بخش دیگری از مزار مهسا امینی تخریب شد

جمهوری اسلامی علاوه بر سوابقی چون دفن کشته‌شدگان در گورهای دسته‌جمعی و بی‌نشان، سابقه‌ای طولانی در تخریب مزار معترضان و مخالفان و پیروان آیین‌‌های دیگر دارد

نیروهای حکومتی با فشار و تهدید به کارگاه محل ساخت یک سایه‌بان برای این مزار، از ساخت آن جلوگیری کردند-Social media

در پی «یورش به مزار مهسا امینی و تخریب بخشی از آن در روز یک‌شنبه»، مهاجمان باردیگر صبح چهارشنبه در آرامستان آیچی شهر سقز به مزار او یورش برده و بخشی از این مزار از جمله شیشه‌ها و بخشی از قاب عکس نصب شده بر مزار مهسا را تخریب کردند.

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دو روز پس از شکستن شیشه بزرگ روی سنگ مزار ژینا(مهسا) امینی، متاسفانه صبح چهارشنبه، نیز دوباره شیشه‌های طرفین و همچنین شیشه بالای سنگ مزار او را باز کرده و آنها را برداشته و برده‌اند و همچنین تاج روی عکس سنگ را نیز شکسته‌اند.»

مادر مهسا امینی در ادامه نوشت: «این رفتارهای ناشایست در حالی در آرامستان آیچی سقز انجام می‌گیرد که آن محل جزو محوطه شهرداری بوده و قهرا باید کارکنان و نگهبانان شهرداری از کم و کیف این وقایع مطلع باشند.»

مژگان افتخاری، خطاب به عاملان تخریب مزار مهسا امینی، گفت که با چنین اقداماتی «کمبود و کوچکی خود» و بزرگی مهسا را نشان می‌دهند.

این دومین حمله و تخریب مزار مهسا امنیتی طی سه روز است و در مجموع سومین حمله و تخریب سنگ مزار او در آرامستان آیچی سقز است.

پیشتر در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ ماه نیز اشکان امینی، برادر مهسا امینی در صفحە اینستاگرام خود اعلام کرده بود که بخشی «شیشە سنگ مزار مهسا» که قاب عکس او در آن قرار داشت را «برای دومین بار» شکستەاند.

اشکان امینی با انتشار عکسی از شیشه شکسته مزار خواهر خطاب به او نوشت: «حتی شیشە سنگ مزارت اذیت‌شان می‌کند» اما «هزار بار بشکنند، ما باز درستش می‌کنیم، ببینیم کی خستە می‌شود.»

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، نیز روز یک‌شنبه با تایید خبر حمله و تخریب بخشی از مزار مهسا امینی در آرامستان آیچی سقز، از تشدید فشارها بر خانواده مهسا امینی خبر داد و اعلام کرد که «صبح روز یک‌شنبه افراد معلوم‌الحال که در گذشته هم به همین کارها دست می‌زدند با یورش به مزار جاوید نام ژیلا، مهسا، امینی، آن را تخریب کرده‌اند.»

به گفته نیکبخت، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با تهدید به پلمب و اعمال فشار به یک کارگاه جوشکاری که با سفارش خانواده امینی در حال ساخت سایه‌بانی برای مزار مهسا بود، از ساخته شدن این سایه‌بان جلوگیری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهسا (ژینا) امینی، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۹، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در استان کردستان ایران بود که ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در جریان بازداشت در گشت ارشاد کشته شد. روز ۲۶ شهریور همزمان با خاکسپاری او در آرامستان آیچی، اعتراضاتی در سقز با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد که به سرعت سراسر ایران را فراگرفت و به گسترده‌ترین خیزش علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

پیش از حمله سه روز قبل برای تخریب مزار مهسا امینی،  روز جمعه ۲۵ فروردین پدر مسعود شکاری، اولین معترض اعدام شده «اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی» در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس‌هایی از تخریب سنگ مزار فرزندش با رنگ پاشی و مالیدن قیر خبر داده بود.

جمهوری اسلامی علاوه بر سوابقی چون کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی و دفن معترضان و مخالفان در گورهای دسته‌جمعی و بی‌نشان از جمله در «گورستان خاوران» تهران و دیگر شهرها، سابقه‌ای طولانی در حمله و تخریب سنگ مزار مخالفان و معترضان خود و همچنین درگذشتگانی دارد که به دین و آیین دیگری غیر از مذهب شیعه اعتقاد دارند.

تخریب سنگ مزار نویسندگان، شاعران، بازیگران سینما، زنان خواننده و کنشگران سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و تخریب آرامستان‌های شهروندان بهائی، کلیمی و مسیحی از جمله اقداماتی است که در کارنامه مقام‌های جمهوری اسلامی ثبت شده است.