وزیر دفاع روسیه در کره شمالی چه می‌کند؟

هیات‌های روسیه و چین نخستین مهمانان خارجی کره شمالی پس از همه‌گیری کرونا به‌شمار می‌روند

استقبال از وزیر دفاع روسیه در پیونگ‌یانگ-KCNA via REUTERS

یک هیات روس به ریاست سرگئی شویگو، وزیر دفاع، سه‌شنبه شب به کره شمالی سفر کرد. به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که هیات روس به همراه هیاتی از چین، اولین بازدیدکنندگان خارجی رسمی از کره شمالی از پس از دنیاگیری کرونا تا امروز به‌شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، قرار است این هیات‌ها در جشن هفتادمین سالگرد «روز پیروزی» در پیونگ‌یانگ شرکت کنند. لی هونگ‌ژونگ، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، در صدر گروهی از کشورش حاضر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیات وزارت دفاع روسیه را همتای آن در کره شمالی به پیونگ‌یانک دعوت کرده و از سه‌شنبه تا پنجشنبه در این کشور حضور دارد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «این سفر به تقویت روابط نظامی روسیه و کره شمالی کمک می‌کند و مرحله مهمی در توسعه همکاری بین دو کشور خواهد بود.»

کره شمالی در اوایل سال ۲۰۲۰ مرزهای خود را به روی تمامی مبادلات تجاری و دیپلماتیک-حتی با روسیه و چین که شرکای اصلی تجاری و سیاسی آن به شمار می‌روند، بست. رسانه‌های پیونگ‌یانگ هنوز نگفته‌اند که آیا سفر هیات‌های روس و چینی به معنی تغییر این سیاست است یا خیر. اما به‌نظر می‌رسد تغییراتی روی داده و صادرات چین به کره شمالی در ماه ژوئن به هشت برابر یک سال پیش از آن افزایش یافته است.

انتظار می‌رود «جشن پیروزی» با یک رژه بزرگ نظامی در پایتخت کره شمالی همراه باشد. چین روز دوشنبه در پاسخ به نامه‌ «گروه هفت»، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها تاکید کرد که «اکیدا» از تحریم‌های سازمان ملل در رابطه با کره شمالی پیروی می‌کند. نویسندگان این نامه از پکن خواسته بودند که اجازه ندهد پیونگ یانگ با استفاده از آب‌های چین تحریم‌ها را نقض کند.

آمریکا در ضمن کره شمالی را متهم به ارائه کمک نظامی به روسیه برای جنگ در اوکراین کرده است. اما مسکو و پیونگ‌یانگ هر دو آن را رد می‌کنند.

بیشتر از جهان