اردوغان: با تحریم‌ روسیه مخالفیم و به گسترش روابط با مسکو ادامه می‌دهیم

به‌گفته اردوغان، تا زمانی که سوئد به «گروه‌های تروریستی» اجازه فعالیت می‌دهد با عضویتش در ناتو موافقت نخواهد شد

ارزش مبادلات سالانه روسیه و ترکیه به ۶۲ میلیارد دلار می‌رسد- MURAT KULA / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، در گفت‌‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان از گسترش روابط با دولت پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دفاع کرد و گفت ترکیه مجموعه تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه را قبول ندارد و به‌دنبال تقویت و گسترش «روابط ويژه» با کرملین است.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین مدعی شد دولت او برای پیروی از تحریم‌های غرب علیه روسیه، تحت فشار قرار داشت. به‌گفته اردوغان، ترکیه یک کشور قوی است و آنکارا و مسکو نیز در زمینه‌های مختلف ممکن است به کمک هم نیاز داشته باشند.

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان، بار دیگر از موضع دولتش در قبال درخواست عضویت سوئد در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی نیز دفاع کرد و در این زمینه به‌ صراحت چنین گفت: «تا هنگامی که دولت سوئد به عوامل گروه‌های تروریستی اجازه می‌دهد آزادانه در خیابان‌های استکهلم تردد کنند، ما به درخواست عضویت سوئد در ناتو دید مثبتی نداریم.»

ترکیه از اعضای قدیمی ناتو به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۱ عضو این پیمان نظامی فرامنطقه‌ای است. با این حال، برخلاف بسیاری از متحدان نظامی خود در ناتو، تاکنون نه‌تنها سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار اوکراین قرار نداده، بلکه با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه نیز مخالفت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اردوغان همچنین بر سر فعالیت گروه‌های کرد مخالف دولت او در کشورهای اروپایی، از جمله در سوئد، دانمارک و فنلاند، با این کشورها اختلاف دارد. اردوغان فعالان احزاب کرد مخالف دولتش را «تروریست» می‌‌خواند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دولت اردوغان از عضویت ترکیه در ناتو به‌عنوان حربه‌ای در راستای پیشبرد سیاست‌های داخلی خود علیه نیروها و احزاب کرد در کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دولت اردوغان در چند نوبت تلاش کرد تا نقش میانجی ایفا کند. اما تمامی این تلاش‌ها شکست خورد و نتیجه‌ای در بر نداشت. با این حال، دولت ترکیه، با مشارکت سازمان ملل، تسهیلاتی به‌منظور امکان صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر ترکیه در دریای سیاه فراهم کرده است.

موضع‌گیری روز جمعه رجب‌طیب اردوغان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در حالی مطرح می‌شود که کارزار انتخاباتی کمال قلیچ داراوغلو، رقیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کند دولت پوتین را حامی اردوغان معرفی کند. قلیچ داراوغلو به‌طور مستقیم دولت پوتین را متهم کرده است که در امور داخلی ترکیه دخالت می‌کند، هرچند روسیه تمامی این ادعاها را رد کرده است.

روسیه و ترکیه شرکای تجاری مهمی در منطقه به‌حساب می‌آیند و ارزش مبادلات سالانه دو کشور به ۶۲ میلیارد دلار می‌رسد. در حوزه صادرات انرژی نیز، روسیه از تامین‌کنندگان اصلی گاز ترکیه به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان