مشاور رئیس دانشگاه تهران: دانشجویان هنر یک مشت «بیکار رقاص‌اند»

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران از آمادگی این دانشگاه برای «پرورش سینماگران زن در تزار تمدن اسلامی» خبر داد

مشاور رئیس دانشگاه تهران در ادامه حمله‌‌های مقام‌های حکومتی به دانشگاهیان، دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران را «دانشکده رقاص‌ها» و دانشجویان هنر را «یک مشت بیکار رقاص» خواند.

همزمان محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران از آمادگی این دانشگاه برای «پرورش سینماگران زن در تزار تمدن اسلامی» خبر داد. به گزارش مهر مقیمی در اختتامیه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا که با حضور علم‌الهدی، رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: «معدود زنانی هستند که در عرصه سینما فعالیت می‌کنند و به نوعی حجاب آنها و ارزش‌هایی که در زندگی اجتماعی‌شان بروز می‌دهند، متناسب با معیارهای تمدن ایرانی اسلامی است؛ ولی متاسفانه آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و فرهنگ غالب در نظام سینمایی ما آنها را پس زده و لذا آنها نتوانسته‌اند به طور جدی وارد این عرصه شوند و اثرگذاری لازم را داشته باشند.» مقیمی با اشاره به لزوم صرف بیت‌المال برای این قشر گفت: ‌«یک عزم جدی نیاز است که زنان سینماگر را در عرصه‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و بازیگری با رویکرد تمدن نوین ایرانی اسلامی پرورش دهیم و مورد حمایت قرار دهیم و حداقل یک بخش از این منابع بیت‌المال را صرف این قشر کنیم»

در فایل صوتی که یکشنبه، ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه)، منتشر شد، عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مشاور رئیس دانشگاه تهران، در جلسه‌ای رسمی با حضور مسئولان دانشگاه تهران، با اشاره به ضرایب دانشکده‌های مختلف، می‌گوید: «یک زمانی دانشکده ادبیات ضریبش یک بود و هنر‌های بیکار رقاص، یک‌و‌نیم بود.»

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ادامه بار دیگر دانشکده هنرهای زیبای این دانشگاه را دانشکده «رقاص‌ها» می‌نامد و می‌گوید: «رقاص‌ها یک‌و نیم شده بودند و ادبیاتی‌های بیچاره یک بودند. درستش کردیم. این‌ها رقاص بودند.»

سایت انتخاب که فایل صوتی اظهارات عبدالرضا سیف را منتشر کرد، هدف از این اظهارات مشاور رئیس دانشگاه تهران را «حمله و توهین به دانشکده هنرهای زیبا» و دانشجویان هنر دانست.

در جریان خیزش علیه نظام جمهوری اسلامی که پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد شکل گرفت، دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه هنر نیز همپای دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها، نقش چشمگیری داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان هنر همچنین در سر باز زدن از حجاب اجباری تا آخرین‌های سال تحصیلی، و با وجود فشارها و تهدیدهای گسترده، به مقاومت و نافرمانی مدنی ادامه دادند، تا جایی که مقام‌های دانشگاهی به تعلیق از تحصیل ده‌ها دانشجوی هنر و حتی اخراج تعدادی از استادان هنر اقدام کردند.

حمله مشاور رئیس دانشگاه تهران به دانشجویان، به ویژه دانشجویان رشته‌ها و دانشکده‌های هنری، در حالی انجام شده است که شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار گزارشی، از «احضار دانشجویان به کمیته‌ انضباطی در تابستان» خبر داد.

طبق این گزارش مدیران دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، حتی پس از تعطیلی تابستانی دانشگاه و در فاصله روزهای دهم تا هجدهم تیر، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه را به اتهام «رعایت نکردن قوانین پوشش» به کمیته‌ انضباطی احضار کرده‌ و تهدید کرده‌اند که برای دانشجویانی که در این کمیته حضور نیابند و حاضر به امضای تعهد حجاب نشوند، احکام سنگین صادر خواهند کرد.