روسیه: اگر آمریکا بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین عرضه کند، از سلاح‌های مشابه استفاده خواهیم کرد

وزیر دفاع روسیه: «روسیه مهمات خوشه‌ای در اختیار دارد اما تاکنون از استفاده از آن‌ها در عملیات نظامی خود در اوکراین خودداری کرده است»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئيه گفت که اگر ایالات متحده بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین عرضه کند، مسکو مجبور خواهد شد از سلاح‌های «مشابه» استفاده کند. به گزارش رویترز، آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که مهمات خوشه‌ای به اوکراین عرضه خواهد کرد. مهمات خوشه‌ای سلاح‌های انفجاری‌اند که معمولا تعداد زیادی ساچمه و بمب کوچک را در یک منطقه وسیع پراکنده می‌کنند. این بمب‌ها از طرف بیش از ۱۰۰ کشور از جمله بریتانیا و ژاپن ممنوع شده‌اند.

شویگو گفت: «روسیه مهمات خوشه‌ای در اختیار دارد اما تاکنون از استفاده از آن‌ها در عملیات نظامی خود در اوکراین خودداری کرده است.»

با این حال، ایالات متحده پیش از این روسیه را به استفاده از مهمات خوشه‌ای در اوکراین متهم کرده و گفته بود که میزان عمل کردن این مهمات تا ۴۰ درصد بوده است. این امر زمین را با بمب‌های منفجرنشده پر کرده است. واشنگتن می‌گوید احتمال عمل نکردن مهمات خوشه‌ای که به اوکراین ارسال می‌کند کمتر از ۲.۳۵ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی شویگو روز سه‌شنبه گفت: «در صورتی که ایالات متحده مهمات خوشه‌ای را به اوکراین عرضه کند، نیروهای مسلح روسیه مجبور خواهند شد از سلاح‌های مشابه علیه نیروهای مسلح اوکراین به‌عنوان پاسخ استفاده کنند.» وزیر دفاع روسیه افزود: «لازم به ذکر است که روسیه دارای مهمات خوشه‌‌ای آماده است.» او هشدار داد که این مهمات در هر شرایط بسیار موثرتر از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی‌اند.

شویگو ادامه داد: «ارتش روسیه هم‌اکنون اقدام‌هایی را برای محافظت از نیروهای خود در برابر چنین سلاح‌هایی انجام می‌دهد.»

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مسکو و کی‌یف هر دو در جریان درگیری ۱۷ ماهه در اوکراین از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند. جنگی که روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد. روسیه و اوکراین هنوز کنوانسیون مهمات خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند درخواست کی‌یف برای بمب‌های خوشه‌ای را پس از آن پذیرفتند که مشخص شد ذخایر مهمات توپخانه اوکراین در حال تمام شدن است و تولید مهمات به اندازه کافی برای نیازهای ارتش اوکراین سریع نیست. اوکراین اکنون در حال اجرای یک ضدحمله علیه روسیه است.  

متحدان نزدیک آمریکا از جمله بریتانیا، کانادا و آلمان مخالفت خود را با استفاده از مهمات خوشه‌ای اعلام کرده‌اند.

سرگئی شویگو در اظهارات دیگری گفت که روسیه «به‌طور قابل توجهی» قابلیت ضدحمله اوکراین را کاهش می‌دهد و نیروهای روسی در طول ضدحمله خود به سمت لیمن در منطقه دونتسک در شرق اوکراین موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند.

رویترز نمی‌تواند به‌طور مستقل ادعاهای میدان جنگ را تایید کند.

بیشتر از جهان