انتقام حاکمیت از مردم زاهدان؛ ساعت‌ها انتظار زیر آفتاب سوزان برای یک گالن آب

شرکت آبفا می‌گوید هر خانوار زاهدانی باید مصرف روزانه آب را ۲۰ درصد کاهش دهد

به‌رغم اینکه شرکت آبفای استان سیستان و بلوچستان «اقدام فوری» برای حل مشکل کمبود آب در زاهدان را وعده داده بود، ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در برخی بخش‌های زاهدان همچنان شمار زیادی از مردم با دبه‌های بزرگ در صف‌های طولانی برای دریافت آب در انتظار ایستاده‌اند. از بخش‌های دیگر این شهر نیز افت شدید فشار آب گزارش شده است.

قطع و افت شدید فشار آب در سیستان و بلوچستان به‌خصوص در ماه‌های گرم سال به رویه‌ای تکراری برای ساکنان این استان تبدیل شده؛ با این‌ حال اخبار و گزارش‌های میدانی هفته‌های اخیر اثبات می‌کند که بحران آب در سیستان با تداوم مسئله حقابه هیرمند ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

در هفته‌های اخیر، آب لوله‌کشی زاهدان و شهرهای اطراف آن به‌تناوب قطع شد. در تازه‌ترین اتفاق نیز ساکنان زاهدان و شهرهای اطراف آن از صبح پنجشنبه ۱۵ تیرماه با قطعی آب مواجه شدند. در همان روز، روابط‌ عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان طی اطلاعیه‌ای، قطعی آب در ۲۴ نقطه جمعیتی زاهدان را تایید و علت آن را بروز حادثه‌‍‌ای در لوله خروجی ایستگاه شماره ۳ خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان اعلام کرد. شرکت آب و فاضلاب وعده داده بود که این مشکل به‌سرعت رفع خواهد شد اما گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند با وجود گذشت چندین روز، مردم زاهدان هنوز با مشکل قطعی و افت شدید فشار آب مواجه‌اند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۱۸ تیرماه در گزارشی، ایجاد «مشکلات عدیده» برای مردم و «نارضایتی» آنان در پی قطع مکرر آب را تایید کرد و از قول یکی از ساکنان زاهدان نوشت: «قطعی مکرر آب امانمان را بریده است. حتی با پمپ هم آب نداریم. گاه از صبح تا شب آب نداریم.» در این گزارش به نقل از یک فرد ساکن خیابان دانشگاه زاهدان نیز آمده است: «در این گرما کولرهای آبی هم کار نمی‌کنند. مجبوریم در ایستگاه‌های مختلف در صف‌های طولانی ساعت‌ها بمانیم تا آب موردنیاز برای مصرف روزانه خود را فراهم کنیم.»

ساکنان زاهدان می‌گویند آب لوله‌کشی آن‌ها به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی قطع شد و به این دلیل که برای ذخیره کردن آب فرصتی نداشتند، حتی برای شست‌وشوی دست و صورت هم آب ندارند.

روزنامه پیام ما در گزارشی به معضل قطعی آب در زاهدان طی روزهای اخیر پرداخت و نوشت: «شهروندان زاهدانی در ساعات مختلفی وصل آب را تجربه کردند اما کمی بعد از اتصال، افت شدید فشار آب موجب شد استفاده از آب در بسیاری از محله‌ها سخت و حتی زمان‌بر شود.» بر مبنای این گزارش، در حال حاضر وضعیت اتصال آب در زاهدان پایدار نیست و مردم همچنان با افت فشار مواجه‌اند.

در حالی‌ که ساکنان زاهدان طی روزهای گذشته با قطعی آب روبرو بوده‌اند، مسئولان جمهوری اسلامی با تکرار رویه‌های پیشین، انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه می‌گیرند و آن‌ها را به «زیاده‌روی در مصرف» متهم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرتضی نورا، مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان، بدون اشاره به دردسرهایی که ناکارآمدی‌ دولت برای مردم ایجاد کرده است، صرفه‌جویی را «بهترین راهکار مدیریت تنش آبی برای عبور از بحران‌ فعلی» دانست و مدعی شد که هر خانوار زاهدانی باید مصرف خود را در طول شبانه‌روز ۲۰ درصد کاهش دهد.

مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان در گفت‌وگو با فارس، ارتباط بحران کم‌آبی زاهدان و دیگر بخش‌های سیستان را تایید کرد ولی مدعی شد که در شرایط فعلی شهر زاهدان تنها در پیک مصرف و ایام تابستان با حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه است که این مقدار در پیک ‏مصرف آب آشامیدنی در نقاط آپارتمان‌نشین و ارتفاعات بیشتر خود را نشان می‌دهد‎.‎

درخواست از مردم برای کاهش مصرف آب در حالی است که ویدیوها و تصاویر روزهای اخیر آشکار می‌کند ساکنان زاهدان برای دریافت تنها یک گالن آب در گرمای تابستان ساعت‌ها در صف‌های طولانی به انتظار ایستاده‌اند.

بخش زیادی از بحران آب در سیستان و بلوچستان نتیجه دیپلماسی ضعیف جمهوری اسلامی ایران برای دریافت حقابه هیرمند از دولت مستقر در افغانستان است. مقام‌های دولتی تا مدت‌ها امتناع طالبان از پرداخت حقابه هیرمند را انکار می‌کردند و مدعی بودند که این مسئله را با مذاکره حل خواهند کرد؛ اما به‌رغم چنین ادعاهایی، طالبان از تامین حقابه هیرمند خودداری کردند و در نتیجه سیستان و بلوچستان با بحران جدی بی‌آبی روبرو شد. با این‌ حال حکومتی‌ها همچنان از مردم می‌خواهند که مصرف خود را کاهش دهند.

بحران آب و خشکسالی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت‌های اقلیمی است. پیش‌تر مهدی ضرغامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز، در نشستی تخصصی گفته بود به دلیل چالش‌های حقابه هیرمند و افغانستان، در سال گذشته ۱۰ هزار خانوار زابل را ترک کردند.