واکسن‌های سرطان و بیماری‌های قلبی تا پایان دهه آماده می‌شوند

به گفته کارشناسان، می‌توان با مجموعه‌ای از واکسن‌های جدید برای طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سرطان، جان میلیون‌ها نفر را نجات داد

به دلیل تحقیقات گسترده بر واکسن کووید-۱۹، دانش ساخت واکسن با شتاب بیشتری نسبت به قبل حاصل شده است ـ Canva

گاردین گزارش داد که واکسن‌های جدید برای بیماری‌هایی از جمله سرطان و ناراحتی‌های قلبی تا پایان دهه در دسترس خواهند بود.

به گزارش این رسانه، یک شرکت داروسازی پیشرو اعلام کرده که داروهای سرطان، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و خودایمنی تا سال ۲۰۳۰ آماده خواهند شد.

بنا به گفته محققان شرکت داروسازی مدرنا، مطالعات انجام شده روی این واکسیناسیون‌ها نویدبخش بوده است. آنها تاکید کردند که به لطف موفقیت در مهار کووید-۱۹ از طریق ساخت واکسن، پیشرفت‌های چشمگیری در ساخت انواع واکسن‌های دیگر حاصل شده است.

 دکتر پل برتون، مدیر ارشد پزشکی شرکت داروسازی مدرنا، گفت که او معتقد است این شرکت قادر خواهد بود طیف وسیعی از واکسن را در کمتر از پنج سال آینده ارائه دهد. این شرکت که واکسن موثری برای ویروس کرونا تولید کرده، در حال توسعه واکسن‌های سرطانی است که انواع مختلف تومور را هدف قرار می‌دهد.

دکتر برتون تاکید کرد: «با پیشرفت‌هایی که حاصل شده من فکر می‌کنم که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک واکسن‌های سرطان علیه انواع مختلف تومور را به مردم سراسر جهان ارائه کنیم. ما به زودی این واکسن‌ها را خواهیم داشت و جان صدها هزار، اگر نگوییم میلیون‌ها نفر، نجات پیدا می‌کند.»

او همچنین گفت که عفونت‌های تنفسی متعدد را می‌توان با تزریق واکسن پوشش داد. این واکسن به افراد آسیب‌پذیر اجازه می‌دهد در برابر بیماری‌هایی از جمله کووید، آنفولانزا و ویروس‌های تنفسی محافظت شوند.

این محقق با اشاره به گام‌های موثری که در عرصه تولید واکسن برداشته شده، افزود: «من فکر می‌کنم برای بیماری‌های نادری که قبلا غیرقابل درمان بودند، درمان‌های مبتنی بر ام‌آران‌ای (mRNA) خواهیم داشت و ظرف ۱۰ سال آینده، به جهانی نزدیک می‌شویم که در آن می‌توان علت ژنتیکی یک بیماری را شناسایی کرد و به سادگی به درمان آن پرداخت.»

درمان‌های مبتنی بر ام‌آران‌ای به سلول‌ها آموزش می‌دهند که چگونه پروتئینی بسازند که پاسخ ایمنی بدن را در برابر بیماری تحریک کند. یک واکسن سرطان مبتنی بر ام‌آران‌ای، سیستم ایمنی را نسبت به سرطانی که در بدن بیمار در حال رشد است، آگاه می‌کند، بنابراین می‌تواند بدون از بین بردن سلول‌های سالم، به سلول‌های سرطانی حمله کرده و آنها را از بین ببرد.

