اینسایدر: پوتین علاوه بر دو دختری که به‌ندرت درباره‌شان حرف می‌زند دست‌کم دو فرزند دیگر دارد

سوتلانا کریوونوگیخ که پیش‌تر نظافتچی بود و با پوتین دوستی نزدیک داشت در سال ۲۰۰۳ دختری به دنیا آورد که در برگه هویت نام پدر ندارد اما معنای نام میانی‌اش «دختر ولادیمیر» است

پوتین همواره سعی کرده است فرزندانش را از رسانه ها و سیاست دور نگه دارد‌ـ Twitter/nexta_tv

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به کم‌حرفی و پنهان‌کاری در مورد زندگی شخصی‌اش معروف است، و سخت تلاش می‌کند نگذارد رسانه‌ها اطلاعات چندانی درباره خانواده‌اش به دست آورند.

پوتین به‌ندرت وجود فرزندانش را به‌صورت علنی تایید کرده، اما خبرگزاری‌ها سال‌ها است در مورد دو دختر او از همسر سابقش گمانه‌زنی کرده‌اند و گزارش نوشته‌اند.

به نوشته اینسایدر، گزارش‌های دیگری حاکی از آن است که او شاید فرزندان دیگری از دو رابطه خارج از ازدواجش داشته باشد.

مسائل خانوادگی پوتین چنان پنهان است که خبر ازدواج دوم یکی از دخترانش هشت سال بعد، در آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد.

در حالی که روسیه با تحریم‌های بین‌المللی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، یکی از دختران پوتین از ازدواج اولش، کاترینا تیخونوا، شغلی کلیدی در نظارت بر واردات کالاهای جایگزین دارد.

پوتین حدود سه دهه با همسر اولش، لیودمیلا شکربنوا‌ــ که پیش‌تر مهماندار هواپیما بود‌ــ زندگی کرد و از این ازدواج دو دختر دارد، ماریا و کاترینا.

به گزارش اینسایدر، ماریا در سال ۱۹۸۵ در لنینگراد و کاترینا در سال ۱۹۸۶ در آلمان به دنیا آمد، وقتی پوتین در کا‌.گ‌.ب مشغول به کار بود. نام ماریا و کاتریتا را از روی اسم مادربزرگ‌هایشان گذاشتند و به‌صورت کوتاه و خودمانی ماشا و کاتیا صدایشان می‌زنند.

پدر پوتین، ولادیمیراسپریدونوویج پوتین، و مادرش، ماریا ایوانوونا شلوموواـ Kremlin

خانواده پوتین در سال ۱۹۹۶ به مسکو نقل مکان کردند و وقتی پوتین به ریاست‌جمهوری رسید دخترانش دیگر به مدرسه نرفتند و معلم‌ها در خانه به آن‌ها درس می‌دادند.

در وب‌سایت دولت نقل‌قولی از لیودمیلا منتشر شده است که تاریخ ندارد و می‌گوید: «همه پدرها به اندازه او به بچه‌هایشان محبت نمی‌کنند. همیشه کسی که بچه‌ها را لوس می‌کند او است و کسی که تنبیه‌شان می‌کند منم.»

اما به گفته ناتالیا گوورکیان، اولین نویسنده رسمی زندگی‌نامه پوتین، با افزایش قدرت سیاسی پوتین، فرزندانش او را کمتر و کمتر دیدند و وقتی نخست‌وزیر شد، خانواده‌اش خیلی زود منزوی با نیروها و تدابیر امنیتی محاصره شدند.

گوورکیان می‌گوید به نظر می‌رسید ازدواج پوتین بدون عشق باشد. لیودمیلا «زن شادی نبود» و پوتین او را «در آغوش نمی‌گرفت».

او به خاطر می‌آورد که لیودمیلا می‌گفت‌: «زن‌هایی هستند که مردها تحسینشان می‌کنند، من از آن دست زن‌ها نیستم. او مرا در آغوش نمی‌گیرد.»

