نامه فعالان افغان به ایلان ماسک: فعالیت طالبان و شبکه حقانی در توییتر متوقف شود

فعالان افغان از ایلان ماسک می‌خواهند با منع حضور طالبان در توییتر، از ترویج ایدئولوژی خشونت‌محور جلوگیری کند

عکسی از صفحه توییتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان-AFP

پنجاه تن از روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و حقوق بشری افغان در نامه‌ای به ایلان ماسک، مالک توییتر، از او خواستند طالبان و به‌ویژه اعضای شبکه حقانی را که در کشتارهای هولناک مردم افغانستان در سال‌های گذشته دست داشتند، از حضور در رسانه اجتماعی توییتر محروم کند.

در این نامه که برای جمع‌آوری امضا منتشر شده، آمده است: «ما خبرنگاران، فعالان، دانشگاهیان و افراد امضاکننده، این طومار را می‌نویسیم تا توجه شما را به نگرانی از سوءاستفاده گروه تروریستی طالبان و متحدانشان، از «پلتفرم توییتر» جلب کنیم. ما از شما می‌خواهیم که دسترسی این سازمان‌های تروریستی را به توییتر، به‌صورت فوری منع کنید.»

در این نامه، با استناد به گزارش اخیر ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ادامه همکاری میان طالبان و شبکه‌های تروریستی مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستانی، آمده است: «طالبان و شبکه تروریستی حقانی سابقه طولانی در ارتکاب خشونت، سرکوب و نقض حقوق بشر دارند. اقدامات آن‌ها به رنج و از دست دادن جان بی‌گناهان بی‌شماری منجر شده است.»

در این نامه آمده است طالبان روزنامه‌نگاران، فعالان و منتقدان را هدف قرار داده، آزادی بیان را سرکوب کرده و فضای ترس و اختناق را در افغانستان ایجاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان افغان همچنین یادآوری کردند که سعید خوستی، سخنگوی سابق سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، اخیرا به‌صورت آشکار در توییتی منتقدان طالبان را به مرگ تهدید و هواداران طالبان در خارج از افغانستان را به حمله به منتقدان تشویق کرده است.

چندی پیش سعید خوستی در توییتی نوشت: «فراریان را در کشورهای خارج یکی یکی با چاقو بکشید.»

او از هواداران طالبان خواست که با حمله به منتقدان این گروه در کشورهای غربی، صدای آن‌ها را خاموش کنند. سعید خوستی همچنین از اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان خواست که حمله به منتقدان در کشورهای خارجی را در اولویت کار خود قرار دهد.

در نامه فعالان افغان با هشدار درخصوص پیامدهای دسترسی طالبان به توییتر، آمده است: «حضور طالبان و شبکه تروریستی حقانی در توییتر، بستری را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا ایدئولوژی‌ خشونت‌بار خود را گسترش دهند و افرادی را به خدمت بگیرند تا از این طریق دست به خشونت و اعمال تروریستی بزنند.»

فعالان افغان در حالی از ایلان ماسک می‌خواهند که دسترسی طالبان به توییتر را محدود کند که ده‌ها تن از اعضای طالبان در دو ماه اخیر با پرداخت پول به توییتر، تیک آبی خریده‌اند و به‌صورت مداوم ویدیو، عکس و متن در مورد فعالیت‌های روزمره خود منتشر می‌کنند. شرکت متا فعالیت‌های طالبان و رسانه‌های این گروه را در فیس‌بوک و اینستاگرام منع کرده است و کاربران اجازه ندارند پرچم و چهره رهبران طالبان را به اشتراک بگذارند، اما اعضای این گروه در توییتر از آزادی کامل برخوردارند.

انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی، روز دوشنبه گذشته در توییتی نوشت که توییتر نسبت به سایر رسانه‌های اجتماعی، مزیت‌های بهتری برای کاربران دارد.

حقانی افزود: «اولین مزیت توییتر، آزادی بیان است. مزیت دوم ماهیت عمومی و اعتبار توییتر است.»

این عضو ارشد شبکه حقانی تصریح کرد که دیگر رسانه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک و اینستاگرام، مزیت‌های توییتر را ندارند و نمی‌توانند جایگزین توییتر شوند.

شمار زیادی از کاربران افغان به توییت انس حقانی واکنش نشان دادند و از او پرسیدند که اگر آزادی بیان برایش مفهوم دارد، چرا شبکه حقانی و طالبان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و منتقدان را بازداشت و شکنجه می‌کنند؟

فعالان افغان در نامه به ایلان ماسک، او را تشویق کرده‌اند که با قطع دسترسی طالبان و شبکه حقانی به توییتر، به ایجاد فضای صلح‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی و جلوگیری از گسترش افراطی‌گری و ایدئولوژی خشونت‌محور، کمک کند.

نامه فعالان افغان در سایت چنج دات اُرگ (Change.org‌) برای جمع‌آوری امضا منتشر شده است. این نامه تاکنون چند هزار بار در توییتر همرسانی شده است.

این فعالان از همه مخالفان طالبان و افرادی که در حملات این گروه در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری آسیب دیده‌‎اند می‌خواهند که با امضای این نامه، مخالفتشان را با حضور طالبان در توییتر اعلام کنند.

هرچند پیش‌ازاین نیز فعالان مدنی افغان کمپین منع فعالیت طالبان در توییتر را راه‌اندازی کرده بودند، اما ایلان ماسک و مدیران این رسانه اجتماعی، به این درخواست‌ها پاسخی ندادند.