رئیس واگنرها به روسیه بازگشت؛ آشتی پوتین و پریگوژین؟

به‌‌ نظر می‌رسد پادرمیانی رئیس‌جمهوری بلاروس برای برقراری صلح میان پوتین و پریگوژین تاثیرگذار بوده و رئیس واگنرها اکنون مانند سابق در دفتر شخصی‌اش در کاخ سن‌پترزبورگ مستقر شده است

 تصویر منتشرشده از دیدار پریگوژین با مقام آفریقایی در سن‌پترزبورگ‌ـFacebook/Dmitry Syty

خبرگزاری سی‌ان‌ان، روز جمعه ششم مردادماه، خبر داده است که یوگنی پریگوژین، موسس شرکت نظامی خصوصی واگنر، روز پنجشنبه هفته گذشته برای اولین‌ بار پس از رهبری شورش مسلحانه علیه ارتش روسیه در ماه گذشته، در خاک روسیه مشاهده شده است.

بر اساس این گزارش، پریگوژین در شهر سن‌پترزبورگ روسیه و در حال ملاقات با یک مقام آفریقایی در حاشیه نشست مشترک روسیه-آفریقا دیده شد. این مقام آفریقایی مسئول بخشی از هیئت نمایندگی جمهوری آفریقای مرکزی در اجلاس مذکور است. گروه نظامی واگنر نیز سابقه چندین سال حضور در جمهوری آفریقای مرکزی را دارد.

سی‌ان‌ان توانست به عکسی از پریگوژین و مقام عالی‌رتبه آفریقایی در هتل قصر ترزینی در سن‌پترزبورگ دست یابد؛ جایی که به گفته رسانه‌های روسی، بنیانگذار واگنر دفتری خصوصی در آن دارد. این هتل یکی از مکان‌هایی بود که مقام‌های امنیتی روسیه در ۶ ژوییه امسال و پس از شورش واگنر، برای پیدا کردن یوگنی پریگوژین به آن حمله کرده بودند.

از آن زمان تاکنون، پریگوژین تنها در ۱۹ ژوییه و زمانی که در بلاروس مشغول احوال‌پرسی با نیروهای واگنر در پایگاهی در آسیپوویچی بود، در انظار عمومی دیده شده بود.

پیش از این، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس که متحد قدیمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه محسوب می‌شود، مدعی شده بود که پوتین را متقاعد کرده است تا از خطای گروه واگنر و رهبرش، یوگنی پریگوژین، بگذرد. شورش پریگوژین علیه دولت روسیه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوران حکومت‌داری ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود.

پریگوژین و جنگنده‌هایش که معمولا ترجیح می‌دادند در سایه و پنهانی فعالیت کنند، پس از حمله ارتش روسیه به اوکراین در سال گذشته، در کانون توجه جهانی قرار گرفتند، زیرا در چندین حمله به ارتش اوکراین نقش کلیدی ایفا کردند.

دوستی پریگوژین و پوتین از اوایل دهه ۱۹۹۰ آغاز شد؛ زمانی که پریگوژین با بستن قراردادهای پرسود بخش پذیرایی در کرملین، به یک الیگارش ثروتمند تبدیل شد و لقب «آشپز پوتین» را دریافت کرد، اما تبدیل شدن ناگهانی او به یک «جنگده بی‌رحم» پس از شکل‌گیری جنبش جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در سال ۲۰۱۴ در دونباس، در شرق اوکراین رخ داد.

پریگوژین گروه واگنر را به‌عنوان گروه مزدور در سایه برای حکومت پوتین تاسیس کرد تا هم در جنگ با اوکراین و هم به‌طور فزاینده‌ای برای اهداف مورد حمایت روسیه در سراسر جهان بجنگند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان پیش از این حضور جنگنده‌های واگنر را در جمهوری آفریقای مرکزی، سودان، لیبی، موزامبیک، اوکراین و سوریه ردیابی کرده بود. در طول آن سال‌ها، واگنرها به خشونت بی‌حد‌وحصر در جنگ‌ها شهرت پیدا کرده بودند و موارد پرشماری از نقض حقوق بشر را مرتکب شدند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ نیز نیروهای واگنر درگیر تصرف شهرهای سولدار و باخموت در اوکراین شدند. در برخی از موارد، به نظر می‌رسید که نیروهای واگنر تنها نیروهای وابسته به حکومت روسیه بودند که در نبرد با اوکراینی‌ها به پیروزی‌های تاثیرگذار دست یافتند. به همین دلیل نیز پریگوژین اغلب از رهبری نظامی روسیه و کیفیت حمایتی که از سربازانش شد، انتقاد کرد.

در ویدیویی که اوایل ماه مه امسال منتشر شد، پریگوژین در کنار انبوهی از اجساد بی‌جان نیروهای واگنر مشاهده شد که به‌طور مستقیم سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و ژنرال والری گراسیموف، رئیس نیروهای مسلح روسیه، را هدف انتقاد قرار داد.

یوگنی پریگوژین با اشاره به اجساد پشت سرش گفته بود: «خون آن‌ها هنوز تازه است. این افراد به‌عنوان داوطلب به اینجا آمدند و همگی‌ دارند کشته‌ می‌شوند، تا شماها بتوانید مانند گربه‌های چاق در دفاتر لوکس خود بنشینید.»

اکنون به‌‌نظر می‌رسد پادرمیانی رئیس‌جمهوری بلاروس برای برقراری صلح میان پوتین و پریگوژین تاثیرگذار بوده و رئیس واگنرها مانند سابق در دفتر شخصی خود در کاخ سن‌پترزبورگ مستقر شده است.

ولادیمیر پوتین ۲۳ ژوییه (یکم مرداد)، با الکساندر لوکاشنکو در شهر کرونشتات در نزدیکی سن‌پترزبورگ دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

بیشتر از جهان