جزئیاتی از حواشی جدید کنسرت‌ها در ایران؛ از شعار «زن زندگی آزادی» تا حمله‌های گروه فشار

عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری، شعاردهندگان در حاشیه کنسرت علیرضا قربانی را «گروه فشار جدید» خواند

شامگاه جمعه در حاشیه مجموعه کنسرت‌های گروه لیان در تالار وحدت گروهی از لباس‌شخصی‌ها با حضور در این محل قصد ایجاد اختلال در برگزاری کنسرت را داشتند. افراد لباس شخصی با هویت ناشناس و با هدف بر هم زدن کنسرت گروه لیان به تالار وحدت حمله کردند و هم‌زمان با مقاومت نیروهای حراست سالن مواجه شدند. تصاویری از این حمله و زد و خورد نیروهای حراست سالن و نیروهای لباس شخصی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. تصاویری دیگر نیز حاکی از بازداشت عوامل حمله به این کنسرت است. بر اساس ویدیوها، نیروهای پلیس با حضور در صحنه برخی از این افراد را بازداشت کردند.

محسن شریفیان سرپرست گروه لیان، در پیامی با اشاره به درگیری‌های به وجودآمده در حاشیه این کنسرت در پیامی نوشت: «باز مثل ماجرای کنسرت ۱۳۹۳ بوشهر، به من ثابت شد که افرادی هستند که علیرغم تمام فشارها، جلوی بی‌قانونی می‌ایستند. سپاسگزارم از تلاش بی‌منت عوامل انتظامی تالار وحدت و حراست بنیاد که محکم در برابر این بی‌قانونی و حمله ناکام عوامل خودسر و ناشناس ایستادند. برای گروه سی ساله ما زیاد این اتفاق‌ها افتاده… از تهدیدهای بسیار تا حمله و زد و خورد و در بهترین حالت قطع صدا و برق. خدا می‌داند هر بار با چه حال و اعصابی روی صحنه می‌روم! و با چه اضطرابی کنسرتم را تمام می‌کنم.»

او همچنین اعلام کرد با اینکه این گروه موسیقی همه تلاششان را کردند که این اتفاق رخ ندهد، اما تلاش‌هایشان فایده‌ای نداشت. شریفیان در پایان از همه شرکت‌کنندگان در این کنسرت عذرخواهی کرد.

مهدی سالم مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در واکنش به این اتفاق گفت: «قبل از اجرای کنسرت دیشب فردی شناخته‌شده در بر هم زدن برنامه‌های هنری برای دقایق اندکی در بیرون از تالار و خیابان شهریار (پهنه رودکی) به ایجاد هیاهو پرداخت که این امر با حضور به موقع ماموران خدوم نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت.»

او همچنین اعلام کرد که با توجه به اسناد و صورتجلسه تهیه‌شده به دست ماموران نیروی انتظامی، برای این فرد پرونده قضایی تشکیل می‌شود و به زودی این امر از طرف دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری خواهد شد. مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین اعلام کرد که فرد بازداشت‌شده سابقه طولانی در ایجاد بلوا در اماکن هنری و «تحریک احساسات پاک جامعه دینی با سیاه‌نمایی برگزاری رویدادهای هنری» دارد.

گروه لیان در روزهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خرداد در تالار وحدت روی صحنه رفته است. پیش از این، نیز کنسرت گروه لیان با حواشی خاصی همراه بود. این گروه که سبک موسیقی جنوبی و بندری را دنبال می‌کنند، در شب دوم کنسرت خود ناگهان با حضور عوامل حراست در پشت صحنه کنسرت روبرو شدند. ویدیوی منتشرشده از این اتفاق نشان می‌دهد که این عوامل به گروه موسیقی لیان به‌دلیل اتفاق‌های رخ‌داده در سالن و رقص و شادی حاضران تذکر می‌دهند و اعلام می‌کنند که کنسرت باید به پایان برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این اتفاق، محسن شریفیان از مسئولان سالن درخواست کرد که نور سالن را روشن کرده و سپس از حضار خواهش کرد که کاری نکنند که کنسرت لغو شود. به نظر می‌رسد حضور لباس شخصی‌ها در حاشیه این کنسرت به علت حواشی به وجودآمده از این دست باشد.

محسن شریفیان نهایتا در مورد رقص و شادی حاضران در کنسرت گروه لیان مجبور به واکنش شد و در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «متاسفانه گاهی در کنسرت‌های ما اتفاقاتی می‌افتد که کنترل آن از دست من یا اعضای گروه و یا سالن برگزارکننده خارج است و در اغلب مواقع به سبب تاریکی سالن و نورپردازی صحنه، بعد از پایان اجرا خبردار می‌شویم شادی و حال خوب از مهمترین اهداف کنسرت‌های ماست. اما عزیزان معمولا سالن‌های کنسرت و تاتر در همه جای دنیا صرفا برای تماشای اجراها طراحی و ساخته شده است و مردم برای شنیدن و دیدن، موسیقی، بلیط کنسرت می‌خرند شما هزینه می‌کنید زمان می‌گذارید. حالا تصور کنید چند نفر یا یک و چند ردیف بلند شوند و شروع به رقصیدن کنند شما از دیدن صحنه محروم می‌شوید قطعا نارضایتی پیدا می‌کنید و احتمالا اعتراض کنید با همه این توضیحات، وظیفه خود می‌دانم بابت آن دسته از مردم که احساساتشان جریحه‌دار شده است پوزش بطلبم.»

کنسرت علیرضا قربانی نیز از ۲۳ خرداد در کاخ سعدآباد شروع شده است و تا ۲۶ تیر ادامه دارد. تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که در کنسرت چهارشنبه شب این خواننده و پیش از شروع برنامه، شعارهای «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» در محل برگزاری این کنسرت سر داده شده است.

برخی کاربران در توییتر اعلام کردند که بخشی از شعارهای حاضران در مجموعه سعدآباد بعد از اجرای ترانه «از خون جوانان وطن لاله دمیده» از طرف آقای قربانی در بخش پایانی شب اول کنسرت سر داده شد و در دومین شب، اجرای این قطعه از برنامه کنسرت حذف شد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به شعارهای سر داده‌شده از طرف مردم در حاشیه این کنسرت، آن‌ها را «گروه‌های فشار جدید» خواند. ضرغامی روز جمعه در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: «برخی که در میان جمعیت مردم که می‌خواهند شاد باشند، می‌آیند و شعار ساختار شکنانه می‌دهند با شادی مردم مخالف‌اند. این‌ها گروه فشار جدید هستند.»

وزیر میراث فرهنگی در ادامه گفت: «آن‌ها جمع را به هم می‌ریزند، خود مردم برخورد می‌کنند نباید ١٠ تا ٢٠ نفر مانع شادی ٢ هزار نفر شوند. خود مردم باید آرامش و سلامت برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی را حفظ کند.»