وعده حذف دلار، به دریافت شهریه‌های دلاری مدارس غیرانتفاعی منجر شد

مدارس غیردولتی می‌گویند با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها و نرخ تورم، مجبورند شهریه دلاری دریافت کنند

در نتیجه نبود عدالت آموزشی، بسیاری از دانش‌آموزان از ادامه تحصیل محروم شدند-فرادید

شهریه مدارس غیرانتفاعی که از ابتدای سال تحصیلی با رقم‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان خبرساز شده بود، اکنون با افشاگری برخی فعالان و رسانه‌ها ابعاد تازه‌ای یافته است. بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند که شماری از مدارس غیرانتفاعی در شمال تهران، هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، شهریه‌ها را به‌صورت دلاری محاسبه می‌کنند. مقام‌های آموزش‌وپرورش ضمن تایید تلویحی این موضوع می‌گویند مدارس حق ندارند شهریه دلاری دریافت کنند و در مقابل نیز مدارس غیرانتفاعی، درخواست شهریه دلاری را با توجه به نوسان‌های نرخ ارز و افزایش مداوم قیمت‌ها امری طبیعی می‌دانند.

شهریه‌ای که مدارس غیرانتفاعی شمال تهران و مدارس بین‌المللی از والدین مطالبه می‌کنند، بین هزار تا ۱۵۰۰ دلار است. این مدارس اعلام کرده‌اند که بخش زیادی از این مبالغ برای مواردی مانند تفریح، تغذیه و آموزش‌های ضمن تحصیل دانش‌آموزان هزینه می‌شود. به گفته آن‌ها، با توجه به افزایش روزانه قیمت کالاها و خدمات در ایران، شهریه‌های ریالی، مدارس غیرانتفاعی را متضرر می‌کند.

حیدر زندیه، معلم و فعال صنفی، در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی این موضوع را تایید کرد و گفت هرچند این کار اشتباه است، اما مدارس غیرانتفاعی برای مدیریت هزینه‌هایشان مجبورند به دلار شهریه بگیرند. این فعال صنفی افزایش حدود ۴۰ درصدی هزینه اجاره مدارس را در سال یادآور شد و افزود: «هزینه‌های جاری ازجمله تفریحات و سرگرمی دانش‌آموزان و مواد خوراکی هم که مدام در حال افزایش است، پس از دید آن‌ها منطقی است که وقتی اقتصاد مملکت با نرخ دلار بالا و پایین می‌شود، هزینه را هم به دلار بگیرند.»

پس از وقوع انقلاب اسلامی، طبقاتی شدن آموزش در ایران آغاز شد و در طول بیش از چهار دهه گذشته همواره سیر صعودی داشت. جمهوری اسلامی ایران در تمام این سال‌ها با ناکارآمدی و تبعیض هدفمند، بسیاری از دانش‌آموزان را از ادامه تحصیل محروم کرد و در مقابل بسیاری از خانواده‌ها را به این نتیجه رساند که تنها راه موفقیت فرزندانشان هزینه‌ کردن پول‌های گزاف در مدارس و آموزشگاه‌های خصوصی است.

اکنون در ادامه روند طبقاتی شدن آموزش در ایران، موضوع شهریه‌های دلاری مطرح شده است که به گفته حیدر زندیه، «پدیده‌ای جدید» و حاصل تورم افسارگسیخته و بر‌هم خوردن معادله‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه شهریه دلاری «درست» نیست، اما مدارسی که واقعا خدمات به دانش‌آموز ارائه می‌دهند، مجبورند از این شیوه استفاده کنند، گفت: «مدارس دولتی کمترین امکانات را دارند، آن‌وقت توقع دارید در مملکتی که فاصله طبقاتی بیداد می‌کند، مدرسه طبقاتی نداشته باشیم؟»

نتایج آموزش طبقاتی در مدارس طی سال‌های اخیر به‌وضوح در نتایج کنکور سراسری نمایان است. سال گذشته ۴۰ رتبه برتر آزمون سراسری را دانش‌آموزان مدارس خاص کسب کرده بودند. سال‌های پیش از آن‌هم آمارهای مشابهی منتشر شده بود که همه آن‌ها وسعت آموزش طبقاتی در ایران و نفوذ مافیای آموزش و کنکور را نشان می‌داد. درعین‌حال این پیام را به دانش‌آموزان و خانواده‌ها القا می‌کرد که شرط موفقیت، خرج کردن پول زیاد است.

اکنون شهریه‌های دلاری مدارس غیرانتفاعی و بین‌المللی در برهه‌ای خبرساز شده است که دولت ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های حکومتی به‌تناوب ادعاهایی را مبنی بر حذف دلار از معامله‌های داخلی و خارجی مطرح می‌کنند. مقام‌های آموزش‌وپرورش نیز با صدور بیانیه‌هایی که ضمانت اجرایی ندارند، دریافت شهریه‌های دلاری را ممنوع اعلام کرده‌اند.

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش‌وپرورش، به‌تازگی دریافت شهریه‌های دلاری مدارس بین‌المللی را رد کرد و گفت مدارس بین‌المللی داخل کشور نه شهریه دلاری می‌گیرند و نه اجازه دارند دلار دریافت کنند و باید مبلغ موردنظر را به‌صورت تومان درخواست کنند.

به‌رغم این ادعا، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به بی‌توجهی مدارس بین‌المللی به تهدیدهای نمایشی آموزش‌وپرورش پرداخت و نوشت آن‌ها شهریه را به دلار به شما می‌گویند، درصورتی‌که حساب خارجی داشته باشید، مبلغ به دلار دریافت می‌شود و در غیر این صورت با ریال معادل‌سازی شده و ریال می‌دهید.

برمبنای این گزارش، حداقل هزینه‌های مقطع ابتدایی «مدارس خواص» که احتمالا قرار است اکثریت بچه‌ها را راهی بهترین دانشگاه‌های داخلی کنند یا رتبه‌هایی شاخص در المپیاد بیاورند، بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار است، البته بدون احتساب کلاس‌های فوق‌العاده و اردوهای داخلی و خارجی.