زعفران‌کاران افغانستان به بازارهای خاورمیانه چشم دوخته‌اند

بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت طالبان، افغانستان سال گذشته میلادی بیش از پنج هزار کیلوگرم زعفران فروخته‌ است

هرات بزرگترین تولید کننده زعفران در افغانستان است-HOSHANG HASHIMI / AFP

حکومت طالبان تصمیم دارد پس از شروع فصل برداشت زعفران، این کالا را به بازارهای خاورمیانه صادر کند.

زعفران به طلای سرخ مشهور است و طی دو دهه اخیر تمایل به کشت و برداشت آن در افغانستان، به ‌ویژه‌ در استان‌ غربی هرات، افزایش یافته است، اما بازاریابی و فروش آن با مشکلات جدی روبرو است.

به گزارش عرب‌نیوز، قیمت هر کیلوگرم زعفران افغانستان حدود هزار دلار آمریکا است و بر این مبنا، از زعفران تولید شده به‌دست رقبای اصلی این کشور، یعنی ایران و اسپانیا، ارزان‌تر به‌حساب می‌آید.

عبدالسلام آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفت بسیاری از کشورها خواهان خریداری زعفران افغانستان‌اند.

او گفت: «زعفران افغانستان با بهترین کیفیت، رتبه نخست را در جهان دارد. تقاضا برای خریداری زعفران در بیشتر کشورهای عربی و غربی وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش‌بینی کرد سطح برداشت زعفران در سال‌ جاری در استان‌های هرات، نیمروز و بادغیس افزایش می‌یابد: «اخیرا گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که کشت زعفران در استان‌های غور و هلمند نیز افزایش یافته است.»

بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت طالبان، افغانستان در سال گذشته میلادی بیش از پنج هزار کیلوگرم زعفران فروخته است.

اتحادیه زعفران‌کاران افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت غالب زعفران افغانستان به هند، و بخشی از آن نیز به عربستان سعودی و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

حاجی همت، از تولیدکنندگان زعفران در کابل، گفت تقاضا برای زعفران در کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی زیاد است.

او از حکومت طالبان خواست برای افزایش صادرات زعفران به این کشورها اقدام کند.

کشاورزان افغان با کار کردن در مزارع زعفران در ایران، با کشت، برداشت و آماده کردن محصول آن آشنا شدند و با سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱  میلادی در پی حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا،  نخستین‌ بار زعفران در استان هرات کشت شد و رفته‌رفته سطح کشت این گیاه افزایش یافت.

اما حکومت طالبان تحت تحریم جامعه جهانی قرار دارد و تبادلات ارزی افغانستان از طریق نظام بانکی، فقط در چند کشور معدود انجام می‌شود و این امر، مشکلی جدی در زمینه صادرات به شمار می‌رود.

افغانستان با نیروی کار ارزان و زمین‌های مساعد برای کشت گیاه زعفران، از قابلیت لازم برای افزایش سطح تولید این محصول برخوردار است، اما مشکلات متعددی نیز پیوند با آماده‌سازی و بسته‌بندی آن دارد.

در دوران حکومت پیشین افغانستان، آزمایشگاه‌های تعیین کیفیت زعفران در نقاط مختلف کشور ایجاد شده بود و بر آن مبنا، کیفیت محصولات نیز افزایش یافته بود.

بیشتر از اقتصاد