شناسایی هزاران ویروس ناشناخته در پوشک نوزادان

ویروس‌ها ۱۰ برابر بیشتر از گونه‌های باکتریایی موجود در مدفوع کودکان بودند

به‌طور کلی، محققان ۱۰ هزار گونه ویروس از ۲۴۸ خانواده ویروسی کشف کردند- Canva

تحقیقات مربوط به پوشک‌های کثیف نوزادان دانمارکی، اطلاعات زیادی درباره ویروس‌های ناشناخته ارائه کرده است. این تحقیقات همچنین بهترین دیدگاه را تا‌کنون در‌خصوص ترکیب میکروبیوم روده نوزادان نشان داده است.

یک تیم بین‌المللی از محققان در مجله نیچر میکروبیولوژی (Nature Microbiology) نوشته‌اند که ۱۰ هزار ویروس جدید در مدفوع نوزادان کشف کرده‌اند.

این تحقیق، مدفوع ۶۴۷ کودک یک‌ساله دانمارکی سالم را که در یک مطالعه طولانی‌مدت آسم و بیماری التهابی مزمن ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کرد. پوشک‌های کثیف بچه‌ها مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ویروس‌ها را که بسیاری از آن‌ها هنوز توضیح علمی ندارند تولید می‌کنند. به‌طور کلی، محققان ۱۰ هزار گونه ویروس از ۲۴۸ خانواده ویروسی کشف کردند. از این خانواده‌های ویروسی تنها ۱۶ خانواده از قبل شناخته شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویروس‌ها ۱۰ برابر بیشتر از گونه‌های باکتریایی موجود در مدفوع کودکان بودند؛ ۹۰ درصد آن‌ها باکتریوفاژها بودند که به‌جای سلول‌های انسانی، به باکتری‌ها حمله می‌کنند. این باکتریوفاژها باعث بیماری نمی‌شوند، در‌عوض تصور می‌شود که آن‌ها توانایی‌های رقابتی باکتری‌ها را شکل می‌دهند و جمعیت باکتری‌ها را در میکروبیوم روده متعادل می‌کنند.

اما چرا این‌همه ویروس در روده بچه‌ها وجود دارد؟

شیراز شاه، محقق ارشد در مطالعات آینده‌نگر کپنهاگ در‌باره آسم در دوران کودکی و نویسنده ارشد این مطالعه، در یک بیانیه خبری گفت: «فرضیه ما این است که چون سیستم ایمنی در سن یک‌سالگی هنوز نیاموخته خوب و بد را از هم جدا کند، غنای‌گونه‌ای فوق‌العاده‌ای از ویروس‌های روده پدیدار می‌شود و احتمالا برای محافظت در برابر بیماری‌های مزمن مانند آسم و دیابت موردنیاز است.» [غنای‌گونه‌ای به معنای تعداد گونه‌های موجود در یک اجتماع یا زیست بوم یا منظر یا ناحیه است.]

محققان خانواده‌های ویروسی تازه شناسایی شده را بر‌اساس ۲۳۲ نوزاد شرکت‌کننده، ازجمله آمانداویریدی، بنجامین‌ویریدی و آیریس‌ویریدی نام‌گذاری کردند.

بیشتر از علوم