تخریب محوطه تاریخی حسین‌آباد در محل احداث پتروشیمی میانکاله

با وجود اعتراض‌های بسیار، پتروشیمی میانکاله تا پنج سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

در محل پتروشیمی میانکاله تکه‌هایی از ظروف متعلق به دوران باستان کشف شده است‌ــ خبرگزاری فارس

با اینکه مقام‌های حکومتی ایران از سازمان حفاظت محیط‌ زیست گرفته تا قوه قضاییه ادعا می‌کنند با ادامه کار پروژه پتروشیمی میانکاله مخالف‌اند، گزارش‌ها حاکی از آن است که تخریب محیط‌ زیست و محوطه‌های تاریخی در این منطقه ادامه دارد و یک محوطه تاریخی نیز در جریان ساخت‌وساز این پروژه در معرض تخریب قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، عصر سه‌شنبه ۱۳ تیر در گزارشی نوشت: «محوطه تاریخی کاله حسین‌آباد (مرتع للمرز و حسین‌آباد) به‌ وسیله پتروشیمی میانکاله و در سکوت مدیران میراث فرهنگی تخریب شد.»

در این گزارش ضمن اشاره به کشف تکه‌‌سفال‌هایی در محوطه تاریخی حسین‌آباد، آمده بود که این می‌تواند نشانه‌ای از وجود تمدن شهرنشینی در این منطقه باشد. خبرگزاری فارس به نقل از ساکنان بومی منطقه نیز نوشت که گروهی به بهانه پروژه پتروشیمی میانکاله قصد دارند گنج باستانی کاله را از زیر زمین بیرون بیاورند.

بر مبنای این گزارش، حفاری غیرمجاز در محدوده مرتع حسین‌آباد در حالی انجام می‌شود که اداره‌کل میراث فرهنگی استان مازندران پیش‌تر به مردم در خصوص حفاری غیرمجاز هشدار داده بود. اینک برای مردم منطقه این سوال مطرح است که چرا مدیران میراث فرهنگی برای تصرف این محوطه باستانی کاوش‌نشده به پروژه پتروشیمی مجوز داده‌اند.

رسانه وابسته به سپاه پاسداران صبح چهارشنبه در گزارشی دیگر با تیتر «از شایعه تا واقعیت کشف آثار باستانی در محوطه تاریخی حسین‌آباد» ادعاهای پیشین خود را به فضای مجازی نسبت داد و به نقل از مهدی عابدینی، معاون میراث فرهنگی مازندران، نوشت: «اجرای کارهای پتروشیمی در منطقه حسین‌آباد خیرش این بود که سازه معماری قابل‌شناسایی شد.»

در این گزارش، به نقل از یک باستان‌شناس «قابل‌اعتماد» آمده که تکه‌های کوزه شکسته در محوطه تاریخی حسین‌آباد که به‌تازگی یافت شده‌اند، احتمالا متعلق به دوران اشکانیان است. با این‌ حال، معاون میراث فرهنگی مازندران بدون استناد به دلایل علمی، ارتباط تکه‌های کوزه‌ با دوران اشکانیان را بعید دانست و گفت که هنوز در این محوطه کاوشی انجام نشده است.

این مقام میراث فرهنگی ضمن دفاع از پروژه پتروشیمی میانکاله گفت بسیاری از گورستان‌ها و محوطه‌های باستانی در جریان پروژه‌های راه‌سازی و گازرسانی و به‌صورت اتفاقی کشف می‌شوند.

این مقام میراث فرهنگی در حالی ادعای به‌تازگی شناسایی شدن محوطه باستانی حسین‌آباد را مطرح می‌کند که ساکنان بومی منطقه از پیش می‌دانستند که این محوطه کاوش‌نشده باستانی است و حتی درباره وجود گنج در آن هم روایت‌هایی وجود داشت.

عابدینی بدون اشاره به برنامه میراث فرهنگی برای محافظت از محوطه باستانی حسین‌آباد، گفت اینکه از این پس چه کار باید بکنیم و چه وظیفه‌ای داریم، مهم است. مقام‌های سازمان حفاظت از محیط‌ زیست نیز پیش‌تر گفته بودند که برای پروژه پتروشیمی میانکاله مجوزی صادر نکرده‌اند و نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، در یک برنامه تلویزیونی افشا کرد که مجری پروژه میانکاله یکی از «ابر بدهکاران بانکی» است که بیش از ۵۸ میلیون یورو بدهی تسویه‌نشده دارد. او در ادامه افزود بر اساس اسنادی که در اختیار دستگاه قضایی است، ‌مجری پتروشیمی میانکاله این مبلغ را سال ۱۳۹۴ از بانک صادرات شعبه ساری به‌عنوان تسهیلات دریافت کرده و هنوز آن را پس نداده است.

در حالی‌ که عبدالله عبدی، سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله، با اتکا به روابط نزدیکش با مقام‌های حکومتی از جمله محمدباقر قالیباف به تخریب میراث تاریخی و محیط‌ زیست میانکاله کمر بسته است، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی فعالان رسانه‌ای و فرهنگی را که در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند، تحت پیگرد قرار می‌دهد.

روز سه‌شنبه، برخی فعالان رسانه‌ای در ایران از بازداشت حر منصور عبدالملکی، عکاس محیط‌ زیست، خبر دادند. عبدالملکی طی ماه‌های اخیر تصاویر متعددی از پتروشیمی میانکاله منتشر کرده بود و گفته می‌شود پس از نشست خبری مجریان این طرح بازداشت شد.

به‌رغم اینکه اعتراض‌ها به پروژه میانکاله ادامه دارد، محمد رمضانی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که این پروژه در پنج‌ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. کلنگ ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله اسفند را احمد وحیدی، وزیر کشور ابراهیم رئیسی، در سال ۱۴۰۰ به زمین زد.

پروژه پتروشیمی میانکاله قرار است کنار تالاب میانکاله ساخته شود که یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم زیست‌کره ایران به شمار می‌رود. مهم‌ترین دلیل مخالفت کنشگران محیط‌ زیست با پروژه میانکاله این است که با شروع به کار این پروژه، زیستگاه بومی میانکاله نابود می‌شود؛ زیرا هم مصرف آب آن زیاد است و هم پساب صنعتی تولید می‌کند که به تخریب محیط‌ زیست منجر می‌شود.