سخنی تازه درباره برنامه هسته‌ای خطرناک ایران

برخی مقام‌های کاخ سفید ترجیح می‌دهند مسئله هسته‌ای ایران را از کانون توجه رئیس‌جمهوری آمریکا دور نگه دارند

نشست کمیسیون مشترک برنامه هسته‌ای ایران در دفتر سازمان‌های بین‌المللی در وین ـ ۶ دسامبر ۲۰۱۹ ـ AFP

جنجال درباره بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ممکن است بار دیگر از سر گرفته شود؛ زیرا کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان اخیرا فاش کرده‌اند که طی یک نامه‌‌ تهدیدآمیز، به ایران پیام فرستاده‌اند چنانچه تهران غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح تولید سلاح هسته‌ای افزایش دهد، آن‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد اقدام خواهند کرد.  

جالب این است که کشورهای اروپایی نامه یادشده را سال گذشته به ایران فرستاده‌اند، اما خبر آن را منتشر نکردند. تا اینکه خبرگزاری رویترز اخیرا و در ضمن یک تحلیل سیاسی درباره چالش‌های کنونی دولت آمریکا، از آن پرده برداشت. افزون بر آن، در تحلیل رویترز آمده است: «برخی مقام‌های کاخ سفید ترجیح می‌دهند مسئله هسته‌ای ایران را از کانون توجه رئیس‌جمهوری آمریکا دور نگه دارند و تلاش‌های دولت را بر کمک به اوکراین در برابر روسیه و در مواجهه با چین، متمرکز کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تحلیل رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی‌ که نخواسته است نامش فاش شود، اضافه شده است: «در حال حاضر آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین و روسیه مشغول‌اند و نمی‌خواهند جبهه دیگری باز کنند؛ از این رو هرچه در توان دارند، انجام می‌دهند تا جلو غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم و رسیدن ایران به مرحله ساخت سلاح هسته‌ای را بگیرند».

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا رویترز حالا در تحلیل خود، از امکان باز شدن مجدد پرونده هسته‌ای ایران سخن می‌گوید؟ و چرا نامه تهدیدآمیز وزرای سه کشور اروپایی به ایران را تاکنون مخفی نگه داشته و حالا با استناد به آن، افشاگری می‌کند؟ به باور من، دولت آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران تحرکاتی را آغاز کرده است. زیرا من از منابع آگاه شنیده‌ام که واشنگتن به بعضی از متحدانش در منطقه درخصوص نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح هسته‌ای اظهار نگرانی کرده است. این منابع می‌افزایند که واشنگتن در حال حاضر به مذاکرات تازه تمایلی ندارد و گرچه از طریق یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس به عنوان میانجی همیشگی، تلاش‌هایی جریان دارد، این پیام روشن نیز به تهران فرستاده شده که گزینه نظامی کنار گذاشته نشده است؛ به‌ویژه با توجه به فشار اسرائیل.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، دو روز پیش در کنفرانس «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» تصریح کرد که کشورش «همچنان برای برنامه هسته‌ای ایران دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک است اما در عین‌ حال برای جلوگیری ایران از ساخت سلاح هسته‌ای نیز آمادگی دارد».

سالیوان افزود: «در فرجام، گزینه اصلی این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد. امروز ایران سلاح هسته‌ای ندارد و در آینده هم ممکن نیست صاحب سلاح هسته‌ای شود. ما با متحدان خود از جمله اسرائیل مشترکا کار می‌کنیم تا جلو ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را بگیریم.»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دنیس راس، دیپلمات معروف آمریکایی، گفته که وضعیت آمریکا و متحدانش در قبال برنامه هسته‌ای ایران، «شبیه راه رفتن روی طناب است». حال به گفته او، معلوم نیست آمریکا و متحدانش چگونه روی طناب راه خواهند رفت. به گزارش رویترز، دنیس راس همچنین گفت: «اگر دولت آمریکا نتواند ایرانی‌ها را به نتایج خطرناک ساخت سلاح هسته‌ای متقاعد کند، در آینده به مشکل روبرو خواهد شد؛ چرا که آنان به مرحله غنی‌سازی ۹۰ درصدی خواهند رسید.»

البته روشن است که در این صورت، منطقه به رویارویی نظامی و مسابقه تسلیحات هسته‌ای نزدیک خواهد شد و امنیت و ثبات را از دست خواهد داد. خلاصه سخن اینکه برای حل مشکل هسته‌ای ایران تحرکاتی دور از چشم رسانه‌ها در جریان است، اما به تعبیر دنیس راس، این تحرکات شبیه راه رفتن روی طناب است.  

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه