یک پاسگاه پلیس در خیبرپختونخواه پاکستان هدف حمله مسلحانه قرار گرفت

حمله به پادگان آموزشی باره‌بازار خیبرپختونخواه یک کشته و ۱۰ زخمی به جا گذاشت

در ۴۸ ساعت گذشته چهار حمله تروریستی در خیبرپختونخواه پاکستان رخ داده است‌ــ @thandojo/twitter

حمله مسلحانه توام با انفجار در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه (۲۰ ژوییه) حوالی ظهر به وقت محلی به یک پاسگاه و پادگان آموزشی در باره‌بازار ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، یک کشته و دست‌کم ۱۰ زخمی به جا گذاشت.

به گفته پلیس خیبرپختونخواه، نخست مقابل پاسگاه پلیس باره‌بازار انفجاری رخ داد و سپس مهاجمان مسلح شروع به تیراندازی کردند و می‌خواستند وارد پادگان شوند اما با مقاومت نیروهای پلیس روبرو شدند و گریختند.

نحوه وقوع این انفجار هنوز مشخص نیست، اما پلیس کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر را تایید کرده است. گفته می‌شود بیشتر زخمی‌ها نیروهای پلیس همان پاسگاه‌اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته است. با این حال در ۴۸ ساعت گذشته، این چهارمین حمله تروریستی در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است که نیروهای امنیتی و پلیس را هدف قرار داده است.

 روز سه‌شنبه هم انفجاری انتحاری در منطقه حیات‌آباد پیشاور، مرکز خیبرپختونخواه، رخ داد که به زخمی شدن هشت نیروی امنیتی منجر شد. درست پس از این حمله، شب‌هنگام در منطقه رگی شهر پیشاور، افراد ناشناس با شلیک گلوله دو نیروی پلیس پاکستان را کشتند و دو تن را زخمی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهارشنبه شب نیز در منطقه کتلینگ شهرستان مردان در ایالت خیبرپختونخواه، در نتیجه تیراندازی متقابل میان پلیس و مهاجمان، یک مهاجم کشته شد و دو نفر دیگر فرار کردند. مشخص نیست در این حمله به پلیس نیز تلفاتی وارد شده است یا خیر.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، در سال ۲۰۲۳ که تازه حدود به هفت ماه از آن گذشته است، دست‌کم ۱۴۶ نیروی پلیس در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان در حملات تروریستی مختلف کشته شده‌اند.

ایالت خیبرپختونخواه در امتداد کیلومترها مرز مشترک میان پاکستان و افغانستان واقع شده است. این ایالت با استان‌های شرقی افغانستان هم‌مرز است و در سال‌های اخیر پناهگاه و محل عبورومرور نیروهای تحریک طالبان پاکستانی بوده است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هزاران نیروی تحریک طالبان پاکستانی که یکی از گروه‌های تروریستی مخالف دولت پاکستان‌اند، از این مرز عبور کردند و در افغانستان پناه گرفتند. گزارش‌های سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای امنیتی بین‌المللی نشان می‌دهد که این نیروها از داخل خاک افغانستان برای حملاتشان برنامه‌ریزی می‌کنند.

دولت پاکستان تاکنون بارها از طالبان افغانستان بابت حمایت از این گروه انتقاد کرده است. وزرای دفاع و کشور پاکستان همواره مدعی‌اند که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حملات تروریستی به خاک پاکستان افزایش یافته و علت آن تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی امن برای نیروهای تحریک طالبان پاکستانی است.

بیشتر از جهان