تلفات سیلاب و زمین‌لرزه فروردین در افغانستان؛ ۲۹ کشته و ۱۰۵ زخمی

لغزش کوه در لندی کوتل مسیر پیشاور - تورخم را مسدود کرد و دست‌کم ۲۰ کامیون باربری زیر آوار قرار گرفتند

سال گذشته بیش از هزار و صد نفر به اثر وقوع رویدادهای طبیعی در افغانستان کشته شدند-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

طالبان در روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل)، اعلام کردند بر اثر سرازیر شدن سیلاب و وقوع زمین‌لرزه طی فروردین ماه در ۳۱ استان افغانستان، ۲۹ نفر کشته و ۱۰۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. 

شفیع‌الله رحیمی، سخنگوی وزارت رسیدگی به حوادث طالبان، در یک پیام ویدیویی اعلام کرد در نتیجه رویدادهای طبیعی، ۱۵۵ خانه مسکونی کاملا ویران شده‌اند و به بخش‌هایی از بیش از ۱۲۰۰ خانه نیز آسیب رسیده است. 

او افزود در طول فروردین ماه سال جاری خورشیدی، ۸۴۸ دام تلف شده‌اند و بیش از ۱۱۰۰ هکتار زمین زراعتی نیز از بین رفته است.  

طالبان ادعا می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن برای کمک به آسیب‌دیدگان سیلاب در افغانستان اقدام کرده‌اند و برای رسیدگی به رویدادهای طبیعی احتمالی، از آمادگی لازم برخوردارند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، به گزارش رسانه‌های پاکستانی، سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، بر اثر لغزش و ریزش کوه در لندی کوتل در مسیر پیشاور - تورخم، سه تن کشته شدند و دست‌کم ۲۰ کامیون‌ باربری شهروندان افغان و پاکستانی زیر آوار قرار گرفتند. لغزش کوه زمانی رخ داد که کامیون‌ها در انتظار رسیدن به افغانستان بودند.  

وزارت صنعت و تجارت طالبان با تایید ریزش کوه در گذرگاه تورخم، از خسارت وارده به تاجران افغان و مسدود شدن مسیر ترانزیت، ابراز تاسف کرد. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «تلاش‌ها از هر دو طرف برای گشایش این مسیر به شدت ادامه دارد و تیم‌های عملیاتی نجات به گشودن این مسیر مشغول‌اند و به ‌زودی مشکل حل می‌شود.» 

بنا به آمار طالبان، سال گذشته نیز بیش از ۱۱۰۰ نفر بر اثر رویدادهای طبیعی در افغانستان کشته و بیش از دو هزار تن زخمی شدند، و بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی و ۴۰۰ مغازه نیز ویران شد. همچنین، سال گذشته سیلاب‌ بیش از ۱۴۷ هزار جریب زمین زراعی را در سطح کشور ویران کرد و حدود ۸۰ هزار دام نیز تلف شدند.