حضور نیری در آلمان؛ تایید رسانه‌های آلمانی، تکذیب قوه قضائیه

رسانه‌های آلمانی شواهدی در مورد حضور احتمالی «قاضی مرگ» ایران در هانوفر منتشر کرده‌اند 

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران منکر سفر حسینعلی نیری، معروف به «قاضی مرگ»، که نقش مهمی در قتل‌عام تابستان ۶۷ داشت، به آلمان شده است. در حالی که روزنامه «ولت» آلمان، دوشنبه، ۲۴ ژوئیه، در گزارشی به حضور نیری در آلمان پرداخت.

خبرگزاری میزان، وابسته به این نهاد، دوشنبه، دوم مرداد (۲۴ ژوئیه)، مدعی شد: «پیگیری‌های خبرگزاری میزان از نزدیکان نیری نشان می‌دهد وی طی روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته هیچ سفری به کشور آلمان نداشته و این خبر از مبنا کذب است.»

گروه‌های حقوق بشری و مخالف جمهوری اسلامی ایران در آلمان، در روزهای گذشته اعلام کردند که نیری از چند هفته پیش در درمانگاهی خصوصی که مجید سمیعی در شهر هانوفر اداره می‌کند، تحت درمان بوده است. انتشار این خبر باعث تظاهرات‌هایی علیه حضور نیری نیز شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه «ولت» آلمان، دوشنبه، ۲۴ ژوئیه، در گزارشی به نقل از شاهدان عینی نوشت که جمعه گذشته دو خودرو با نشان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پارکینگ مخصوص درمانگاه سمیعی در هانوفر دیده شده‌اند. سمیعی رابطه‌ای طولانی با جمهوری اسلامی ایران دارد و پیش از این قصد درمان محمود شاهروی، رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی را نیز در آلمان داشت، اما شاهرودی به دلیل احتمال دستگیر شدنش، از آلمان فراری شد. سمیعی همچنین سابقه سفر به ایران برای درمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پی سوءقصد به جان او در سال‌های اول پس از انقلاب، را نیز دارد.

برخی کنشگران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی مدعی شدند که نیری از ایتالیا ویزا گرفته و وارد منطقه شنگن شده، و سپس به آلمان رفته است. 

نیری در دهه ۱۳۶۰ حاکم شرع زندان اوین بود و از چهره‌های اصلی «هیئت مرگ» که در قتل‌عام تابستان ۶۷، هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرد. او همچنین در اوایل استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران پس از انقلاب۵۷، حکم اعدام سیمون فرزامی،‌ خبرنگار سوئیسی ایرانی‌تبار، را صادر کرد.