پکن به‌دنبال مزیت‌های رقابتی جدید در میدان جنگ

چین به‌دنبال تلفیق قابلیت‌های جدید از جمله هوش مصنوعی با تاکتیک‌های جنگی متعارف است

مانور ناو چینی در نزدیکی ژاپن- HANDOUT / JAPAN'S MINISTRY OF DEFENSE / AFP

در ادامه رزمایش‌های نظامی چین، دو کشتی جنگی این کشور در غرب اقیانوس آرام تمرینات نظامی انجام دادند.

ارتش چین روز سه‌شنبه ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت)، اندکی پس از بازگشت یکی از دو ناو هواپیمابر چینی از گشت‌زنی در منطقه اعلام کرد که دو ناو جنگی برای تمرینات مرتبط با شلیک مستقیم وارد اقیانوس آرام غربی شدند.

به گزارش رویترز و به نقل از فرماندهی منطقه جنوبی ارتش چین، ناوشکن دالیان و ناوچه هوانگشان، مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده با هدف سنجش میزان اثربخشی تجهیزات جدید در «آب‌های دور» و «ناآشنا» تمرینات حمله و دفاع انجام دادند.

پیش از این نیز، یک ناو گروه به رهبری شاندونگ، یکی از دو ناو هواپیمابر عملیاتی چین، پس از اعزام به آب‌های اطراف تایوان و غرب اقیانوس آرام و انجام تمریناتی به مبدا خود بازگشت.

چین از مدت‌ها پیش در حال نوسازی ارتش، تسلیحات نظامی و ناوگان دریایی عظیم خود بوده است. پکن با در اختیار داشتن کشتی‌های جدید از جمله رزمناوهای پیشرفته، نگرانی جدی ایالات متحده و متحدانش در منطقه را برانگیخته است، به‌ویژه که آمریکا به‌دنبال مهار نفوذ چین در منطقه و جهان است.

به گزارش رویترز، سونگ ژونگ پینگ، تحلیلگر امور نظامی با اشاره به ناو هواپیمابر شاندونگ پیش‌بینی کرد که چین با کشتی‌های جنگی زیادی که در اختیار دارد، تمرینات بیشتری را در آینده در آب‌های نزدیک و دور انجام خواهد داد.

با این همه، برخی تحلیل‌گران دفاعی بر این باورند که با وجود پیشرفت نظامی چین، احتمالا بیش از یک دهه طول خواهد کشید تا ناوهای این کشور برای سواحل دوردست تهدیدی جدی قلمداد شوند.

از سوی دیگر، چین در ادامه نوسازی تشکیلات نظامی خود به‌دنبال تلفیق قابلیت‌های جدید از جمله هوش مصنوعی با تاکتیک‌های جنگی متعارف است.

پکن بودجه هنگفتی را به نوسازی تسلیحات نظامی اختصاص داده است. علاوه بر آن، رزمایش‌ها و تمرینات آموزشی واقع‌بینانه‌تری را در پیش گرفته است. این کشور با بررسی دقیق‌تر لشکرکشی ایالات متحده به عراق و افغانستان و همین‌طور تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به‌دنبال اصلاح دکترین جنگی خود است.

به گفته ژنرال وانگ هی‌جیانگ، فرمانده منطقه غربی ارتش چین، درگیری‌ها در اوکراین از نوع تازه‌ای از جنگ ترکیبی حکایت دارد، جنگی که در آن عوامل شناختی، سایبری، سیاسی، مالی و فناوری درهم‌تنیده‌اند و برای پیروزی در آن باید رویکردی متفاوت از جنگ‌های متعارف را در پیش گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود چالش‌های امنیتی، کندی رشد اقتصادی و بحران کووید-۱۹، شتاب چین در نوسازی بدنه نظامی کشور آرام نگرفت و با تاکید بر ضرورت امنیت ملی و مقابله با تهدیدهای غرب همچنان رو به پیش است. از این‌ رو، بودجه دفاعی این کشور در سال ۲۰۲۳، برای هشتمین سال پیاپی افزایش می‌یابد.

وانگ همچنین پیش‌بینی کرد که با ادامه درگیری‌ها و آشفتگی‌های منطقه‌ای، جهان وارد عصر تازه‌ای از تغییرات و ناآرامی‌ها می‌شود.

فرمانده منطقه غربی ارتش چین با اشاره به تهدیدهای احتمالی مختلف از جمله محاصره، سرکوب، حمله نظامی و تصرف و اشغال از طرف برخی کشورهای غربی، هشدار ماه ژانویه رئیس‌جمهوری کشورش را تکرار کرد و گفت که رویدادهای «قوی سیاه» (اقدام‌های غیرمنتظره) و «كرگدن خاكستری» (هر احتمال و تهدیدی كه نادیده گرفته شود) ممکن است هر لحظه پیش آید.

با وجود صرف صدها میلیارد دلار بودجه برای امور دفاعی، نیروهای مسلح چین دهه‌ها است که جنگ واقعی را تجربه نکرده‌اند. از این رو، چین در تلاش است تا با رزمایش‌های نظامی این کاستی را جبران کند. بی‌سبب نیست که رزمایش‌های این کشور در ماه‌های اخیر با اهدافی نظیر «جنگ فرضی»، توجه و انتقاد غرب و متحدانش را برانگیخته است.

وانگ با صراحت اعلام کرد که چین با ایجاد قابلیت‌ها در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، شبکه‌های اطلاعاتی و هوانوردی و فضا، به‌دنبال مزیت‌های رقابتی نظامی جدید خواهد بود.

بیشتر از جهان