گوورکیان می‌گوید لحن لیودمیلا با شوهرش «بیشتر توام با احترام» بود و «حس می‌کردم واقعا او را دوست دارد».

پوتین و همسرش، لیودمیلا‌ـ ALEXEI NIKOLSKYRIA-NOVOSTI/AFP

پوتین و لیودمیلا در سال ۲۰۱۳ اعلام کردند که از هم جدا شده‌اند، گرچه احتمالا مدت‌ها پیش از آن جدا از یکدیگر زندگی می‌کردند.

به گزارش اینسایدر، شایعه‌ها حاکی از آن بود که پوتین با آلینا کابایوا، ژیمناست قهرمان المپیک، رابطه دارد و لیودمیلا احتمالا از سال ۲۰۱۰، مراوده با آرتور اوچرتنی، تاجر و ورزشکار، را آغاز کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اثنا، ماریا پیش از ورود به دانشکده پزشکی، زیست‌شناسی خواند و کاترینا در رشته مطالعات آسیا تحصیل کرد. هر دو دختر با هویت جعلی دانشگاه می‌رفتند.

هیچ عکس رسمی و جدیدی از دختران پوتین در دسترس نیست. کاترینا با نام‌های کاتیا و یکاترینا و نام خانوادگی‌های پوتینا، تیخونوا، و شامالوف معرفی شده است.

ماریا پژوهشگر در حوزه پزشکی است و با یوریت فاسن، تاجر هلندی، ازدواج کرده است، هرچند مشخص نیست چه موقع.

ماریا پوتین و یوریت فاسن‌ـ Twitter/D4nciingQueen

گزارش‌ها حاکی از آن است ماریا و فاسن یک فرزند دارند‌ــ پوتین در سال ۲۰۱۷ به اولیور استون، فیلمساز،  گفت پدربزرگ است. وقتی استون از او پرسید آیا با نوه‌اش بازی می‌کند، پاسخ داد: «متاسفانه، خیلی به‌ندرت.»

گفته می‌شود کاترینا زندگی مجللی دارد، در آپارتمان‌های لوکس زندگی می‌کند و ثروت هنگفتی دارد. او در رقص آکروباتیک ماهر است و دو موقعیت شغلی رتبه‌بالا مرتبط با رشته تحصیلی‌اش دارد، یکی در دانشگاه دولتی مسکو و دیگر در بخش نظارت بر واردات کالاهای جایگزین، بدون اینکه به ارتباط او با پوتین اشاره‌ای شود. او در مسابقات قهرمانی راک اند رول سال ۲۰۱۳ در سوییس نماینده روسیه بود و به مقام پنجم رسید.

کاترینا تیخونوا‌ـ Twitter/yasminalombaert

کاترینا در سال ۲۰۱۳ در مراسمی مجلل، با کیریل شامالوف، میلیاردر روس، ازدواج کرد. این ازدواج از نظر مالی برای شامالوف سودآور بود و هنگام جدایی‌شان در سال ۲۰۱۸، در مدارک آمده بود دو میلیارد دلار ثروت دارند.

به گزارش اینسایدر، سوابق پروازها در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که کاترینا رابطه‌ای پنهانی با ایگور زلنسکی، ستاره آلمانی رقص باله، آغاز کرده است و صاحب یک دختر شده‌اند.

کاترینا در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، همراه دخترش بیش از ۵۰ بار پنهانی به مونیخ پرواز کرده بود.  

این رابطه در سال ۲۰۲۲، در جریان تحقیقی در مورد سوابق پروازهای کاترینا فاش شد که نشان می‌داد او همراه ماموران سرویس مخفی ریاست‌جمهوری سفر کرده است.

ایگور زلنسکی در لندن، ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸‌ـ CARL DE SOUZAAFP

به گزارش رسانه‌های مستقل روسیه، در این بین، ماریا ورونتسوا از فاسن جدا شد و از ایوگنی ناگورنی، تاجر روس، صاحب یک فرزند شد.

