حضور فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه در مذاکرات چهارجانبه مسکو

محور مذاکرات مسکو عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا عنوان شده است

محمدرضا  فلاح‌زاده، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جانشین کنونی فرمانده‌کل نیروی قدس سپاه است- خبرگزاری مهر

نشست مشترک مقام‌های ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار شد. در ویدئویی که از مذاکرات چهارجانبه روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت) وزرای دفاع این کشورها و مقام‌های همراه آن‌ها منتشر شده است، محمدرضا فلاح‌زاده، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جانشین کنونی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز دیده می‌شود.

حضور فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسکو درحالی است که تلاش‌ها برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا بار دیگر تشدید شده است. روز گذشته مقام‌های اتحادیه اروپا مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه عوامل وابسته به این نهاد نظامی در ایران وضع کردند.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از حضور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در مسکو و رایزنی با مقام‌های نظامی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، منتشر شده است.

مقام‌های دولت اوکراین، پیمان نظامی ناتو، دولت آمریکا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بارها حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرده‌اند که از طریق ارسال پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده‌اند. مقام‌های دولتی و دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تمامی این ادعا‌ها رد می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲، در گزارشی به‌نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، هدف محوری از مذاکرات چهارجانبه مسکو را تلاش برای عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌دنبال اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی سال ۲۰۱۱ سوریه و درنهایت، شروع جنگ داخلی در این کشور، مقام‌های حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، بارها دولت ترکیه را متهم کردند که از مخالفان مسلح و نیروهای اسلام‌گرای مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در مقابل، حکومت‌های ایران و روسیه، با حضور نظامی در سوریه، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ قدرت حکومت بشار اسد دربرابر مخالفانش داشتند.

حضور وزیر دفاع ترکیه در مسکو از این جهت نیز مهم است که ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی ناتو به‌شمار می‌رود و بسیاری از متحدان نظامی ترکیه در ناتو از حامیان اصلی دولت و ارتش اوکراین دربرابر تهاجم روسیه به این کشور به‌شمار می‌روند.

ترکیه، با وجود اینکه از اعضای قدیمی ناتو است و یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های این ائتلاف نظامی را در اختیار دارد، اما سعی کرده است با اتخاذ موضعی محتاطانه درقبال جنگ روسیه در اوکراین، به‌عنوان میانجی عمل کند.

دولت بشار اسد خواهان پایان حضور و عملیات‌های نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه است. درمقابل، دولت رجب ‌طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهوری ترکیه، اصرار دارد که خروج ترکیه از شمال سوریه درنهایت به تقویت نیروهای کرد مستقر در این مناطق می‌انجامد. نیروهای کرد شمال سوریه از متحدان آمریکا در منطقه به‌شمار می‌روند و نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست داعش داشتند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد هر چهار کشور روی تمامیت سرزمینی سوریه و ادامه تلاش‌ها برای بازگشت سریع پناهجویان و آوارگان جنگی به سوریه تاکید داشتند.

بیشتر از جهان