وال‌استریت ژورنال؛ نفت توقیف‌شده ایران در سواحل تگزاس و نگرانی از اقدام‌های تلافی‌جویانه تهران

وال‌استریت ژورنال: توقیف کشتی «ادونتج سویت» به دست نیروی دریایی ایران احتمالا در تلافی اقدام آمریکا در توقیف «سوئز راجان» صورت گرفته است

افراد نیروی دریایی ایران درحال ورود به عرشه نفتکش «ادونتج سوییت» در سواحل عمان- Iranian Army office/AFP

وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه (۱۸ ژوییه) گزارش داد که دادستان‌های فدرال ایالات متحده نمی‌توانند ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران را که در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس بار شده است، به حراج بگذارند زیرا شرکت‌های آمریکایی از ترس اقدام‌های تلافی‌جویانه تهران تمایلی به تخلیه آن ندارند.

دادستان‌های فدرال، نفتکش «سوئز راجان» را که حامل نفت ایران بود، در اوایل سال جاری پس از متهم کردن مالک یونانی آن به فرار از تحریم‌ها، توقیف کردند و دستور انتقال کشتی به ۶۵ مایلی سواحل گالوستون را صادر کردند.

گارد ساحلی ایالات متحده این نفتکش را برای تخلیه به ساحل منتقل کردند اما شرکت‌هایی که تخلیه نفت را مدیریت می‌کنند آن‌قدر نگران اقدام‌های تلافی‌جویانه ایران‌اند که هنوز حاضر به تخلیه این نفتکش نشده‌اند.

یکی از مدیران بخش انرژی مستقر در هیوستون که در این موضع دخیل است به وال‌‌استریت ژورنال گفت که شرکت‌هایی که در خلیج فارس فعالیت می‌کنند به معنای واقعی از انجام این کار می‌ترسند چرا که نگران‌اند که «ایرانی‌ها علیه آن‌ها دست به اقدام‌های تلافی‌جویانه» بزنند. این مدیر گفته است چند شرکتی که برای تخلیه نفت این نفتکش با آن‌ها تماس گرفتند، حاضر به این کار نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر یک شرکت دیگر کشتیرانی که در زمینه تخلیه نفت در خلیج مکزیک کار می‌کند نیز نگرانی‌هایی در مورد اقدام تلافی‌جویانه تهران ابراز کرده است.

بن‌بست ایجادشده بر سر نفت توقیف‌شده، مشکلاتی را که دولت ایالات متحده در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آن مواجه است، نشان می‌دهد که حمله‌ها علیه منافع کشتیرانی غرب را تشدید کرده است.

به گفته تحلیلگران و مقام‌های سابق ایالات متحده، تهران از این تاکتیک‌های بازدارنده علیه غرب استفاده می‌کند تا مانع ممنوعیت صادرات نفتش شود.

مسئله چگونگی برخورد با نفت ایران در بحبوحه تلاش‌های مخفیانه دیپلمات‌های ارشد آمریکایی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با تهران، مطرح می‌شود. یک مقام سابق آمریکایی می‌گوید: «این کشتی نماد داستانی بسیار بزرگ‌تر است درباره نحوه برخورد ما با تهدیدات ایران.»

نیروهای نظامی تهران در ماه‌های اخیر چندین نفتکش غربی را که از تنگه هرمز عبور می‌کردند، ربوده‌اند، اقدامی که به گفته تحلیلگران، نوعی انتقام‌گیری از توقف نفت تهران از طرف غرب است. وزارت دفاع ایالات متحده در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که نیروی دریایی ایران قصد ربودن دو نفتکش دیگر را داشت، اما نیروی دریایی آمریکا مانع تحقق آن شد.

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه گفتند که پنتاگون جنگنده‌های «اف-۳۵» و یک ناوشکن نیروی دریایی را به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازداشتن ایران از تلاش برای توقیف نفتکش‌ها در منطقه مستقر می‌کند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از تحلیگرانی که درباره ایران کار می‌کنند، نوشت که توقیف کشتی «ادونتج سویت» (Advantage Sweet) تحت پرچم جزایر مارشال به دست نیروی دریایی ایران در اواخر ماه آوریل احتمالا در تلافی اقدام آمریکا در توقیف «سوئز راجان» انجام شده است.

یکی از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: «ما قاطعانه ادعاهای بی‌اساس ایالات متحده در مورد ربودن نفتکش‌های خارجی از طرف ایران را رد می‌کنیم. ایران بر امنیت و ثبات خلیج فارس و تنگه هرمز اصرار دارد. با این حال، اگر تانکرهای نفتی عبور بدون آسیب را نقض کنند، محیط زیست را آلوده کنند یا سوخت ایران را قاچاق کنند، ایران در رسیدگی به این بی‌نظمی‌ها و تخلفات بر اساس قوانین خود و همچنین تعهدات بین‌المللی مربوطه تردیدی ندارد.»

رسانه‌های دولتی ایران به نقل از دولت جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که «سوئز راجان» به‌دلیل برخورد با یک کشتی ماهیگیری توقیف شده است. با این حال، افراد آشنا با این پرونده می‌گویند که نفتکش «سوئز راجان» پس از آن تحت نظارت دولت ایالات متحده قرار گرفت که سازمان غیرانتفاعی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در نیویورک که از تحریم‌های همه جانبه علیه تهران حمایت می‌کند، این کشتی را به حمل نفت تحریم‌شده متهم کرد.

وکلای مدافع قربانیان ۱۱ سپتامبر و خانواده‌هایشان که دادگاه‌های ایالات متحده به آن‌ها حق مطالبه غرامت از دولت ایران را داده‌اند، علیه یکی از مالکان سابق کشتی نیز شکایت کرده‌اند.