سیل ۱۱ استان ایران را تهدید می‌کند

هشدارهای دیرهنگام به قیمت جان شهروندان و خسارت به اموال آنان در پی وقوع سیلاب منجر شد. سیل در روز پنجشنبه شش قربانی گرفت

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس، از آماده‌باش نیروهای اورژانس برای مقابله با سیل احتمالی در ۱۱ استان ایران خبر داد. در‌پی بارندگی‌های شدید در روز پنجشنبه ۱۸ خرداد، برخی نقاط استان‌های اصفهان، البرز، زنجان، مازندران، سمنان، مرکزی، قزوین، کرمان، آذربایجان شرقی و تهران با سیل، آب‌گرفتگی، تخریب واحدهای مسکونی، خسارت به تاسیسات شهری و ریزش کوه مواجه شدند.

بر اساس اعلام سازمان اورژانس در ۲۴ ساعت منتهی به صبح جمعه، دست‌کم شش شهروند جان باختند که چهار نفر آن‌ها اصفهانی بودند. همچنین یک شهروند در اراک و یک کودک هشت‌ساله نیز در اهر جان خود را از دست دادند و ۵۳ شهروند نیز مصدوم شدند.

با وقوع سیلاب‌های روز پنجشنبه، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از نحوه مدیریت بحران در جمهوری اسلامی و صدور دیرهنگام هشدارها انتقاد کردند. به‌ گفته آن‌ها، آمارهایی که مسئولان جمهوری اسلامی از تعداد مصدومان و خسارت‌های ایجاد شده در سیل اخیر ارائه کرده‌اند نیز متفاوت است. سازمان مدیریت بحران استان تهران شمار مصدومان در اثر وزش باد را دست‌کم ۲۵ تن اعلام کرد.

به گفته مرتضی حیدری‌منش، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر، بارش‌های شدید در فیروزکوه آب‌گرفتگی معابر را در پی داشت. همچنین روستای کوهسار در این منطقه برای پیشگیری از خطرهای احتمالی تخلیه شد.

طبق اعلام معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر، تنها ۲۲ واحد مسکونی در روستای طرود فیروزکوه به‌طور کامل تخریب شدند و در شهر فیروزکوه نیز دست‌کم ۶۰ واحد مسکونی آسیب جدی دیدند، به‌طوری‌که تمام اثاثیه این منازل از بین رفت.

حیدری‌منش در ادامه افزود دست‌کم سه خودرو در سیل از بین رفتند و ۲۰۰راس دام و هزار مرغ تلف شدند. همچنین یک ساختمان مرغداری به‌طور کامل تخریب شد و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی فیروزکوه در اثر سیل خسارت دیدند.

گزارش‌ها از استان سمنان نیز از خسارت‌های شدید سیل در شهرستان شاهرود حکایت دارد. مناطق شمالی گرمسار نیز در اثر طغیان رودخانه در معرض سیل قرار گرفتند.

در شهرستان اردستان استان اصفهان نیز پس از بارش‌های رگباری، دست‌کم دو روستا شاهد سیل و آب‌گرفتگی بودند که در اثر آن سه شهروند جان باختند.

در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی نیز یک خانواده سه‌نفره در سیلاب گرفتار شدند که کودک هشت‌ساله آن‌ها در این حادثه جان باخت.

در مسجدسلیمان نیز در پی سرریز شدن سد گتوند دست‌کم ۱۵۰ خانوار در سیلاب گرفتار شدند و آسیب دیدند. در زنجان هم جاری شدن سیل به مسدود شدن معابر منجر شد.

سیلاب‌های روز پنجشنبه در کرمان نیز به کشاورزی، جاده‌ها و قنات‌ها خسارت وارد کرد. همچنین دست‌کم ۳۷ دام تلف شدند. در استان قزوین نیز در نتیجه بارش‌های سیل‌آسا به منازل مسکونی، زمین‌های کشاورزی و دام‌های الموت غربی و بوئین‌زهرا خسارت‌های جدی وارد شد.

از شامگاه پنجشنبه ویدیوهایی از مردم گرفتار در جاده‌های چالوس و هراز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد هم‌زمان با بارش باران و سیل، کوه نیز ریزش کرده است.

برمبنای اعلام پلیس ‌راه مازندران، طی یک روز بیش از ۱۰ مورد ریزش کوه و سقوط سنگ در محور چالوس به کرج گزارش شد که در اثر آن حداقل ۲۰ شهروند مصدوم شدند. به گفته یدالله جهان‌تاب، ریزش سنگ از بامداد جمعه شدت بیشتری نیز یافت و تاکنون ۳۰ خودرو خسارت دیده‌اند.

به گفته جهان‌تاب، در محدوده پایین‌دست محور کندوان رودخانه وازپول طغیان کرده است، دو پل محور چالوس آسیب دیده‌اند و در صورت ادامه بارندگی وضعیت کندوان بحرانی‌تر خواهد شد. او پیش‌بینی کرد این روند تا عصر روز جمعه ادامه می‌یابد و با توجه به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های حاشیه محور کندوان، احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس پلیس راه مازندران از ریزش سنگ در برخی نقاط محور هراز نیز خبر داد و گفت که در محدوده آب اسکو محور گزنگ به دلیل اینکه بخشی از راه گل‌ولای دارد، سرعت تردد پایین است.

براساس اعلام ستاد بحران استان مازندران نیز در پی وقوع بارش شدید در بالادست سوادکوه، ۱۱ روستای این شهرستان گرفتار سیل شده‌اند و راه‌های دسترسی به این روستاها به دلیل تخریب بیشتر آبراه‌ها و پل‌های کوچک بسته است.

در همین حال مرکز مدیریت راه‌ها، وضعیت ترافیک راه‌های شمالی کشور را سنگین اعلام کرد و از ادامه بارندگی در محورهای استان‌‌های اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، قزوین، قم، مازندران، مرکزی، همدان، گلستان، گیلان و یزد خبر داد.

سازمان هواشناسی نیز برای شرق استان تهران و ارتفاعات غربی استان سمنان هشدار سطح قرمز هواشناسی و برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، قم، مرکزی، همدان، شمال کردستان، اصفهان، یزد، مناطق مرکزی و شمال کرمان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران، نیز گفت:« در مناطقی که هشدار قرمز و نارنجی برای آن‌ها صادر شده است شاهد رگبار شدید، رعدوبرق، تگرگ و وزش باد شدید لحظه‌ای خواهیم بود.»

او همچنین بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی، اختلال در جاده‌ها، خسارت به برخی زیرساخت‌ها و تخریب سازه‌های موقت را در اثر بارش‌های شدید محتمل دانست.

پدرام قودجانی، رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، هم با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی استان تهران در روز جمعه از شهروندان خواست که از تردد و اتراق در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها و فعالیت کوهنوردی پرهیز کنند.

او نیز اعلام کرد بر اثر این مخاطره، آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت و اختلال در پرواز‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.