نشست همسایگان سودان در قاهره؛ سیسی خواستار برقراری آتش‌بس و پایان جنگ شد

این مهم‌ترین مذاکرات صلح برای سودان از زمان آغاز درگیری‌ها در سراسر این کشور است

رهبران شش کشور همسایه سودان، روز پنجشنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه)‌، دیدار کردند تا درباره برقراری صلح در این کشور شمال آفریقا مذاکره کنند. این مهم‌ترین مذاکرات صلح برای سودان از زمان آغاز درگیری‌ها در سراسر این کشور است که از نیمه آوریل آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. 

در نشست قاهره که به میزبانی عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر برگزار شد، سران کشورهای اتیوپی، سودان جنوبی، چاد، اریتره، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی حضور یافتند.

سودان از نیمه آوریل و شروع درگیری‌ و تنش میان ارتش و گروه شبه‌نظامی موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع، صحنه خشونت و درگیری بوده است. 

آمار و ارقام مربوط به ماه ژوئن نشان می‌دهد که جنگ و درگیری در سودان تاکنون بیش از سه هزار کشته بر جای گذاشته است و به گفته پزشکان و فعالان، شمار واقعی کشته‌شدگان به‌مراتب بیش از این است. 

سیسی در سخنرانی ابتدای نشست، توافق برای برقراری آتش‌بس پایدار، ایجاد کریدورهای امن برای انتقال کمک‌های بشردوستانه، و تشکیل یک چارچوب گفت‌وگو که شامل همه احزاب و بازیگران سیاسی سودان باشد را پیشنهاد کرد

 چند هفته‌ پیش ریاض و واشینگتن میانجی مذاکرات صلح میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شدند و مذاکرات نافرجام آتش‌بس در شهر جده عربستان سعودی برگزار شد، اما توافق آتش‌بس به نتیجه نرسید و طرف‌های درگیری بارها آن را نقض کردند.

آبی احمد، رئیس‌جمهوری اتیوپی، گفت هر ابتکار جدید برای صلح و ثبات باید در کنار مذاکراتی به رهبری اتحادیه آفریقا ارائه شود و در غیر این صورت خطر طولانی‌تر شدن بحران افزایش می‌یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سازمان بین دولتی توسعه» متشکل از هشت کشور شرق آفریقا که عضوی از اتحادیه آفریقا نیز است، روز دوشنبه مذاکراتی درباره نیروهای رقیب در سودان برگزار کرد. هیئت مذاکره‌کننده در این نشست، اعزام سربازان به سودان برای حفاظت از غیرنظامیان را پیشنهاد کرد.  

ارتش سودان از شرکت در این نشست خودداری کرد و ویلیام روتو، رئیس‌جمهوری کنیا که رهبری مذاکرات را بر عهده داشت را به دلیل روابط تجاری با خانواده فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، به طرفداری از این گروه شبه‌نظامی متهم کرد. هم‌زمان دولت سودان که تحت کنترل ارتش است نیز بار دیگر خواستار آن شد که کنیا از رهبری گروه کنار گذاشته شود. 

سیسی روز پنجشنبه در نشست قاهره، طرف‌های درگیر سودان را به تعهد به مذاکرات آتش‌بس اتحادیه آفریقا ترغیب کرد. 

نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان از ماه آوریل به این‌سو، دست‌کم با ۱۰ آتش‌بس موافقت کرده‌اند که درباره شماری از آن‌ها در جریان مذاکرات جده توافق صورت گرفت، اما تمام توافق‌ها با ادامه جنگ و درگیری طرفین نقض شد و برخی کارشناسان اعلام کردند که درباره کارآمد بودن آتش‌بس توافق‌شده در نشست قاهره تردید دارند. 

مصر روابط دیرینه‌ای با ارتش سودان و فرمانده آن، ژنرال عبدالفتاح برهان دارد. سیسی در سخنانش در نشست قاهره گفت که مذاکرات بیشتر میان هفت کشور آفریقایی در چاد برگزار خواهد شد. 

چنان که سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است، در ۱۲ هفته‌ای که از شروع جنگ در خارطوم می‌گذرد، پایتخت سودان به میدان نبرد تبدیل شده و جنگ و خونریزی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را به ترک خانه‌هایشان مجبور کرده است. این سازمان متعلق به ملل متحد همچنین گفت که ۷۳۸ هزار نفر دیگر نیز به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

همچنین سازمان ملل، روز پنجشنبه، از کشف ده‌ها جسد در یک گور جمعی در غرب دارفور خبر داد که گفته می‌شود به دست شبه‌نظامیان سودانی و گروه‌های شبه‌نظامی متحد آن کشته شده‌اند. 

دارفور یکی از کانون‌های درگیری‌ در ۱۲ هفته گذشته در سودان بوده است و با حمله سربازان نیروهای پشتیبانی فوری و شبه‌نظامیان متحد آن به گروه‌های قومی آفریقا، به صحنه خشونت‌های قومی بدل شده است. دیده‌‌بان حقوق بشر خواستار تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره خشونت‌های دارفور شده است.