دولت یمن: مبادله زندانیان با حوثی‌ها از روز پنجشنبه آغاز می‌شود

مبادله زندانیان که بزرگ‌ترین مبادله از اکتبر ۲۰۲۰ است، سه روز طول خواهد کشید

مبادله زندانیان بین حوثی‌ها و نیرو‌های دولتی یمن، در سپتامبر ۲۰۲۱ ـAHMAD AL-BASHA / AFP

دولت قانونی یمن، روز سه‌شنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)، اعلام کرد مبادله زندانیان با حوثی‌ها از روز پنجشنبه ۱۳ آوریل، آغاز خواهد شد.

یک مقام یمنی روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت نزديک به ۹۰۰ زندانی که بيشتر آن‌ها با شورشيان حوثی می‌جنگيدند، بين يمن و عربستان سعودی مبادله خواهند شد.

یمن، فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان، از زمان آغاز جنگ بین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها در مارس  ۲۰۱۵ پس از تصرف صنعا، پایتخت یمن از طرف حوثی‌های مورد حمایت ایران، شاهد جنگ و درگیری بوده است.

به گزارش سازمان ملل متحد، صدها هزار نفر در جنگ یمن به طور مستقیم و غیرمستقیم کشته شدند. یمن از یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان رنج می‌برد، به‌ گونه‌ای که در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت تقریبا ۳۳ میلیون نفری این کشور به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی نیاز دارند.

به گفته عرب نیوز، مجید فاضل، سخنگوی رسمی هیئت دولت قانونی یمن که در مورد مبادله زندانیان مذاکره می‌کند، می‌گوید مبادله زندانیان که بزرگ‌ترین مبادله از اکتبر ۲۰۲۰ است، سه روز طول خواهد کشید. فاضل افزود: «اولین مبادله شامل ۷۲ زندانی خواهد بود، اما بيش از ۱۴۰۰ غيرنظامی همچنان در زندان‌های شبه نظاميان حوثی در بازداشت‌ به سر می‌برند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت قانونی یمن می‌گوید مبادله زندانیان تا زمانی ادامه خواهد داشت که تمام بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان از هر دو طرف آزاد شوند.

بر اساس توافقی که ماه گذشته در سوئيس به دست آمد، حوثی‌ها در ازای ۷۰۶ بازداشتی که در دست نيروهای دولتی‌اند، ۱۸۱ زندانی از جمله اتباع عربستان سعودی‌ و سودان را آزاد خواهند کرد.

در ۲۰ مارس ۲۰۲۳، دولت قانونی یمن اعلام کرد دو طرف تحت نظارت سازمان ملل متحد و صلیب سرخ در سوئیس، به توافق رسیده‌اند. توافقی که در آن، آزادی ۸۸۷ نفر از زندانیان و افراد ربوده‌شده از هر دو طرف تضمین شد.

توافق مبادله زندانیان، پس از توافق عربستان سعودی و ایران صورت گرفت، توافقی که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در راستای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دو کشور قرار داده است. با این توافق، احتمال شکل‌گیری آتش‌بسی جدید در یمن، که از ثبات بیشتری برخوردار باشد و در عین‌ حال توافق بر سر راه‌حلی سیاسی به‌منظور حل‌وفصل بحران جنگ داخلی یمن، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های بین‌المللی در روزهای اخیر، انتظار می‌رود مقام‌های عربستان سعودی طی روزهای آینده به صنعا سفر کنند و مذاکرات مستقیم با حوثی‌های یمن را آغاز کنند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در روز دوشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۳، نوشت محمد بن‌سعید آل جابر، سفیر عربستان سعودی در یمن، اعلام کرد به‌منظور تثبیت آتش‌بس میان دولت مرکزی یمن و شورشیان این کشور به صنعا، پایتخت تحت کنترل مخالفان دولت مرکزی، سفر کرده است.

بیشتر از جهان