تشدید تلاش‌های نتانیاهو برای تصویب اصلاحات قضایی

انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان اسرائيل روز دوشنبه به بخش اول لایحه اصلاحات قضایی رای دهند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه اعلام کرد به تلاش‌هایش برای دستیابی به یک اجماع سیاسی در میان اعضای کنست، پارلمان اسرائیل، بر سر تصویب لایحه اصلاحات قضایی ادامه می‌دهد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: «واقعا امیدوارم این تلاش‌ها به نتیجه برسد. اما حتی اگر به نتیجه هم نرسد، درهای ائتلاف همیشه باز خواهد بود.»

انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان اسرائيل روز دوشنبه هفته آینده به بخش اول لایحه اصلاحات قضایی رای مثبت دهند.

در صورت تصویب این لایحه، دیوان عالی اسرائیل دیگر نمی‌‌‌تواند آن بخش از تصمیم‌های دولت که «غیرمعقول» تشخیص می‌دهد را باطل کند. این تصمیم‌ها، حتی شامل انتصاب‌های دولتی نیز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان و احزاب مخالف دولت نتانیاهو، چندین هفته است که با برگزاری تجمع‌‌های گسترده در شهرهای مختلف اسرائيل با پیشبرد این لایحه مخالفت کرد‌اند.

به‌گفته نتانیاهو، اسرائیل به دموکراسی خود ادامه خواهد داد. صدها تن از نیروهای ذخیره ارتش اسرائيل تهدید کرده‌اند که در صورتی که اصلاحات اساسی را به زیان کشور تشخیص دهند، از خدمت داوطلبانه خودداری خواهند کرد.

در میان مخالفان اصلاحات قضایی در اسرائیل، شماری از نیروهای نظامی اسرائيل هم وجود دارد.

رویترز در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به‌نقل از نخست‌‌وزیر اسرائیل نوشت: «آن چه دموکراسی را به خطر می‌اندازد، امتناع از خدمت در ارتش است. ما نمی‌توانیم چنین چیزی را تحمل کنیم و تحمل نیز نخواهیم کرد.»

معترضان دولت نتانیاهو را متهم می‌کنند که به‌طور برنامه‌ریزی‌شده به‌دنبال تضعیف نظام قضایی اسرائیل و افزایش قدرت دولت است.

در برابر، موافقان دولت تصویب لایحه اصلاحات قضایی را گامی در راستای تعادل قدرت در ساختار سیاسی-قضایی اسرائیل ارزیابی می‌کنند.

بیشتر از جهان