اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو به تونس کمک می‌کند

اتحادیه اروپا نگران است که عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در تونس، باعث شود تعداد مهاجرانی که می‌کوشند از راه دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، در تابستان امسال افزایش چشمگیری پیدا کند

قیس سعید در فوریه با لحنی نژادپرستانه به مهاجران سیاه‌پوست در کشورش حمله کرد و از آن پس، تلاش مهاجران برای خروج از کشور افزایش یافته است -- AFP

اتحادیه اروپا احتمال دارد بیش از یک میلیارد یورو به تونس کمک کند تا وضع مالی این کشور بهبود یابد و بتواند بهتر از پس بحران مهاجرت برآید. اورسولا فون در لا‌ین، رئیس کمیسیون اروپا، روز یکشنبه، ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، در جریان سفری به تونس این خبر را اعلام کرد. او گفت ۹۰۰ میلیون یورو به صورت کمک عمومی اهدا می‌شود و ۱۵۰ میلیون یورو هم بلافاصله برای پشتیبانی از برنامه اصلاحاتی که صندوق جهانی پول مطرح کرده است، ارائه خواهد شد. او جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما گفت این مبلغ «به محض اینکه به توافق برسیم» در دسترس خواهد بود. 

بخشی از این بسته یک میلیارد یورویی، کمکی ۱۰۵ میلیون یورویی برای همکاری با تونس در زمینه مقابله با قاچاق انسان و جلوگیری از غرق شدن مهاجران در دریا است. البته هدف اصلی اروپایی‌ها، جلوگیری از رسیدن مهاجران به قاره اروپا است. فون در لا‌ین همراه  با جورجیا ملونی و مارک روته، نخست‌وزیران ایتالیا و هلند، به تونس رفته است تا با دولت قیس سعید، رئیس‌ جمهوری تونس، به توافقی در این زمینه برسد. این دومین سفر ملونی به تونس ظرف یک هفته گذشته است. 

اتحادیه اروپا و سایر اهداکنندگان مهم تونس، مدت‌ها است که می‌گویند پشتیبانی آن‌ها مشروط به این است که تونس توافق وام خود را با صندوق جهانی پول نهایی کند. اما قیس اصلاحات کلیدی‌ای را که صندوق مطالبه کرده است، نمی‌پذیرد. او روز شنبه، ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد)، گفت حاضر نیست مشابه الگوی ترکیه با اتحادیه اروپا همکاری کند، و تاکید کرد کشورش نمی‌خواهد مرزبان اروپا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا نگران است که عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در تونس، باعث شود تعداد مهاجرانی که می‌کوشند از راه دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، در تابستان امسال افزایش چشمگیری پیدا کند. سعید در فوریه با لحنی نژادپرستانه به مهاجران سیاه‌پوست در کشورش حمله کرد و از آن پس، تلاش مهاجران برای خروج از کشور افزایش یافته است. 

پیشنهاد اصلاحاتی مانند تغییر ساختار شرکت‌های دولتی و قطع یارانه‌ها را خود دولت سعید به صندوق جهانی پول داده بود تا از توان بازپرداخت وام‌هایش برخوردار شود. اما رئیس‌ جمهوری حالا می‌گوید اعمال این اصلاحات، به انفجار اجتماعی منجر خواهد شد. رسیدن به توافق جدید، احتمالا نیازمند ماه‌ها مذاکره خواهد بود. 

ملونی مدتی است به صندوق جهانی پول فشار می‌آورد تا شرایط اعطای وام را تسهیل کند. او یکشنبه گفت تونس و اتحادیه اروپا بیانیه‌ مشترکی امضا کرده‌اند، و آن ‌را گام مهمی «به سمت ایجاد همکاری واقعی» خواند. او همچنین گفت توافق بر سر کمک اروپا به تونس باید پیش از جلسه شورای اتحادیه اروپا که در پایان ماه جاری برگزار می‌شود، به دست آید.

بیشتر از جهان