کاهش ۵۰ درصدی خرید برنج در ایران نسبت به سال گذشته

از خبرنگاران مستقل تا روزنامه حکومتی کیهان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ همگی از ناتوانی دولت ابراهیم رئیسی در مهار تورم و افزایش فقر گلایه دارند

بازار تهران - رویترز

جدیدترین گزارش گمرگ ایران در روز شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه، نشان می‌دهد که میزان خرید برنج شهروندان ایرانی در سال جاری، نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

خرید برنج، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اقلام غذایی ایرانیان، در سال‌های اخیر و به‌دلیل رشد چندبرابری قیمت آن، برای بسیاری از شهروندان در ایران دشوار شده است و شمار زیادی از خانوارها حالا به حذف برنج از سفره‌های خود در بسیاری از ماه‌های سال مجبور شده‌اند.

پیش از این، رئیس انجمن واردکنندگان برنج نیز با اشاره به اینکه تا قبل از این، شش دهک جامعه توانایی مالی برای استفاده از برنج ایرانی را نداشته‌اند، پیش‌بینی کرده بود که در شرایط فعلی دو دهک دیگر نیز به جمع شهروندان ناتوان برای خرید برنج ایرانی اضافه شده‌اند.

اما حالا خرید برنج خارجی نیز به خط قرمزهای دیگر در سفره بسیاری از ایرانیان مانند برنج ایرانی، گوشت قرمز، مرغ، میوه و گروهی از حبوبات اضافه شده است.

بر اساس جدیدترین گزارش گمرک در روز سی‌ام اردیبهشت، در نخستین ماه سال جاری ۷۷ هزار و ۹۳۲ تن و ۱۷۱ کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر ۹۱ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۳۳ دلار وارد ایران شده است که از نظر وزنی و ارزش دلاری، به ترتیب با کاهش ۵۲ درصدی و ۶۶ درصدی مواجه شده است.

امارات، هند، پاکستان، اصلی‌ترین صادرکننده برنج به ایران در فروردین‌ماه امسال بوده‌اند که هر یک به ترتیب حدود ۴ درصد، ۴۱ درصد و ۵۱ درصد از بازار برنج خارجی در ایران را تصاحب کرده‌اند.

در حالی که بنا بر گزارش گمرک ایران، برنج هندی با قیمت هر کیلو ۱.۱۲ دلار، برنج پاکستانی معادل ۱.۲۲ دلار و برنج اماراتی نیز هر کیلو ۱.۲۷ دلار خریداری و وارد ایران می‌شود، درحال حاضر این برنج‌ها در بازار خرده‌فروشی ایران با قیمتی حداقل دوبرابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند که دلیل اصلی آن هم وجود دلالی‌های فراوان و کسب سود دولتی از واردات اقلام غذایی است.

گرانی افسارگسیخته در ایران و افزایش فقر، دلیل اصلی ادامه‌دار بودن تجمعات اعتراضی در ایران عنوان می‌شود و شعار «فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» نیز یکی از شعارهای اصلی معترضان ایرانی در روزها و ماه‌های اخیر بوده است.

ناتوانی دولت ابراهیم در مهار تورم که به گسترده‌تر شدن فقر منجر شده، حتی صدای اعتراض روزنامه حکومتی کیهان را نیز بلند کرده است. این روزنامه که مدیرمسئول آن را علی خامنه‌ای انتخاب می‌کند، در شماره روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه نوشته است: «وضع اقتصادی مردم در دولت جدید علی‌رغم اقدامات شایسته‌ای که انجام شده، بهبود نیافته است. وضعیت مسکن از ادامه روند گران‌تر شدن حکایت می‌کند، کالاهای اساسی مردم زیر فشار افزایش بیشتر قیمت‌ها قرار دارند و هنوز کم و بیش آشفتگی در قیمت کالاها به چشم می‌خورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی نیز روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، خبر داده بود که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر ۱۹.۷ میلیون ایرانی از امکانات اولیه زندگی محروم‌اند. علی آقامحمدی گفت: «این افراد از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.»

در همین راستا، روزنامه‌نگاران زیادی هم در ایران، طی روزهای اخیر از تورم افسارگسیخته گلایه کرده‌اند.

آرش هاشمی، خبرنگار حوزه اجتماعی، نوشته است: «یک عدد تُن ماهی تحفه شده ۸۰ هزار تومن. فروشنده می‌گفت اون مدل ارزون آبمیوه‌های هایپ، شنبه ۲۵ تومن بود، سه‌شنبه شد ۳۰ و پنجشنبه شد ۳۵ هزار تومن.»

آرزو ترکتاز، خبرنگار حوزه اقتصادی، توییت کرد: «راننده اسنپ می‌گفت صاحبخونه بی‌انصافم اجاره ۹ میلیونی من رو یهو کرده ۳۰ میلیون تومن! با خنده می‌گفت همه تابستون‌ها میرن مسافرت، ما مستاجرها میریم دنبال خونه.»

مجتبی پوربخش، خبرنگار اخراج‌شده از صداوسیما به علت حمایت از خیزش سراسری، با انتشار فاکتور خرید داروی مقابله با سرطان از داروخانه دولتی هلال‌احمر، نوشت: «۳۰ میلیون تومان هزینه داروی یک ماه. این رو می‌ذارم تا بدونید بیماران سرطانی با چی مواجه میشن. بیمارانی که درد سرطان رو تحمل می‌کنن، درد گرانی و کمبود دارو رو هم باید تحمل کنن. آدم‌هایی رو می‌شناسم که به‌خاطر گرونی، درمان رو ادامه نمیدن، چون هرجور حساب می‌کنن با درآمد ماهی ۸ تومن نمیشه پول دارو داد.»

مونا معافی، دیگر خبرنگار ساکن ایران، نیز با انتشار تصویری از قیمت‌هایی که از داروخانه‌های خصوصی دریافت کرده است، در توییتر نوشت: «داروی مورد نیاز دختری که با بیماری سرطان می‌جنگد را داروخانه‌های دولتی ندارند و داروخانه خصوصی هم قیمت ۴۹ میلیونی برای نسخه آلمانی و ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومانی بر ایتالیایی‌اش داده است.»

بیشتر از اقتصاد