ادعای متقی: از افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود

درانی برقراری امنیت در منطقه را به نفع همه کشورها دانست و بر همکاری در این عرصه تاکید کرد

دیدار وزیر خارجه طالبان با نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان-Twitter/@QaharBalkhi

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، روز چهارشنبه ۲۸ تیر (۱۹ ژوییه) به کابل سفر کرد و با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدار کرد.  

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که امیرخان متقی در این دیدار گفت که طالبان اجازه نمی‌دهند که از افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود و افغان‌ها به کسی آسیب نمی‌رسانند. 

امیرخان متقی افزود: «همیشه سعی می‌کنیم برای صلح و ثبات در منطقه تلاش کنیم.» 

وزیر خارجه طالبان ابراز امیدواری کرد که گمارده شدن آصف درانی در مقام نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان زمینه را برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با پاکستان فراهم کند. 

او گفت: «در پی برقراری صلح در افغانستان، فرصت بسیار خوبی برای رشد اقتصاد هر دو کشور و آغاز پروژه‌ها و افزایش تجارت به‌ وجود آمده است.» 

در بیانیه وزارت خارجه طالبان ذکر شده است که آصف درانی گفته است که برای تقویت روابط میان حکومت پاکستان و طالبان تلاش خواهد کرد. 

در این بیانیه آمده است که درانی برقراری امنیت در منطقه را به نفع همه کشورها دانست و بر همکاری در این عرصه تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به تهدید تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) نکردند.  

این در حالی است که روز سه‌شنبه رسانه‌های پاکستان نوشته بودند که آصف درانی پیام روشنی در مورد تی‌پی‌پی به طالبان خواهد داد و در مورد پناهگاه‌های امن تی‌تی‌پی در داخل خاک افغانستان با طالبان گفت‌وگو می‌کند. 

پس از پایان آتش‌بس میان حکومت طالبان و تی‌تی‌پی در نوامبر سال گذشته، حمله‌ها در پاکستان افزایش یافته است. تی‌تی‌پی در این مدت حمله‌های متعدد مسلحانه، انفجاری، و انتحاری علیه نظامیان پاکستان کرده است.  

پاکستان از حکومت طالبان افغانستان خواسته است که در راستای مبارزه با تی‌تی‌پی با دولت پاکستان همکاری کنند، اما طالبان تا کنون نپذیرفته‌اند که از گزینه نظامی علیه تی‌تی‌پی استفاده کنند. 

در فوریه سال جاری نیز هیئت بلندپایه‌ای از پاکستان شامل خواجه آصف، وزیر دفاع، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) به افغانستان سفر کرده بود. در آن سفر، هیئت پاکستانی موضوع پناهگاه‌های تی‌تی‌پی را با حکومت طالبان در میان گذاشته بود.

بیشتر از جهان