یونیسف: بیشترین ازدواج دختران خردسال در جنوب آسیا رخ می‌دهد

۲۹۰ میلیون عروس خردسال در کشورهای جنوب آسیا، ۴۵ درصد از شمار قربانیان این پدیده در کل جهان است

در دوران قرنطینه کووید-۱۹ که دختران در برخی از کشورها امکان ادامه تحصیل نداشتند، ازدواج اجباری به آنها تحمیل شد ـ AFP

بر اساس برآوردهای تازه‌ای که یونیسف روز چهارشنبه، ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، منتشر کرد، جنوب آسیا میزبان بیشترین تعداد عروس‌های خردسال در جهان است. در این گزارش اشاره شد افزایش فشارهای مالی و تعطیلی مدارس در دوران کرونا، سبب شده است خانواده‌ها دختران خردسالشان را به ازدواج اجباری وادار کنند.

به گزارش عرب‌نیوز، آژانس کودکان سازمان ملل متحد با اشاره به وجود ۲۹۰ میلیون عروس کودک در منطقه جنوب آسیا، که ۴۵ درصد این پدیده را در کل جهان تشکیل می‌دهند، خواستار تلاش بیشتر برای پایان دادن به ازدواج تحمیلی کودکان، به‌ويژه دختران خردسال، شد.

 نوآلا اسکینر، مدیر یونیسف در منطقه جنوب آسیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این واقعیت که جنوب آسیا بالاترین آمار ازدواج کودکان را در جهان دارد، غم‌انگیز است. ازدواج زودهنگام دختران، آن‌ها را از یادگیری محروم می‌کند، سلامتشان را به خطر می‌اندازد و موجب نابودی آینده آنان می‌شود. هر دختری که در کودکی ازدواج می‌کند، بارهایی بیش از توانش بر دوش می‌کشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعه جدید یونیسف که شامل بررسی و مصاحبه در ۱۶ نقطه از بنگلادش، هند و نپال بود، نشان داد بسیاری از والدین، ازدواج را بهترین گزینه برای دخترانی می‌دانند که در دوران قرنطینه کووید-۱۹ امکانات محدودی برای تحصیل داشتند.

این باور در حالی است که سن قانونی ازدواج برای زنان در نپال ۲۰ سال، در هند، سریلانکا و بنگلادش ۱۸ سال، و در افغانستان ۱۶ سال است. سن ازدواج در پاکستان نیز ۱۶ سال است؛ جز استان سند که سن ازدواج در آن ۱۸ سال تعیین شده است.

بررسی‌های سازمان ملل همچنین نشان می‌دهد برخی از خانواده‌ها به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا، تحت فشار مالی قرار گرفتند و برای کاهش هزینه‌های زندگی، تصمیم گرفتند دخترانشان را در سنین پایین به ازدواج وادار، و از خانه بیرون کنند.

 آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد راه‌حل‌های بالقوه برای جلوگیری از ازدواج دختران شناسایی شده است و باید اجرا شود. به گزارش این سازمان، تصویب اقدامات حمایت اجتماعی برای مقابله با فقر، حمایت از حق تحصیل کودکان، تضمین چارچوب مناسب برای اجرای قانون سن ازدواج و تلاش بیشتر برای رسیدگی به ناهنجاری‌های اجتماعی، از جمله مواردی محسوب می‌شود که لازم است در کشورهایی با آمار بالای ازدواج کودکان، با جدیت به اجرا درآید.

بیورن اندرسون، مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه صندوق جمعیت سازمان ملل، با اشاره به ناکافی بودن تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته، چنین گفت: «باید برای پایان دادن به ازدواج کودکان بیشتر تلاش کنیم و مشارکت‌ها را برای توانمندسازی دختران از طریق آموزش، آموزش جنسی، تجهیز آن‌ها به مهارت‌های مختلف و نیز آموزش خانواده‌ها، تقویت کنیم.»

بیشتر از جهان