بنا بر گزارش تحقیقی مشترک خبرگزاری‌های مدوزا و کارنت تایم روسیه، ناگورنی که پیش‌تر به اپوزیسیون روسیه گرایش داشت، در پی ارتباط با دختر پوتین، مدیر شرکت گاز نواتک روسیه شد و دست‌کم از سال ۲۰۱۶، همراه ورونتسوا به سراسر جهان سفر کرده است.

شایعه‌ها همچنین حاکی از آن است که پوتین یک دختر هم از دوست‌دخترش آلینا کابایوا، ژیمناست سابق، دارد.

آلینا کابایوا در المپیک آتن‌، اوت ۲۰۰۴‌ـ ODD ANDERSEN/AFP

مشخص نیست پوتین دقیقا از چه زمانی رابطه با این ژیمناست مشهور را آغاز کرد، اما مدت‌ها قبل از اعلام خبر طلاق پوتین و لیودمیلا، شایعه رابطه این دو سر زبان‌ها بود. رابطه با کابایوا و همچنین فرزند پوتین از این رابطه تاکنون تایید رسمی نشده است.

کابایوا پس از خداحافظی از دنیای ژیمناستیک، تا سال ۲۰۱۴ نماینده پارلمان روسیه بود و بعد به مدیریت بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای منصوب شد.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است سوتلانا کریوونوگیخ، که پیش‌تر نظافتچی بود، با پوتین رابطه داشت و ناگهان به یکی از ثروتمندترین محله‌های سنت‌پترزبورگ نقل مکان کرد.

به گزارش اینسایدر، تحقیق‌های مستقل نشان می‌دهد که آن‌ها در فاصله اواخر دهه ۱۹۹۰ و پایان دهه ۲۰۱۰، دوستی نزدیکی داشتند و به تولد یک دختر منجر شد. کریوونوگیخ از نظافتچی به مالک میلیاردر یکی از تفریحگاه‌های اسکی موردعلاقه پوتین تبدیل شد.

دختر کریوونوگیخ در سال ۲۰۰۳ به دنیا آمد که نامش را الیزاوتا ولادیمیرونا روزوا گذاشت که او را لوییزا هم صدا می‌زنند. در برگه‌های هویت از نام پدر خبری نیست اما معنای نام میانی‌اش «دختر ولادیمیر» است.

گفته می‌شود که او شباهت فوق‌العادی به پوتین دارد. در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۱، تصویری از الیزاوتا منتشر نکردند ولی وقتی از او پرسیدند شبیه پوتین است، تایید کرد اما از لقب محترمانه پوتین استفاده کرد و  گفت: «افراد زیادی هستند که به ولادیمیر ولادیمیروویچ شباهت دارند».

الیزاوتا ولادیمیرونا روزوا‌ـ Twitter/thetimes

پوتین همواره سعی کرده است فرزندانش را از رسانه ها و سیاست دور نگه دارد. با وجود این، کاترینا برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۸، به‌عنوان کارشناس زیست‌فناوری در تلویزیون دولتی روسیه ظاهر شد.

در ژوئن ۲۰۲۱، کاترینا در نشستی سخنرانی کرد اما ظاهرا از بیم توبیخ کرملین، هیچ‌کس اشاره‌ای نکرد که او دختر پوتین است.

کاترینا تیخونوا در تلویزیون دولتی روسیه‌ـ Rossiya 1

در اواخر سال ۲۰۲۰، پوتین اعلام کرد روسیه واکسن کووید‌ـ‌۱۹ را ساخته است و آن را به یکی از دخترهایش تزریق کرده است، اما مشخص نکرد کدام دخترش.

در آوریل ۲۰۲۲، آمریکا ماریا و کاترینا را تحریم کرد و اعلام کرد آن‌ها از جیب مردم روسیه خود را ثروتمند کرده‌اند و به نظر می‌رسد دارایی‌های پوتین را پنهان کرده باشند.

از آن زمان به این‌سو، شمار کشورهایی که این دو خواهر را تحریم کرده‌اند افزایش یافته است.

بیشتر از جهان