دادگاه انقلاب شیراز هشت معلم را محاکمه کرد

اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، پس از احضار به دادگاه انقلاب فیروزآباد، بازداشت شد و برای تحمل حکم صادره به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان انتقال یافت

در ادامه سرکوب، بازداشت و صدور احکام سنگین زندان برای معلمان معترض در شهرهای مختلف ایران، رامین صفرنیا، وکیل، از برگزاری جلسه محاکمه دسته‌‌جمعی هشت نفر از معلمان و فعالان حقوق فرهنگیان در شیراز خبر داد.

این وکیل با انتشار توییتی نوشت: «جلسه رسیدگی به پرونده موکلینم، معلمان ایرج رهنما، مژگان باقری، زهرا اسفندیاری، غلامرضا غلامی، محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان، افشین رزمجو و عبدالرزاق امیری، روز شنبه [۲۰ خرداد - ۱۰ ژوئن] در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به اتهام اجتماع و تبانی برگزار شد و من و همکارم و موکلین، دفاعیات را ارائه کردیم.»

معلمان شیراز، در بهار ۱۴۰۱ و پیش از آغاز اعتراضات سراسری، در جریان اعتراضات معلمان، چند تجمع اعتراضی پرشمار و گسترده در این شهر برگزار کردند و پس از آن نیز بارها با برپایی تجمع‌‌های مکرر، به اعتراضات خود ادامه دادند.

پس از تجمع‌های گسترده معلمان شیراز، دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران نیز سرکوب این معلمان و فعالان فرهنگی را در دستورکار خود قرار داد. در ماه‌های گذشته، نهادهای سرکوب، برخورد با فرهنگیان این شهر و بازداشت‌‌های آنان را تشدید کرده‌اند و محاکمه دسته‌جمعی هشت معلم و فعال حقوق فرهنگیان شیراز نیز بخشی از این تشدید فشارها بر معلمان معترض است.

هر هشت معلم شیرازی، یعنی ایرج رهنما، مژگان باقری، زهرا اسفندیاری، غلامرضا غلامی، محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان، افشین رزمجو و عبدالرزاق امیری که شنبه، ۲۰ خرداد، در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز محاکمه شدند، پیش‌تر مدتی به دست نیروهای اداره کل اطلاعات استان فارس بازداشت، و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

در این میان، اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی فرهنگیان که اهل فیروزآباد استان فارس است، پیش از برگزاری جلسه محاکمه در شیراز، به دادگاه انقلاب فیروزآباد احضار شد و هنگام رجوع به این دادگاه، بازداشت و به زندان منتقل شد.

دادگاه انقلاب فیروزآباد، دلیل بازداشت و حبس اصغر امیرزادگان را اجرای حکم تعلیقی پیشین به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، اعلام کرده است.

در همین حال، کانون صنفی معلمان استان بوشهر با انتشار بیانیه‌ای نوشت از معلمان معترض شیراز حمایت می‌کند و محاکمه هشت معلم و بازداشت اصغر امیرزادگان را ادامه اعمال فشار بر معلم‌ها می‌داند.

این بیانیه همچنین با یادآوری اینکه «در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بیش ۳۰ معلم در شیراز بازداشت شدند که این روزها پرونده آن‌ها در دادگاه در حال رسیدگی است»، افزود: «همه این فشارها در حالی است که دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور در رای‌هایی جداگانه، قانونی بودن تجمع‌های صنفی فرهنگیان» را تایید کرده‌اند.

در این بیانیه که یکشنبه، ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن)، صادر شد، کانون صنفی معلمان استان بوشهر «هرگونه برخورد امنیتی با فعالین صنفی و معلمان را» محکوم کرد و خواستار «آزادی بدون قید و شرط اصغر امیرزادگان و تمامی معلمان زندانی» شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز در بیانیه‌ای، به برگزاری محاکمه هشت معلم شیرازی در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز اعتراض کرد و افزود  این گروه از معلمان، جزو فعالان صنفی فرهنگیان استان فارس‌اند که اردیبهشت ۱۴۰۱، همراه با شمار کثیری از فعالان صنفی فرهنگیان در سراسر کشور، بازداشت شده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا با ابراز تاسف از اینکه «مسئولان و تصمیم‌گیران در نظام آموزشی، طی سال‌های گذشته، نظام آموزشی کشور را به بدترین شکل ممکن اداره کرده‌اند»، می‌افزاید که آموزش رایگان به محاق رفته و سطح علمی دانش‌آموزان به پایین‌ترین درجه رسیده ‌است. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ادامه بیانیه خود می‌افزاید: «جای تاسف است که هرگاه این کمبود‌ها به مسئولان امر و به مدنی‌ترین شکل گوشزد شده، با دخالت نهادهای امنیتی، معلمان دلسوز، به انحای مختلف مورد آزار قرار گرفته‌اند».

بیانیه این شورا همچنین تاکید می‌ورزد که«معلمان شریفی که در شیراز برای آن‌ها دادگاه برگزار شد، از آن دسته معلمان هستند که دلسوزانه، کمبود‌های کثیرِ نظام آموزشی را گوشزد کرده‌اند»، و ضمن محکوم کردن برخوردهای قضایی با فعالان صنفی، هشدار می‌دهد که باید «تا دیر نشده، گوش شنوایی پیدا شود تا نظام آموزشی از ورطه‌ نابودی نجات» یابد.

 در حال حاضر ۱۲ معلم و فعال فرهنگی، از جمله اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، مهدی فتحی، حسین رمضان‌پور، امید شاه‌محمدی، انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌زاده، فرزانه ناظران‌پور و اصغر امیرزادگان، در شهرهای مختلف ایران زندانی‌اند.