برای این اقدام،‌ ابتدا پزشکان از تومور بیمار نمونه گرفته و آن را به آزمایشگاه می‌فرستند، در آنجا مواد ژنتیکی برای شناسایی جهش‌هایی که در سلول‌های سالم وجود ندارد، توالی‌یابی می‌شود. سپس در الگوریتمی شناسایی می‌شود که کدام یک از جهش‌ها مسئول رشد سرطان‌اند. با گذشت زمان، این دانش به وجود می‌آید که کدام بخش از پروتئین‌های غیرطبیعی که این جهش‌ها کدگذاری می‌کنند، احتمالا پاسخ ایمنی را تحریک می‌کنند. سپس ام‌آران‌ای‌ها برای امیدبخش‌ترین آنتی‌ژن‌ها ساخته و در یک واکسن شخصی دسته‌بندی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر برتون تاکید کرد: «آنچه در ماه‌های اخیر آموخته‌ایم این است که اگر تا به حال فکر می‌کردیم ام‌آران‌ای فقط برای بیماری‌های عفونی یا بیماری‌هایی مانند کووید است، اکنون شواهد نشان می‌دهد که مطلقا اینطور نیست و ام‌آران‌ای را می‌توان در انواع دیگری از بیماری اعمال کرد. ما از این شیوه برای درمان سرطان، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی -عروقی، بیماری‌های خودایمنی و بیماری‌های نادر مطالعاتی انجام داده‌ایم و همه آن‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای را نشان داده‌اند.»

او همچنین افزود: «فکر می‌کنم موهبتی که کووید-۱۹ به ما عطا کرد این بود که فناوری ساخت واکسن را سرعت بخشید. ما اکنون این امکان را داریم که تولید را افزایش دهیم و در ساخت مقادیر زیادی واکسن بسیار سریع عمل می‌کنیم.»

در ماه ژانویه، شرکت داروسازی مدرنا نتایج آزمایشی را درباره واکسن ام‌آران‌ای خود برای درمان بیماری تنفسی اعلام کرد که نشان می‌داد این واکسن در پیشگیری از دست‌کم دو علامت مانند سرفه و تب در بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر، به میزان ۸۳.۷ درصد موثر بوده است.

 بر اساس این داده‌ها، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرد که واکسن تولیدشده مدرنا مورد بررسی نظارتی سریعتر قرار خواهد گرفت. در ماه فوریه نیز بر اساس نتایج اخیر در بیماران مبتلا به سرطان پوست، واکسن شخصی‌سازی دیگری از سوی شرکت مدرنا در مرحله بررسی سریع قرار گرفت.

در همین حال، شرکت دارویی فایزر نیز کارآزمایی بالینی مراحل آخر یک واکسن آنفلوانزا مبتنی بر ام‌آران‌ای را آغاز کرده و با همکاری بیون‌تک روی سایر بیماری‌های عفونی از جمله زونا تمرکز دارد.

سخنگوی فایزر با اشاره به دستاوردهای حاصل‌شده در سال‌های اخیر در عرصه تولید واکسن گفت: «یادگیری‌های حاصل از فرآیند توسعه واکسن کووید-۱۹، رویکرد کلی ما را به تحقیق و توسعه روی ام‌آران‌ای گسترده‌تر کرد و می‌توانم بگویم که ما یک دهه دانش علمی را تنها در یک سال به دست آوردیم.»

با وجود تاکید بر دستاوردهای به وجود آمده در طول سه سال گذشته در عرصه ساخت واکسن، دانشمندان هشدار می‌دهند که لازم است برای بهروه‌وری از دانش کنونی، سطح بالایی از سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

 پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد و رئیس کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا در این زمینه معتقد است: «شکی نیست که در حال حاضر علاقه زیادی به واکسن‌سازی وجود دارد اما این خطر وجود دارد که در طول زمان، تمرکز بر ساخت واکسن‌ها از بین برود و دانش تکنولوژیکی که در طول همه‌گیری حاصل شده، هدر شود. با وجود این که اهمیت دانش پزشکی در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری نشان داده شد،‌حتی مبلغی که برای ساخت یک زیردریایی هسته‌ای هزینه می‌شود، در عرصه علم پزشکی و پیشگیری از بیماری‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌شود باید این را بدانیم که نباید حتی یک قدم از سرمایه‌گذاری در زمینه علم پزشکی به عقب برداشته شود زیرا خطر همه‌گیری‌ها به اندازه تهدیدهای نظامی و حتی بیشتر از آنها جدی‌اند.»

بیشتر از بهداشت و درمان