رئیس بیمارستان فیروزآبادی خبر داد؛ تعطیلی نیمی از تخت‌ها به‌دلیل مهاجرت پزشکان و پرستاران

افزایش مشکلات اقتصادی، کمبود درآمد نسبت به سختی کار و نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، از جمله دلایل اصلی رشد چشمگیر مهاجرت بین صنوف مختلف در ایران عنوان می‌شود

پزشکان بیمارستان فیروزآبادی - ایرنا

محمد پاکمهر، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که سال گذشته خورشیدی، سه هزار پزشک و پرستار برای مهاجرت از کشور، گواهی فنی دریافت کردند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت، ایرنا، پیش‌بینی کرد که امسال این آمار افزایش می‌یابد و کشورهای حوزه خلیج فارس و آلمان را به‌عنوان مقاصد اصلی پزشکان متخصص و پرستاران ایرانی برای مهاجرت معرفی کرده است.

این نماینده مجلس پیش‌تر اعلام کرده بود که در سال ۱۴۰۰ نیز بیش از چهار هزار پزشک و پرستار ایرانی از کشورشان مهاجرت کرده‌اند و همچنین خبر داده بود که حدود ۳۰ هزار پزشک در ایران، جذب مشاغلی غیر از تخصص خود شده‌اند.

در همین حال، دکتر علی طیبی، رئیس بیمارستان دولتی فیروزآبادی در شهرری، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، از کمبود نیروی انسانی در این بیمارستان و سایر بیمارستان‌های ایران انتقاد کرد و گفت: «استاندارد نیروی انسانی پرستاری به ازای هر تخت ۱.۱ است، اما درحال حاضر ما با ۰.۷ پرستار به ازای هر تخت، بیمارستان را اداره می‌کنیم. درحالی که با توجه به تعداد بیماران باید تعداد تخت‌ها افزایش یابند.»

او افزود: «تعداد تخت‌های مصوب بیمارستان فیروزآبادی ۵۴۱ تخت است که به‌دلیل کمبود نیروی انسانی برای خدمات‌دهی، اکنون ۲۸۱ تخت فعال است.»

افزایش مشکلات اقتصادی، کمبود درآمد نسبت به سختی کار و نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، از جمله دلایل اصلی رشد چشمگیر مهاجرت بین صنوف مختلف در ایران عنوان می‌شود.

پیش از این، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری ایران، روز ۳۱ فروردین سال جاری، از کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در ایران خبر داده بود.

طی یک سال گذشته پزشکان و پرستاران پرشماری در سراسری ایران، در اعتراض به مشکلات صنفی، کمبود درآمد و قراردادهای موقت، به‌صورت مداوم در شهرهای مختلف تجمع کرده بودند.

رئیس بیمارستان فیروزآبادی در استان تهران در گفت‌وگوی تازه خود با ایسنا، به مشکلات مدیریت این بیمارستان دولتی اشاره کرد و گفت: «در بعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و ... فراهم است، اما به‌دلیل کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به این سوال که آیا پس از فروکش کردن پیک‌های کرونا، بیمارستان با چالش فهرست انتظار ارائه خدمت مواجه شده یا خیر، گفت: «سعی می‌کنیم خدمات سرپایی را با کمترین لیست انتظار ارائه دهیم و حتی برخی جراحی‌ها تا نیمه‌های شب به طول می‌انجامد، اما تنها قسمت ارائه خدمت مهم نیست، بلکه باید از نظر تعداد تخت هم آمادگی پذیرش وجود داشته باشد. نیروی انسانی کافی برای راه‌اندازی تخت‌های بیشتر وجود ندارد.»

دکتر علی طیبی با تاکید بر اینکه معضل کمبود نیرو تنها مختص پزشکان نیست، افزود: «اگر استاندار نیروی انسانی پرستاری به ازای هر تخت ۱.۱ است، ما با ۰.۷ پرستار به ازای هر تخت بیمارستان را با تعداد تخت فعلی اداره می‌کنیم و مجموعه با اضافه‌کار پرسنل و حداقل نیرو به کار خود ادامه می‌دهد. تعداد بسیار زیادی پزشک در کشور وجود دارند، اما آیا همگی حاضر به کار کردن در مراکز دولتی با تعرفه‌های فعلی هستند؟ از طرفی، سقف کارانه نیز پزشکان را محدود می‌کند و انگیزه پزشک را کاهش می‌دهد و در کنار آن مالیات پلکانی از پزشکان نیز اخذ می‌شود.»

در همین رابطه رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی، روز ۲۹ فروردین، در توییتر نوشته بود: «از همین الان یادتون باشه تعداد انصرافی‌های امسال رزیدنتی را بشمریم. فقط سال‌ یکی و تازه‌وارد. می‌خواهم بفهمانم که وقتی می‌گوییم سه سال دیگه باید گدایی پزشک بکنید، حرف بی‌ربطی نزده‌ایم.»

لاری‌پور در ادامه توییت خود، به روش «مردم‌داری و مملکت‌داری» حاکمان جمهوری اسلامی ایران نیز کنایه زده بود.

بیشتر از بهداشت و درمان