گسترده معترضان شرکت‌کننده در اعتراضات سراسری که پس از کشته‌شدن مهسا امینی آغاز شد، و همچنین برسر برنامه اتمی خود تحت فشار غرب قرار دارد و تماس‌هایش با کشورهای غربی کاهش یافته است. 

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه نوشته شده است که در ملاقات میان وزیران خارجه فرانسه و ایران، کولونا و امیرعبداللهیان درباره «وضعیت ایران، مسائل منطقه‌ای و برنامه اتمی تهران» هم صحبت کردند. در این بیانیه همچنین آمده است: «وزیر خارجه فرانسه نگرانی پاریس را درباره رویکرد مقام‌های حکومت ایران درقبال این موضوعات بیان کرد.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بدون آنکه به این موضوعات اشاره کند، تنها نوشته است که در این دیدار «وزیران خارجه دو کشور بر لزوم احترام متقابل» تاکید کردند. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر، ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتا به اتهام‌های امنیتی و جاسوسی بازداشت کرده است.

 بنجامین بری‌یر، جهانگرد ۳۸ ساله، سیسیل کولر ۳۸ ساله، ژاک پاری ۷۰ ساله، برنارد فیلان ۶۴ ساله و لویی آرنو ۳۵ ساله ازجمله فرانسوی‌های بازداشت شده در ایران به شمار می‌روند. 

تهران در بسیاری از موارد مانع دسترسی دیپلماتیک سفارت‌خانه‌های خارجی به شهروندان زندانی‌شان در ایران می‌شود و درمورد بازداشت‌شدگان دوتابعیتی نیز تابعیت دوگانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد.