خشم دوستداران هنر در پی توهین صداوسیما به اسطوره موسیقی مقامی ادامه دارد

کاربران در واکنش‌ به توهین صداوسیما آهنگ سهراب بخشی را در فضای مجازی فراگیر کردند

سهراب بخشی، موسیقی‌دان، آهنگساز، خواننده و نوازنده دوتار بود- همشهری‌آنلاین

توهین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به سهراب بخشی، استاد مطرح موسیقی مقامی، واکنش‌های زیادی را در میان دوستداران فرهنگ و هنر ایران و علاقه‌مندان موسیقی محلی در پی داشت. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی ضمن تقبیح اقدام مهران رجبی، مجری تلویزیون، خواستار عذرخواهی مدیران صداوسیما شدند و برخی دیگر نیز تاکید کردند از رسانه حکومتی ایران که همواره در جهت مخالف مردم و هنر اصیل ملی ایستاده است، انتظاری بیش از این نیست.

ماجرا از آنجا آغاز شد که مهران رجبی، مجری برنامه «خودمونی» شبکه سه سیما، در اقدامی توهین‌آمیز بخشی از ترانه «شاری جان» استاد سهراب بخشی را پخش کرد و از شرکت‌کنندگان این برنامه خواست که صدای استاد را تقلید کنند.

پس از آن، ویدیو این اقدام توهین‌آمیز به‌سرعت در رسانه‌های اجتماعی هم‌رسانی شد و خشم بسیاری از علاقه‌مندان هنر، به‌خصوص هنرمندان کرد و کرمانج، را در پی داشت.

سعید آقاخانی، بازیگر و کارگردان سینما، با انتشار پستی در حساب کاربری‌اش از پخش صدای اسطوره کرمانج در تلویزیون و به سخره گرفتن آن به‌شدت انتقاد کرد. او همچنین به مهران رجبی تاخت و خطاب به او نوشت: «آقای رجبی از شما انتظاری نیست، چون اطلاعی از اتفاق‌هایی که دوروبرتان می‌افتد نداشته و ندارید، ولی مگر این شبکه صاحب ندارد؟»

آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز، نیز در واکنش به اقدام توهین‌آمیز تلویزیون در اینستاگرامش نوشت: «وقتی از بد روزگار افسار کار به دست نااهلان برسد، کار به خودزنی و تخریب ریشه‌های محکم و غنی فرهنگ و هنر این آب و خاک می‌رسد.»

 عظیمی‌نژاد نیز ضمن انتقاد از سازندگان برنامه در شبکه سه کنایه‌ای هم به مهران رجبی زد و نوشت: «بدون شک انتظاری هم از مجری برنامه نمی‌شود داشت.»

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز با انتشار پست‌هایی در حساب‌های کاربری‌شان در رسانه‌های اجتماعی، عملکرد مهران رجبی را طی ماه‌های اخیر یادآور شدند.

پس از شروع خیزش انقلابی مردم ایران، شمار قابل‌توجهی از هنرمندان کنار مردم ایستادند و همکاری خود را با صداوسیمای جمهوری اسلامی قطع کردند، اما مهران رجبی از نیروهای امنیتی و انتظامی حکومت به دلیل سرکوب اعتراض‌ها حمایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمایت تمام‌قد مهران رجبی از حکومت، موقعیت‌های مختلف کاری برایش فراهم شد، از اجرای برنامه‌ تلویزیونی گرفته تا داوری جشنواره عمار. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از این مسئله به‌عنوان دستمایه طنز استفاده کردند و حضور پیاپی مهران رجبی در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف را نشانه «ته دیگ خوردن کفگیر حکومت» دانستند.

توهین مهران رجبی به اسطوره موسیقی کرد و کرمانج طی روزهای اخیر درحالی صورت گرفت که کردستان ایران نقش مهمی در خیزش انقلابی ایفا کرد و از نظر بسیاری از دوستداران موسیقی محلی و کنشگران، این موضوع نمی‌تواند اتفاقی باشد، به‌خصوص اینکه مدیران صداوسیما هم سکوت کرده‌اند.

روز پنجشنبه ۳۱ فروردین، دفتر موسیقی وزارت ارشاد با صدور بیانیه‌ای از شبکه سه سیما خواست به‌دلیل این «اقدام نسنجیده» عذرخواهی کند. خانه موسیقی هم در نامه‌ای به رئیس صداوسیما مراتب اعتراض خود را از توهین به هنرمندان موسیقی نواحی و مقامی اعلام کرد. 

سهراب محمدی، معروف به سهراب بخشی که مرداد ۱۳۹۹ در ۸۰ سالگی درگذشت، موسیقی‌دان، آهنگساز، خواننده و نوازنده دوتار بود. او مدرک درجه‌یک دکتری نوازندگی و خوانندگی داشت و به گفته نزدیکانش، پیر شوریده‌ای بود که تا آخرین لحظات عمر دوتارش را بر زمین نگذاشت.