چین در حال آماده‌سازی واحد پهپاد جاسوسی مافوق صوت است

بر اساس یک ارزیابی افشاشده، چین می‌تواند یک پهپاد جاسوسی را علیه مواضع ایالات متحده در ارتفاع بالا مستقر کند

تصویری از یک پهپاد رادار گریز چین که سال ۲۰۲۲ رونمایی شدــ Noel CELIS / AFP

یک ارزیابی نظامی آمریکا که به بیرون درز کرده است، ادعا می‌کند ارتش چین به‌زودی می‌تواند پهپادی جاسوسی را که حداقل سه‌برابر سرعت صوت حرکت می‌کند، در ارتفاع بالا مستقر کند. واشنگتن‌پست اولین بار روز سه‌شنبه در مورد ارزیابی فاش‌شده از توانایی چین برای اجرای عملیات‌ جاسوسی گزارش داد.

به گزارش واشنگتن‌پست، ارزیابی محرمانه آژانس ملی اطلاعات مکانی نشان داد که پیشرفت‌های فناوری ارتش چین می‌تواند به این کشور کمک کند کشتی‌های جنگی آمریکا در نزدیکی تایوان و پایگاه‌های نظامی منطقه را هدف قرار دهند. این سند حاوی تصاویر ماهواره‌ای است که در تاریخ ۹ اوت از فراز فرودگاه لوآن در شهر دوشان واقع در شرق چین گرفته شده و دو هواپیمای بدون‌سرنشین شناسایی راکتی دبلیو زدــ۸ (WZ-8) را نشان می‌دهد.

این پهپادها که بخشی از یک سیستم نظارتی/جاسوسی پیشرفته‌اند، در آینده می‌توانند به چین در جمع‌آوری داده‌های نقشه‌برداری یا اجرای حملات موشکی کمک کنند. این ارزیابی را یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست در اختیار واشنگتن‌پست قرار داده است.

سایر اسناد فاش‌شده در این گزارش وجود بالون‌های جاسوسی چینی را تایید می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که تایوان برای جلوگیری از برتری هوایی اولیه چین در طول تهاجم، آمادگی لازم را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزیابی آژانس ملی اطلاعات مکانی همچنین مسیرهای پروازی احتمالی این پهپاد و همچنین بمب‌افکن دوموتوره اچ۶ــ‌ام بجر (H6-M Badger) را که برای پرتاب آن استفاده شده بود، نشان داد. این هواپیمای جنگی پس از برخاستن از پایگاه هوایی خود و قبل از رهاسازی پهپاد رادارگریز، به سمت سواحل شرقی چین پرواز می‌کند و می‌تواند در ارتفاع ۱۰۰ هزار پایی به حریم هوایی تایوان یا کره جنوبی وارد شود و سه‌برابر سرعت صوت پرواز کند. این سند درباره نحوه حرکت پهپاد جزئیاتی ارائه نمی‌دهد اما می‌گوید از ویژگی‌های موتورش این است که در درجه اول با سوخت موشک مرتبط است.

چی لی پین، مدیر بخش تحقیقات سیستم‌های هوانوردی در موسسه ملی علم و فناوری چونگ شان، معتقد است که پهپادهای چینی اساسا علیه تایوان استفاده نمی‌شوند، بلکه تنها علیه ایالات متحده به کار می‌روند. او گفت: «این یک سلاح ضددسترسی و تشخیص و رهگیری آن دشوار است؛ زیرا سلاح‌های هوابه‌هوای موجود ایالات متحده به اندازه کافی خوب نیستند.»

دین چنگ، کارشناس ارشد موسسه مطالعات سیاست پوتوماک، به واشنگتن‌پست گفت این افشاگری نشان می‌دهد که چین در حال توسعه طیف وسیعی از فناوری‌ها است که می‌تواند نقش ایالات متحده در منطقه و کل اقیانوس هند و اقیانوس آرام از جمله کره جنوبی، ژاپن و کره جنوبی را به خطر بیندازد.