‌کشورهای عربی خلیج‌ فارس مقصد مهاجرت پزشکان ایرانی‌اند

«ما با یک وضعیت نامناسبی به لحاظ نیروی انسانی متخصص در مراکز درمانی مواجه هستیم»

 ر‌ئیس کمیسیون بهداشت،‌ یکی از علل این مهاجرت را نارضایتی پزشکان از دریافتی‌های خود بیان کرد-Mehr News

کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس به مقصد مهاجرت پزشکان ایرانی بدل شده‌اند؛ گروهی اجتماعی که از درآمد خود در ایران رضایت ندارند.

حسین‌علی ‌شهریاری، ر‌ئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، ۷ خرداد (۲۸ مه)، در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا گفت در دو سال اخیر، نزدیک به ۱۰ هزار پزشک که عمده آن‌ها افراد متخصص و فوق‌تخصص بوده‌اند، گواهی «گود استندینگ» دریافت کرده‌اند و این «می‌تواند رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی ما را در بسیاری از رشته‌ها در سال‌های آینده از نیروی انسانی خالی کند».

شهریاری یکی از علل این مهاجرت را نارضایتی پزشکان از دستمزد خود بیان کرد و افزود:‌ «بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حتی فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم نمی‌کنند و به کشورهایی مثل عمان و امارات مهاجرت می‌کنند؛ به گونه‌ای که  کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.»

اردیبهشت سال جاری نیز احمد میر، دبیر اجرایی چهل‌‌وچهارمین کنگره جامعه جراحان ایران، در مورد تبعات مهاجرت جامعه پزشکی و آسیب مردم از فقدان پزشک در کشور، هشدار داد. او نیز تعرفه‌ها را از علل مهاجرت پزشکان جوان دانسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همچنین گفت ایران متاسفانه با کمبود نیروی انسانی گسترده‌ای در مراکز درمانی خصوصی و حتی دولتی روبرو است که دولت ظاهرا برنامه‌ای برای جبران آن ندارد.

شهریاری همچنین افزود این میزان کمبود نیرو با هیچ‌یک از مقیاس‌های بین‌المللی و ملی مطابقت ندارد و کمبود در این حوزه امری محرز و نگران‌‌کننده است، اما دستور استخدام را باید سازمان اداری استخدامی کشور صادر، و بودجه آن را نیز باید سازمان برنامه و بودجه تایید و تامین کند.

او با اشاره به ‌اینکه قرار است با هدف تامین نیروی انسانی متخصص، ۲۵ هزار نفر در حوزه بهداشت و درمان در ارگان‌های دولتی جذب شوند، گفت این اقدام از طریق آزمون استخدامی انجام خواهد گرفت و مشخص نیست که نیروهای مشغول به‌کار در زمان کرونا، از چه فیلترهایی عبور خواهند کرد.

به‌گفته شهریاری به‌رغم همه تلاش‌ها و وعده‌های دولت قبل و دولت کنونی به‌منظور مهیا شدن شرایط استخدام نیروهایی که در ایام کرونا در مراکز بهداشتی حضور داشتند، این وعده‌ها عملی نشده است و «ما با یک وضعیت نامناسبی به لحاظ نیروی انسانی متخصص در مراکز درمانی مواجه هستیم».

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی، در عین‌حال تاکید کرد به‌رغم این شرایط، کشور در حال از دست دادن بخش بزرگی از نیروهای خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی است، و این امر در مورد استادان، پزشکان و پرستاران و سایر حوزه‌های زیر مجموعه پزشکی نیز صدق می‌کند.

شهریاری همچنین گفت متاسفانه روند قانونگذاری در این حوزه در مجلس، مطابق با شرایط روز جامعه نیست، و «باید در مجلس برای بهبود این وضعیت یک تصمیم جدی اتخاذ کنیم».