ادامه تلاش‌ها در جده برای میانجیگری در سودان

در حمله پهپادی نیروهای «واکنش سریع» به یک بیمارستان دست‌کم چهار غیرنظامی کشته شدند

SAUDI PRESS AGENCY/HANDOUT VIA REUTERS

در حالی که جنگ و درگیری‌های نظامی میان ارتش سودان و نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو وارد چهارمین ماه خود شده است، روز شنبه نمایندگان ارتش و نیروهای موسوم به «واکنش سریع» بار دیگر با هدف ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح، با میانجیگری دولت عربستان سعودی، وارد شهر جده شدند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۵ ژوئیه (۲۳ تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از یک منبع آگاه، بدون ذکر نام، نوشت: «هیئتی از نیروهای مسلح سودان برای مذاکرات صلح با شورشیان وارد جده شدند.» به‌نوشته خبرگزاری فرانسه، نمایندگان دو طرف مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند.

هم‌زمان با انتشار خبر ورود نمایندگان دو طرف به عربستان سعودی، خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقام‌های وزارت بهداشت سودان نوشت: «در حمله پهپادی نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو به بیمارستانی در شهر اومدورمان، دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.»

درگیری‌های نظامی میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، و نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو، از نیمه آوریل گذشته (۲۶ فروردین ۱۴۰۲) شروع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان این درگیری‌ها تاکنون دست‌کم سه هزار تن کشته و بیش از سه میلیون تن، در داخل و خارج از سودان، آواره شده‌اند.

محمد حمدان دقلو پیش‌تر معاون عبدالفتاح البرهان بود و از فرماندهان ارشد ارتش سودان به‌شمار می‌رفت.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، هرچند حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از مردم محلی برای فرار از درگیری‌ها از پایتخت گریخته‌اند. اما همچنان میلیون‌ها تن در شهر خارطوم و مناطق اطراف آن زندگی می‌کنند و در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

از ابتدای شروع درگیری‌ها، ایالات متحده، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه، در چند نوبت تلاش کردند تا با میانجیگری میان دو طرف و امضا قراردادهای آتش‌بس، به جنگ و درگیری‌های داخلی در سودان پایان دهند. اما این آتش‌بس‌های کوتاه‌مدت بارها نقض شد و مذاکرات به شکست انجامید.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از برخی از کارشناسان نوشت هر دو طرف، تداوم جنگ و درگیری‌های فرسایشی را انتخاب کرده‌اند و امیدوارند در آینده بتوانند پای میز مذاکره، امتیازهای بیشتری بگیرند.

بیشتر از جهان